B & W wil flitspalen Breestraat niet terugplaatsen

9

Het College van B & W is niet van plan de twee flitspalen in de Breestraat opnieuw in werking te stellen of te vervangen door modernere apparatuur. Dit antwoordde zij gisteren naar aanleiding van schriftelijke vragen hierover van het SP-raadslid Julian van der Kraats. De SP constateert dat sinds de buitenwerkinstelling van de twee flitspalen een toenemend aantal automobilisten het inrijverbod negeert. Ook wordt de daar toegestane maximumsnelheid van 30 kilometer per uur zeer regelmatig overschreden.

B & W stelt wel dat de constatering van de SP klopt en dat zij het ook zeer irritant vindt wat er nu gebeurt. Volgens burgemeester Lenferink is het op korte termijn echter niet verstandig de flitspalen in ere te herstellen. In dat geval zouden er digitale camera’s geplaatst moeten worden en tezamen met de fysieke aanpassingen die daarvoor nodig zijn zou dat een bedrag belopen van 600.000 euro. Wel zegde B & W toe dat zij de GOA’s in Leiden opdraagt om vaker te controleren op het inrijverbod. De politie gaat eveneens de handhaving van de maximumsnelheid steekproefsgewijs ter hand nemen.

Het College van B & w antwoordt dat een definitieve oplossing van het gestelde probleem van de overtreding van het inrijverbod en de maximumsnelheid zal afhangen van de discussie omtrent de Breestraat. Tot het referendum over de RGL en het vaststellen van de hoofdlijnen van het Gemeentelijk Verkeers- en vervoersplan GVVP in juni is uitgegaan van een gewijzigde infrastructuur, waarbij camera’s niet langer nodig werden geacht. De huidige analoge camera’s zijn verouderd, onbetrouwbaar en kunnen niet meer in werking worden gesteld.

Delen

9 reacties

  1. Wat Lenferink bedoelde: binnenkort wordt tegen de wil van de bevolking tot de aanleg van de RGL door de Breestraat besloten (PvdA, VVD, CDA, GL en CU in koor: hij komt! hij komt!) en dus gaan we nu geen zes ton voor een (tijdelijke) voorziening in die straat uitgeven…

  2. U heeft gelijk mr.Meijer de beestraat wordt toch omgespit voor de RGL , dus waarom terugplaatsen van flitspalen. , Had ik zelf niet aan gedacht..

  3. Harry Schoch op

    Tja, onveiligheid…..Toen ik in 1970 in de binnenstad kwam wonen, reden er nog auto’s door de Breestraat. En soms ook behoorlijk boven de toegestane snelheid. Dat vond ik onveiliger, als fietser, dan het huidige busverkeer…..

  4. Roderik Dernison op

    @Schoch

    Het probleem is nou juist dat er NOG STEEDS auto’s door de Breestraat rijden. Sommige doen dit zelfs met snelheden boven de 50 km/u! Dus hoezo: veilig?

  5. Kees Rotteveel op

    De politie weigert al jarenlang te controleren, ook op snelheidsovertredingen en ook op auto’s die illegaal richting Korevaarstraat rijden. En de burgemeester ondersteunt dit slappe gedoe en zegt dat de RGL het probleem wel zal oplossen, het is te treurig voor woorden.

  6. Harry Schoch op

    Dat snap ik ook wel, Roderik…..Daarom mogen voor mij die flitspalen terugkomen, samen met een heel pittige controle met directe aanpak zoals bij “Wegmisbruikers”…..

  7. jack de haas op

    waar maakt men zich druk om,zoveel auto`s zyn het ook niet,en dan nog meestal in de ochtend! veel gevaarlyker vind ik de bussen die veel harder ryden als de toegestane 30 km en op de gekste plekken inhalen waardoor je wel heel erg op moet letten als je het leven niet wil laten op de breestraat!!!!

Over de auteur

Je bent nu offline