Leiden wordt openluchtmuseum

10

“Zonder Rijnlandroute wordt Leiden een open luchtmuseum”. Dat betoogde burgemeester Lenferink gisteren bij de opening van de Vijfde Zuidvleugelconferentie, die in de Pieterskerk plaatsvond.Allereerst gaf de burgemeester in zijn toespraak een toelichting over de geschiedenis van de Pieterskerk en de vele monumenten die de stad kent. Hij vertelde onder andere: “Van veel bezoekers horen we hoe geweldig zij onze binnenstad vinden. Er komen al veel bezoekers, maar dat moeten er nog veel meer worden. Eigenlijk is het nog te weinig bekend hoeveel leuks er hier is in Leiden, Stad van Ontdekkingen.”

Na dit betoog, belichtte hij de moderne kant van de Sleutelstad. “De stad is met de oudste universiteit van ons land, een uitstekend Universitair Medisch Centrum en verscheidene andere kennisintensieve instellingen een bolwerk van kennis en innovatie.” Hierbij vormt het Bioscience-park, dat tot de vijf belangrijkste van Europa behoort, het belangrijkste icoon van Leiden als kennisstad.Om dit zo te houden en te zorgen dat Leiden blijft floreren, maar ook om de regio goed te laten functioneren, is de Rijnlandroute hard nodig. “Sterker nog: zonder de Rijnlandroute zitten Leiden en een belangrijk deel van de regio geheel op slot. We kunnen bijna geen bestemmingsplan meer vaststellen, omdat we de verkeersafwikkeling niet kunnen garanderen en de luchtkwaliteitsproblematiek niet zelf kunnen oplossen. Dat is volkomen onacceptabel en speelt ons nu al volop parten bij verscheidene plannen binnen en buiten de stad. Zonder Rijnlandroute wordt Leiden een open luchtmuseum, kan de leefbaarheid van een van onze grootste wijken niet worden verbeterd, zijn de ambities van het Bio-Sciencepark niet te realiseren en kunnen en willen we Valkenburg niet ontwikkelen. Dat mag niet gebeuren!” Aldus de burgemeester.Hij dringt er bij de overige leden van de Zuidvleugel en de betrokken ministeries dan ook op aan, om tot actie over te gaan. De Zuidvleugel is het gebied in het zuidwesten van de Randstad, waarbinnen Leiden, Den Haag, Rotterdam, Dordrecht en Gouda liggen.Tijdens deze Zuidvleugelconferentie stond de verankering van de ontwikkeling van de Zuidvleugelin het Randstedelijk perspectief centraal.i

Delen

10 reacties

  1. Jan C. Werkman op

    Leuk openluchtmuseum met een tekort aan parkeergelegenheid!
    Dan komen er ook steeds minder mensen zakelijk of privé.

  2. Onzin! Met een goede verbinding over bestaand spoor kunnen al die problemen ook opgelost worden en is de verbinding met Utrecht ook meteen verbeterd. Een openlucht museum wordt over het algemeen niet door een trein doorkruist of wel?
    Er wordt veel te veel zwart-wit gedacht in die RijnGouwe discussie, zie het referendum. Als je alleen ja of nee mag stemmen wordt het dus een nee. Als je een pasklare oplossing bedenkt waar bezwaren van Leidenaren in gehoord worden maak je echt een betere kans.

  3. Laat Lenferink zich maar eens sterk maken voor een volledige verdubbeling van het (Intercity-) spoor tussen Leiden en Utrecht en andere zinvolle (!) verbeteringen van het openbaar vervoer, maar daarover blijkbaar geen woord, in plaats van zich voor het karretje van de autolobby en de KvK te laten spannen.
    Overigens vestigt hij terecht de aandacht op de fraaie Leidse binnenstad, maar waarom is die hier en daar nog zo’n rommeltje en worden er zulke wanstaltige gebouwen en ontsierende verbouwingen toegestaan?

  4. Openluchtmuseum.? , Met de sataliet van GooGLe-Earth zie ik steeds meer open plekken , Het lijkt wel of leiden stukje bij beetje weg gaat. Leiden wordt zeker Openlucht als het zo door gaat.

  5. Julian van der Kraats op

    Beetje laat om dat nu te roepen. De discussie met het Rijk is al geweest, en de RijnlandRoute is niet in de prijzen gevallen. Zevendertig andere projecten van “Randstad Urgent” wel, die krijgen wel geld van het Rijk.

    Nog afgezien van de nadelen voor de Stevenshof, de Oostvlietpolder en niet te vergeten Voorschoten, heeft Leiden helemaal niet zo veel aan deze weg, in elk geval niet als “vervanging voor de Churchilllaan”. De gemeente heeft net alle autootjes getelt, en ze op kenteken gevolgd. Daarbij bleek gemiddeld nog geen 10 procent van het verkeer op de Churchilllaan die weg als doorgaande route te gebruiken.

  6. Vereniging Vrienden Oostvlietpolder op

    Burgemeester,

    Dat met de aanleg van de RijnlandRoute de problemen op het gebied van de luchtkwaliteit zullen worden opgelost is een regelrechte misvatting. Want dit zou volgens u dan betekenen dat hoe meer asfalt je in Leiden / Nederland neerlegt, des te schoner de lucht zal worden?

    Verslechtering van de luchtkwaliteit ontstaat echter niet alleen door uitlaatgassen maar ook door slijtage van banden, remschijven, etc.

    Daarnaast heeft de projectleider RijnlandRoute al tijdens de eerste bijeenkomsten van de klankbordgroepen RijnlandRoute (enkele jaren geleden) aangegeven dat de aanleg van deze nieuwe weg uiteindelijk geen ontlasting van de Churchilllaan zal betekenen.

    Een echte slag is te maken door uiterst zorgvuldig om te gaan met ruimtelijke ontwikkelingen, het investeren in echt (goedkoper) openbaar vervoer, schonere auto’s, etc.

    Daarnaast doet een klein beetje open lucht in het schaarse groene Leiden ons inziens meer goed dan kwaad.

  7. Harry Schoch op

    Vereniging Vrienden Oostvlietpolder, Julian van der Kraats (fijn dat de SP nu weer kritisch staat tegenover die Rijnlandroute, zoals ik dat destijds als duoraadslid, meewerkend aan het SP-verkiezingsprogramma en daarna kortstondig SP-raadslid ook al stond!) , E. Meijer en Sandra denken gelukkig verder dan die eeuwige autobereikbaarheid! Ook nodig, maar niet het enige…..!

    Leiden Fietsstad heeft genoeg in huis om die binnenstad meer leven te geven. Zeker met de al zo vaak beloofde verbetering van de belangrijke spoorverbinding Leiden-Utrecht, het feit dat Station CS zo dicht bij het centrum ligt en al die plannen voor goede fietsenstallingen. En het busnet en de Haagwegbusjes + fietsen zijn er ook nog…..En de  vele studenten, nog energiek genoeg om de benenwagen, de bus, de trein of de fiets te nemen…..

    Leiden zal NOOIT worden als plekken als Parkeerpaleis Leidschenhage. Tenzij je de halve binnenstad sloopt en er een Manhattan aan de Rijn van maakt, zoals destijds wethouder Kret in de jaren ’70 wilde. En als niemand meer wil bewegen, zodat wij met ons allen dichtslibben, ten koste van de gelukkig de laatste tijd als zo belangrijk aangegeven Voilksgezondheid!) Als dat Manhattan was doorgegaan, was het voor mij (en gelukkig ook vele anderen!) inderdaad  “Leiden is nog meer van hetzelfde” geweest…..

    Haagse Harry gelooft nog steeds in Leiden, al erkent ook hij natuurlijk dat Leiden aandacht moet blijven trekken. Juist, met haar prachtige binnenstad, haar groenere buitenwijken, haar centrum vlakbij Station CS en haar vele (soms nog wel te verbeteren) mogelijkheden en voorzieningen voor onze trouwe tweewieler…..En haar geschiedenis en cultuur. Lang Leve Leiden!

     

  8. De CO2 die nu in de lucht zit krijg je er gewoon niet meer uit, dus schoner kan het niet worden.Het enige wat we nog kunnen doen is voorkomen dat het nog erger wordt. Het helpt natuurlijk geen sodemieter als dit kleine landje er alles aan doen terwijl de groten zoals China en USA er ook niet aan meewerken. De wereld draait (door), weet je nog.

     

    Prettig Weekend! 

     

  9. wat een stelletje azijnzeikers zijn jullie zeg, dergelijke initiatieven moeten juist toegejuigd worden. tuurlijk moet er wat veranderen aan de bereikbaarheid en de parkeerproblemen waar leiden sinds jaar en dag mee te maken heeft echter om daar ieder positief geluid mee van de tafel te vegen slaat werkelijk nergens op.

    stick to the toppic en probeer ook eens positief over jullie stad te zijn.

  10. Het bekende “prisoners dilemma”, witave: niemand neemt initiatief “omdat de anderen dat ook niet doen”. Zo verandert er dus nooit wat. Waarom nam Nederland wel destijds (al weer heel wat jaren geleden) als voorzitter van “Europa” als klein landje het voortouw in allerlei milieuzaken? Trouwens, het gaat niet alleen om koolzuurgas…..

    En Sebaviaan, blijkbaar lees jij reacties niet goed, of (dat denk ik veel eerder) doet de waarheid pijn en schilder jij gemakshalve mensen af aan “azijnzeikers”.

    De gemeente en anderen zouden toch gewon eens met Connexxion moeten gaan praten om samen afspraken te maken. Want ook auto en bus kunnen, mits het goed wordt aangepakt, elkaar aanvullen…..

    Positieve, maar blijvend kritische Groet…..

     

Over de auteur

Je bent nu offline