Het college van B&W mag niet beginnen met de aanleg van de Morspoortgarage voordat de gemeenteraad zich heeft gebogen over de verkeersmaatregelen rond de tijdelijke parkeergarage. Een raadsmeerderheid steunde een motie van die strekking die GroenLinks dinsdag tijdens een spoeddebat indiende. Alleen de VVD en het CDA vinden dat niet nodig. Aanleiding is de uitkomst van een onderzoek waaruit blijkt dat het door de raad gewenste eenrichtingsverkeer op de Morsweg en een verbod voor vrachtwagens de komende jaren niet mogelijk zijn. Of daarmee ook de hele garage opnieuw ter discussie komt te staan, zal moeten blijken. Als het aan GroenLinks ligt komt ‘ie er nu in elk geval niet.
De aanleg van de tijdelijke parkeergarage op het parkeerterrein tegenover de Morspoort is zwaar bevochten en werd uiteindelijk in het collegeakkoord opgenomen als een van de weinige punten die zeker uitgevoerd gaan worden. De gemeenteraad wilde dan wel dat de verkeersafwikkeling ook meteen wordt aangepakt. De Morsweg is namelijk nu al een van de meest vieze straten van Nederland.
De voorgestelde maatregelen kunnen volgens het college en de Milieudienst West-Holland echter pas worden doorgevoerd nadat de bereikbaarheid van het hele centrum is aangepakt. Bijvoorbeeld door de aanleg van de Ringweg Oost en de RijnlandRoute. Dat duurt sowieso nog jaren. Of de raad nu ook de komst van de garage blokkeert of dat er alternatieve maatregelen denkbaar zijn die de overlast verminderen, moet binnenkort blijken als de gemeenteraad de uitkomsten van het verkeersonderzoek bespreekt.
Overigens is de aanleg van de garage ook om een andere reden nog onzeker. De wijkvereniging maakte bezwaar tegen de aanleg bij de Raad van State. De behandeling heeft inmiddels plaatsgevonden, maar de uitspraak laat nog minstens een maand op zich wachten. Als die positief uitvalt voor de gemeente, zal die ale zeilen bij moeten zetten om nog dit jaar al het papierwerk rond te krijgen. Per 1 januari 2012 wordt het nieuwe bouwbesluit van kracht en als de garage na die datum wordt aanbesteed moet deze aan veel strengere (veiligheids)eisen voldoen. Daardoor valt parkeergarage duurder uit en is het nog maar de vraag of aan een andere eis van de gemeenteraad kan worden voldaan: Aan het eind van de tien jaar dat de demontabele garage geëxploiteerd gaat worden, moeten de totale inkomsten en uitgaven op nul uitkomen.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907