Holland Rijnland achter tracé-keuze provincie

De ‘buitenom’ variant voor de RijnlandRoute waar de provincie dinsdag voor heeft gekozen is ook de enige haalbare variant. Tot die conclusie komt het dagelijks bestuur van de regio Holland Rijnland onder voorzitterschap van de Leidse burgemeester Henri Lenferink. Portefeuillehouder verkeer, de Noordwijkse wethouder Leendert de Lange, is dan ook blij met het besluit. Niet alleen wordt volgens hem een groot verkeersknelpunt opgelost, ook komt er een ongekende investering het het openbaar vervoer in de regio.

Leendert de Lange is portefeuillehouder verkeer van de regio Holland Rijnland. Hij legt uit waarom de plannen voor de RijnlandRoute en de RijnGouwelijn volgens hem goed zijn voor de regio.

De komende jaren wordt er onder andere tussen Leiden en Katwijk en Noordwijk een deels vrije buscorridor aangelegd. Vanaf Leiden Centraal vertrekt er dan elke zes minuten een bus naar de kust. Tegenstanders van met name de RijnlandRoute zouden hun knopen moeten tellen. Een totale investering van 1,5 miljard euro in de regionale infrastructuur is een kans die de regio moet pakken. De Lange is er verder van overtuigd dat de RijnlandRoute dankzij het burgerinitiatief Churchill Avenue beter wordt dan in de oorspronkelijke plannen. Door de druk van het tot in detail uitgewerkte alternatieve tracé is ‘Zoeken naar Balans’ geoptimaliseerd.

Op 12 juni velt het algemeen bestuur van Holland Rijnland een oordeel over de vandaag openbaar gemaakte plannen. Uiteindelijk beslist Provinciale Staten. Dat gebeurt op 29 juni.

Delen

Reageren is niet (meer) mogelijk.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline