Ondernemers vrezen megabussen in Breestraat

11

Bussen die nog een stuk groter zijn dan de tramstellen waarmee de RijnGouwelijn zou gaan rijden. Daarvoor vreest het bedrijfsleven in Leiden. Namens de belangrijkste ondernemersclubs, waaronder de Kamer van Koophandel, de BV Leiden en het Centrummanagement hield centrummanager Erwin Roodhart gisteravond een vurig betoog om het vooral niet zover te laten komen. De nieuwe provinciale plannen met het openbaar vervoer in Leiden en de regio worden door de politiek vooral met applaus ontvangen. Maar niet bij de ondernemers. Die vrezen een onleefbaar stadscentrum als grote harmonicabussen zich langs elkaar door de te smalle Breestraat moeten wurmen. “Die gelede bussen zijn 18 meter lang en 2,85 meter breed”, zo hield Roodhart de raadsleden voor.

Een forse reductie van het aantal bussen in de Breestraat hoort wel bij het eindbeeld voor de bereikbaarheidsplannen, maar dat duurt nog jaren. Voordat de bussen de Bree uit kunnen, moeten eerst de RijnlandRoute en vrije buscorridors zijn aangelegd. “Onacceptabel”, zo vinden de ondernemers. Die boodschap leek niet erg aan te komen bij de Leidse raad. De meeste partijen zijn vooral blij met de plannen. Alleen de VVD ziet er niks in. Die partij wil de ov-miljoenen liever in extra asfalt stoppen. Raadslid Zevenbergen noemt het vervangen van de tramplannen voor extra bussen zelfs “een stad als Leiden onwaardig”. Het CDA heeft als enige partij echt moeite met de grote HOV-bussen die tussen Leiden Centraal en Zoetermeer de de komende jaren in een hoge frequentie door de Breestraat gaan rijden. Duo-raadslid Strijtveen overweegt daarom een motie om dat te voorkomen.

Duo-raadslid Gijs Holla van de PvdA ziet ook de problemen met die grote bussen in de Breestraat wel. Een alternatieve route ziet hij in de Willem de Zwijgerlaan of de Churchilllaan, maar waarschijnlijk weegt bij zijn partij een ander punt zwaarder. De PvdA wil namelijk dat de nieuwe bezoekers die de bussen moeten gaan trekken, makkelijk in het centrum kunnen komen. De regionale buslijnen moeten het centrum daarom bij voorkeur ‘schampen’ door routes te volgen via het Noordeinde, de Turfmarkt en de Hooigracht en Langegracht. Hij komt donderdag waarschijnlijk met een voorstel om de bussen op korte termijn te weren van de Stationsweg en de Steenstraat. Via de Turfmarkt zouden de bussen dan in twee richtingen naar het centrum kunnen rijden. De weg en brug hoeven daarvoor in de ogen van Holla niet te worden verbreed. Met verkeerslichten en wachtplaatsen op de Nieuwe Beestenmarkt en het Kort Rapenburg zouden ze de Turfmark om-en-om kunnen passeren.

Het feit dat de 18 meter lange hov-bussen de komende jaren door de Breestraat gaan rijden, neemt de PvdA dan voor lief. “Om tot een goed eindbeeld te komen, moet je misschien maar een paar jaar leven met een suboptimale oplossing”, aldus Holla.

Delen

11 reacties

  1. vreemd, die zelfde ondernemers hadden nog niet zo lang geleden geen bezwaar tegen de aanleg van de RGL door de binnenstad. Die tramstellen waren met 37,5 meter toch echt een stuk langer dan deze bussen.

  2. @Leoniek: helemaal mee eens, om nog maar te zwijgen van die vermaledijde tramrails, die ongetwijfeld veel slachtoffers onder de fietsers had gemaakt.

    Die tramstellen waren 2.65 meter breed, dus het is een beetje huichelachtig dat voorstanders van de RGL nu bezwaar maken tegen een busbreedte van 2.85 m. 20 CM verschil: kom op zeg!

    Maar ik blijf erbij: Leiden moet een ondergrondse OV-traverse krijgen. Of daar dan trams of bussen doorheen gaan, is mij om het even. Het alternatief van Holla, bussen langs Churchillaan en Willem de Zwijgerlaan, is niet echt aantrekkelijk voor de binnenstad.

  3. binnenstedeling op

    Wie waren die voor- en tegenstanders precies, toen (RGL) en nu (monsterbussen)?

  4. Zo mega zijn die megabussen niet. Het zijn gewoon gelede bussen, die hebben járen in Katwijk op lijn 35 en 90 gereden toen de NZH de dienst nog uitmaakte. In verreweg de meeste steden rijden ze nu. Veel mega’er zijn de dubbelgelede bussen (twee harmonica’s) van 25 meter lang. Die rijden in Utrecht en Eindhoven, voornamelijk op de zeer druk bezette universiteitslijnen. Maar die zul je in Leiden echt niet gaan tegenkomen, daarvoor zijn er veel te weinig passagiers op de Leidse buslijnen.
    Overigens, de ‘vervangende RGL-bussen’ zullen voornamelijk op Katwijkse lijnen komen (met doorgang naar Noordwijk), en sinds de ‘knip’ van de Katwijkse- en Leidse stadsdiensten komen Katwijkse bussen alleen nog maar op het station, niet verder in Leiden. Dus ook niet op de Breestraat.

  5. @Pee-Tor: nee dit verhaal klopt niet helemaal. Er gaan ook van dit soort gelede bussen rijden tussen Zoetermeer en Leiden Centraal. En die komen wel degelijk door de Breestraat en die Breestraat is niet zo breed, als de naam suggereert.
    Hoe dan ook, hoe eerder er vrije buscorridors gerealiseerd worden, des te sneller gaan deze bussen voortaan buitenom.
    Ik hoop dat de politiek eruit komt.

  6. Piet Schuur op

    Het hangt ook af van de keus voor de Rijnlandroute. Als CA er komt is er onder- en/of bovenlangs ruimte voor bussen. Als ZnB doorgaat kun je dat vergeten. Dan kunnen er net als nu geen buslijnen de Churchilllaan gebruiken. Door ZnB wordt het daar nog 23% drukker.

  7. Paniekzaaierij. Die bussen zijn nog niet half zo lang als de tramstellen. Waarom de breedte van 2,85m er nog expliciet bij staat vermeld geeft ook al aan dat het opruiing is want alle bussen zijn zo breed. Daar verandert dus helemaal niets aan. Andere optie is om de bussen over de Churchilllaan en W. de Zwijgerlaan te laten rijden???? En dan alle auto’s over de Breestraat???

  8. Nee Jan de W., die autos gaan dan op de weg onder de bussen rijden. Bij de CA is er immers sprake van twee boven elkaar geplaatste wegen. De Breestraat zou dan verlost worden van al die regionale bussen. Er zouden alleen kleine busjes over de Breestraat rijden voor lokaal transport van Leiden Centraal naar het centrum.

  9. Hoe komen mensen er bij dat een bus 2,85m breed is? De bussen die op dit moment gebruikt worden voor stads en streekvervoer zijn nooit breder dan 2,55m.

  10. Ik kan twee scenario’s bedenken:

    1. het HOV-plan levert niet veel nieuwe reizigers op. In dat geval hoeven we niet te vrezen dat er megabussen gaan rijden. De meerwaarde van het hele project voor de bereikbaarheid is dan wel teleurstellend

    2. Het project wordt wel een succes. Als de bussen gaan uitpuilen, zullen er wel meer of grotere bussen gaan rijden. Het nadeel is dan wel dat de Breestraat een bussenriool blijft.

    Het stadsbestuur zegt in scenario 2 te geloven. Ik denk meer aan 1. Hoe het ook uitpakt, het is niet goed doordacht. Het HOV-plan is geen oplossing voor een mobiliteitsprobleem, maar een oplossing van een politiek en bestuurlijk probleem, maar om daar vele miljoenen voor uit te trekken… Terug naar de tekentafel, zou ik zeggen.

  11. je zou haast denken dat die "ondernemers" net geboren zijn, wat hun beeld van de wereld aangaat. debiel en infantiel haast…
    als je als gewoon burger met de bus door de breestraat rijdt dan breng je automatisch respect op voor de buschauffeurs die deze route moeten rijden. het lijkt vaak het best om geen risico te nemen, want de andere weggebruikers (voetgangers, fietsers en scootterrijders) doen vaak fatalistische verkeersmanoeuvres en laten anderen hun verantwoordelijkheid nemen. dat zien de ondernemers dan kennelijk niet, dat het in "downtown leiden" eigenlijk nu al gevaarlijk is.

    ik zou dan weer willen pleiten voor een herstudie naar de mogelijke inpassing van een stadstramlijn, omdat je ten minste zeker weet waar het ding rijdt – op de rails – en dan weet je zeker dat iedere andere weggebruiker daarvandaan moet blijven. het werkt in willekeurig andere stad, namelijk. wel moet je de route van zo’n tram herkenbaar maken en houden en bij voorkeur afbakenen, zodat duidelijk is voor iedereen waar het ding langskomt en dat je dus daar weg moet blijven. ook de rails oversteken zou alleen mogelijk moeten zijn op gepaste plaatsen.

    in steden vergelijkbaar in grootte als nice en montpellier heeft het bewezen te werken. minder stank van bussen, betere veiligheid en hoogwaardig openbaar vervoer dat op- en neergeschaald kan worden zijn de argumenten. men is zo enthousiast dat meer ontwerpen worden gemaakt voor extra lijnen.

    de "ondernemers" zullen op termijn merken dat mensen juist meer naar hun zo gezellige binnenstad gaan komen dan minder. maar ja, het is even een investering. het zou voor een stad als leiden ideaal zijn om 2 of 3 hoofdtramlijnen te hebben, waarbij deze als kern-OV functioneren. het zou mooi zijn – en getuigen van visie, ook nog een heikel punt – als een gemeenteraad zich in een dergelijke levensvatbare ging verdiepen.
    een stad 2 keer zo groot als leiden, zoals straatsburg, heeft een prachtig net; leiden zou zich door een dergelijke stad, ook een historische kern, kunnen laten inspireren (http://nl.wikipedia.org/wiki/Tram_van_Straatsburg), ik ben benieuwd.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline