Leiden positief over kansen groen houden Oostvlietpolder

D66-wethouder Robert Strijk is positief over de kansen voor de verlenging van de N11 langs Cronesteyn in plaats van een bypass van de RijnlandRoute door de Oostvlietpolder. Leiden krijgt van de provincie zes maanden de tijd om te onderzoeken of die optie uitgevoerd kan worden: “We gaan daar zorgvuldig naar kijken. Een groene Oostvlietpolder is ons wel wat waard”. Over de tracékeuze voor de RijnlandRoute heeft hij een dubbel gevoel, omdat de Churchill Avenue kansrijk leek, maar nu toch afvalt. “Je kunt iets wel graag willen, maar als je het geld niet hebt dan houdt het op”.

Strijk hoopt dat in navolging van het Leidse college nu ook de gemeenteraad zal instemmen met de plannen waar Leiden tientallen miljoenen aan bijdraagt. Hij waarschuwt partijen als GroenLinks die het Leidse geld nu niet beschikbaar willen stellen. Strijk: “Als Leiden niet betaalt, komt de weg er toch. Dat is een provinciale bevoegdheid. Alleen wordt hij dan minder zorgvuldig aangelegd. Dan komt er wellicht geen verdiepte ligging bij de Stevenshof”.

Over de ov-plannen is Strijk erg enthousiast. “Die zijn echt goed voor Leiden. Bovendien hebben we nu definitief afscheid genomen van de RijnGouwelijn als tram door de binnenstad”. Of het plan met vrije busbanen ook gaat zorgen voor minder bussen in de Breestraat moet voor oktober duidelijk worden. De wethouder kan zich wel goed voorstellen dat er in de toekomst meer bussen via de Hooigracht en de Langegracht gaan rijden en minder door de Breestraat. Daarvoor is dan wel eerst de aanleg van de Ringweg Oost noodzakelijk, zodat het autoverkeer dat nu nog via de Hooigracht en de Langegracht rijdt een alternatieve route heeft.

De provinciale plannen voor de RijnGouwelijn werden gisteren met maanden (extra) vertraging bekendgemaakt. Eerder zou de gedeputeerde al in december 2011 een besluit bekend maken. Wethouder Robert Strijk mocht tijdens de onderhandelingen niet vertellen wat daarvan de reden was, maar nu geeft hij wel opening van zaken. Het kansrijke tracé waarover toen overeenstemming bestond lijkt erg op het nu gepresenteerde ov-plan, maar was te duur. In die variant zou er tussen Leiden CS een tram naar de kust gaan rijden. Zo’n los lijntje bleek echter niet te exploiteren.

Leiden Regio RijnGouwelijn RijnlandRoute


Studio Leiden
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

Studio Leiderdorp
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×