Leiden positief over kansen groen houden Oostvlietpolder

8

D66-wethouder Robert Strijk is positief over de kansen voor de verlenging van de N11 langs Cronesteyn in plaats van een bypass van de RijnlandRoute door de Oostvlietpolder. Leiden krijgt van de provincie zes maanden de tijd om te onderzoeken of die optie uitgevoerd kan worden: “We gaan daar zorgvuldig naar kijken. Een groene Oostvlietpolder is ons wel wat waard”. Over de tracékeuze voor de RijnlandRoute heeft hij een dubbel gevoel, omdat de Churchill Avenue kansrijk leek, maar nu toch afvalt. “Je kunt iets wel graag willen, maar als je het geld niet hebt dan houdt het op”.

Strijk hoopt dat in navolging van het Leidse college nu ook de gemeenteraad zal instemmen met de plannen waar Leiden tientallen miljoenen aan bijdraagt. Hij waarschuwt partijen als GroenLinks die het Leidse geld nu niet beschikbaar willen stellen. Strijk: “Als Leiden niet betaalt, komt de weg er toch. Dat is een provinciale bevoegdheid. Alleen wordt hij dan minder zorgvuldig aangelegd. Dan komt er wellicht geen verdiepte ligging bij de Stevenshof”.

Over de ov-plannen is Strijk erg enthousiast. “Die zijn echt goed voor Leiden. Bovendien hebben we nu definitief afscheid genomen van de RijnGouwelijn als tram door de binnenstad”. Of het plan met vrije busbanen ook gaat zorgen voor minder bussen in de Breestraat moet voor oktober duidelijk worden. De wethouder kan zich wel goed voorstellen dat er in de toekomst meer bussen via de Hooigracht en de Langegracht gaan rijden en minder door de Breestraat. Daarvoor is dan wel eerst de aanleg van de Ringweg Oost noodzakelijk, zodat het autoverkeer dat nu nog via de Hooigracht en de Langegracht rijdt een alternatieve route heeft.

De provinciale plannen voor de RijnGouwelijn werden gisteren met maanden (extra) vertraging bekendgemaakt. Eerder zou de gedeputeerde al in december 2011 een besluit bekend maken. Wethouder Robert Strijk mocht tijdens de onderhandelingen niet vertellen wat daarvan de reden was, maar nu geeft hij wel opening van zaken. Het kansrijke tracé waarover toen overeenstemming bestond lijkt erg op het nu gepresenteerde ov-plan, maar was te duur. In die variant zou er tussen Leiden CS een tram naar de kust gaan rijden. Zo’n los lijntje bleek echter niet te exploiteren.

Delen

8 reacties

  1. Vrienden Oostvlietpolder op

    Een tracé door het noordelijk of zuidelijk deel van de Oostvlietpolder tegen elkaar wegstrepen is qua effecten niet met elkaar te vergelijken. Het voert te ver dit hier uiteen te zetten.

    Vast staat dat een tracé door het zuidelijke deel van de polder (voor een groot deel op maaiveldniveau) ten koste zal gaan van het geambieerde weidevogelgebied, de financiële investeringen van de provincie hierin en de bedrijfsvoering van de laatste agrarische boerderij van Leiden.

    Wethouder Strijk (D66) over de Rijnlandroute: "Wie betaalt, bepaalt!" Dat is ons inziens de belastingbetaler. Dus tijd voor een referendum in alle betrokken gemeenten in de regio. #stokpaardjeD66

  2. wethouder Strijk:"" je kunt wel iets graag willen, maar als je het geld niet hebt dan houdt het op"". er is wel geld, maar er zullen wel weer miljarden naar Griekenlaand gaan en trek die weg dan maar door ons laatste stukje groen.

  3. Wie in Polderpark Cronesteyn van wat rust en stilte wil genieten moet ook nu al zijn oordopjes niet vergeten mee te nemen vanwege het verkeerslawaai.

  4. J. Putifar op

    Dokter:
    Goedendag, mr. Jansen. Ik heb goed en slecht nieuws voor u. Het goede nieuws is dat u geen rabiës heeft opgelopen door die hondenbeet, het slechte nieuws is dat hij verschillende slagaderen heeft doorgebeten en dat u binnen 2 minuten doodbloedt.

  5. Strijk: "Als Leiden niet betaalt, komt de weg er toch. Dat is een provinciale bevoegdheid. Alleen wordt hij dan minder zorgvuldig aangelegd. Dan komt er wellicht geen verdiepte ligging bij de Stevenshof".

    Ik vind dat een chantage argument, waarmee een inhoudelijke discussie niet meer mogelijk is.

  6. Piet Pekelharing op

    De Oostvlietpolder moet teruggegeven worden aan de natuur. Tegenwoordig wil dat zeggen….onder water zetten.

  7. Natuurvriend op

    Een rommelig stukje weiland omringd door wegen, verkeerslawaai en bebouwing, met er middenin een groot volktuinencomplex met huisjes, schuurtjes en hutjes, natuur noemen? Daarvoor moet je wel totaal vervreemd van de natuur zijn. Teruggeven aan de natuur? Daar heeft PP gelijk: begin dan met het poldertje onder water te zetten.
    Heeft de provincie niet toevallig een verdrag met België over verbreding en verdieping van de Vliet met flankering maatregelen ter compensering van de te verdwijnen natuur? 🙂

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline