GroenLinks: "Geen Leids geld naar de Rijnlandroute"

Nu de provincie Zuid-Holland heeft besloten dat de RijnlandRoute buitenom via de Leidse Stevenshof en dwars door Voorschoten wordt aangelegd, wil GroenLinks in Leiden dat de gemeente haar bijdrage aan de aanleg van de weg intrekt. “De gevolgen van deze provinciale keuze zijn desastreus voor de natuur. Ook is er geen draakvlak in Leiden voor deze weg en zorgt de ‘Zoeken naar Balans’ variant alleen maar voor extra verkeer in de stad”, dat zei duo-raadslid Hans Bogaardt in een uitzending van Nieuws071 op Sleutelstad FM. Als oplossing wil Leiden de Ringweg Oost aanleggen. Ook daar is GroenLinks tegen. De partij wil dat de 160 miljoen van de ringweg wordt gebruikt om alsnog de Churchill Avenue aan te leggen. Dan hoeven er ook geen 70 woningen te worden gesloopt op het tracé van de weg.

Duo-raadslid Hans Bogaardt in gepsrek met Chris de Waard over de deze week gepresenteerde plannen voor de RijnlandRoute en de RijnGouwelijn.

Ook over de nu gekozen oplossing voor het openbaar vervoer in de regio is GroenLinks niet tevreden. Bogaardt: “We stoppen honderden miljoenen in een halve oplossing. Regionale bussen over de Hooigracht en de Langegracht en de rest door de Breestraat. Dat lijkt wel heel erg op de RijnGouwelijn”. bogaardt ziet dan liever een echte tram door de stad: “Dat is veel hoogwaardiger en kan bovendien meer mensen vervoeren”. Over de treinspoorverdubbeling op het traject Leiden – Utrecht is GroenLinks ook sceptisch. Bogaardt: “In de deze week gepresenteerde rapporten staat ook dat er nog zoveel juridische haken en ogen zijn, dan het niet eens zeker is dat het wel kan.”

GroenLinks weigert mee te werken aan de aanleg van deze RijnlandRoute buitenom. Alle partijen die eerder beloftes hebben gedaan over behoud van uitzicht in de Stevenshof, voorkomen van sloop in Voorschoten en het behoud van een groene Oostvlietpolder, zouden datzelfde moeten doen. De feiten spreken voor zich.

Groenlinks zal dan ook een voorstel indienen om de Leidse bijdrage aan deze weg in te trekken. Fractievoorzitter Pieter Kos: “Via het regionaal investeringsfonds betaalt Leiden 60 miljoen mee aan de aanleg van deze desastreuse weg. Natuurlijk is de provincie het bevoegd gezag om de route te kiezen, maar de weg is onbetaalbaar zonder Leidse bijdrage.”

Wat GroenLinks betreft houdt de Leidse gemeenteraad haar rug recht en kiest zij voor het belang van leiden, en dus tegen de RijnlandRoute buitenom.

Leiden


Studio
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

×