SP neemt afstand van coalitieakkoord ‘Samen Leiden’

8

Er dreigt een crisis in het Leidse college van D66, VVD, CDA en SP. Die laatste partij wil zich niet langer houden aan één van de 16 punten die de vier partijen na de verkiezingen in 2010 met elkaar vastlegden in het coalitieakkoord ‘Samen Leiden’. Een belangrijk punt daarin is de aanleg van de Ringweg Oost. Deze weg die de Kanaalweg via industrieterrein De Waard en de Kooi moet verbinden met de Willem de Zwijgerlaan is heilig voor collegepartijen VVD en CDA. De SP vindt nu een betere inpassing van de RijnlandRoute zo belangrijk dat die partij de 80 tot 85 miljoen euro die Leiden voor de RWO heeft gereserveerd in extra inpassingsmaatregelen van de RijnlandRoute steken.

Hoe D66 als grootste collegepartij daarover denkt, blijft vooralsnog volstrekt onduidelijk. Raadslid Peter Bootsma bleef dinsdagavond tijdens de commissievergadering hangen in vaagheden en ook fractievoorzitter Paul van Meenen weigert duidelijkheid te scheppen. “We moeten hier maar eens goed over nadenken”, aldus Van Meenen die morgen wil overleggen met de andere collegepartijen.

Dat het de SP menens is, blijkt wel uit de woorden van raadslid Julian van der Kraats, direct na afloop van de vergadering: “Dit is echt een heel hard punt voor ons. We zijn tot nu toe heel netjes met het collegeakkoord omgegaan. Misschien soms wel te netjes.” Maandag heeft de SP de coalitiegenoten ingelicht over het ingenomen standpunt, maar kreeg van D66 nog geen reactie. Van der Kraats hoopt dat D66 met de SP meegaat en de Ringweg Oost opgeeft.

D66-wethouder Strijk houdt onverkort vast aan de aanleg van die RWO en denkt dat ook de provincie niet wil dat Leiden geld overhevelt van de RWO naar de Rijnlandroute: “Het geld voor de ringweg komt voor een belangrijk deel van de provincie. Ik denk dat zo’n besluit ook een nieuwe onderhandeling met de provincie zou betekenen.” Van der Kraats is het niet met Strijk eens. “De provincie vindt de ringweg helemaal niet belangrijk meer. Dat was een oplossing die nodig was in combinatie met de RijnGouwelijn”, zo denkt het SP-raadslid. Dat VVD en CDA zonder meer vasthouden aan de aanleg van de Ringweg Oost, zonder zelfs ook maar naar de SP-voorstellen te willen kijken, noemt hij ‘slechte politiek’.

Delen

8 reacties

  1. Start mijn ontbijt met "dreigende crisis", maar boven dit sombere nieuwsbericht is gelukkig eindelijk de banner van het Kreeftenfestival verdwenen. Yo! You make my day.

  2. Of je schrapt de op voorhand al verliesmakende onnodige nieuwe ondergrondse parkeergarages.

    Heb je meteen 110 miljoen over voor de Rijnlandroute.

  3. frankieboy op

    Komt dit even mooi uit: de 80 tot 85 miljoen van de RWO is precies genoeg om de Churchill Avenue mogelijk te maken. Die is namelijk 72 miljoen euro duurder dan Zoeken naar Balans (en geen 229 miljoen zoals ondeugdelijk en subjectief onderzoek van de provincie ons wil doen geloven).

  4. Estefania Pampin Zuidmeer op

    Jammer dat de SP dit nu pas doet…er was eens een stemming over de Morspoortgarage….

  5. Piet Schuur op

    @Frankieboy
    Zuid-West wil de CA niet. Voorzitter Helder van de wijkvereniging pleitte gister voor de toename van verkeer over de Churchilllaan met ZnB.
    Nu 30.000 motorvoertuigen per dag die ellende geven. Straks met ZnB 37.000. Met CA straks 14.000. Wie het begrijpt mag het zeggen

  6. Piet Pekelharing op

    Als er nog veel meer bezuinigd moet gaan worden, kan men het volgende coalitieakkoord beter ‘Samen lijden’ noemen.

  7. Jan Binnenstad op

    Eindelijk wordt de SP wakker. De laatste tijd leek de SP meer op een filiaal van de VVD. Dus kom op, Van der Kraats !

  8. Winston Churchil op

    Wie de moeite neemt om het het Miieueffectraport te lezen komt een aantal leugens en of false aannames tegen.:
    De Zoeken naar Balans F heeft een deel verdiept van 2×1 rijstrook. Dat levert dus een flessenhals op bij Passage Stevenshof,Passage Berbice en Passage Vlietland terwijl de CA route overal 4 baans is. Dat betekend automatisch dat deze route ZnB F niet kan worden opengesteld voor vervoer gevaarlijke stoffen. Logisch overigens dat de CA variant dan dat duurder is. 2 of 4 baans heeft een prijsverschil.
    In de Samenvatting:’Bij CA zonder maatregelen sprake van (zeer) negatieve effecten bij tunnelopeningen’.
    In het hoodrapport: ‘Op deze locaties zo dicht bij tunnelmonden zijn echter geen gevoelige bestemmingen gelegen waar menseen langdurig verblijven en waar het toepasbaarheidsbeginsel van toepassing is.Daardoor is er sprake van het blootstellings criterium en wordt wel voldaan aan de Wet Luchtkwaliteit’. Ondertussen worden er wel 2 minnetjes geplaatst bij de beoordeling van CA. Een schandaal!
    Kortom: "DE LEUGEN REGEERD"
    Overigens idioot om te denken dat een 2 baans weg in 2030 nog toekomst perspectief heeft. Juist de CA heeft daarom meer toekomstvastheid vanwege het ontbreken van 2baans wegdelen. In tegendeel juist want bij de weef vakken is er sprake van 4 baans eenrichtingverkeer. Hierdoor is er ook veel meer wegcapaciteit beschikbaar en zal de doorvoer ten goede komen.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline