Strijk: “Geen pleidooi voor Churchill Avenue”

4

Wethouder Robert Strijk (D66, bereikbaarheid) gaat in de onderhandelingen met de provincie over de aanleg van de RijnlandRoute niet pleiten voor de Churchill Avenue. Strijk ziet dat als een gepasseerd station: “De Churchill Avenue had grote voordelen gehad, maar het advies, ook van Leiden, is duidelijk. We volgen de provincie bij de keus vor de route door Voorschoten”. Strijk gaat zich nu hard maken voor de best mogelijke inpassing van Zoeken naar Balans. Op 1 staat een tunnel bij de Stevenshof.

D66-wethouder Strijk legt uit hoe hij de boodschap interpreteert, die hij afgelopen donderdag kreeg van de Leidse gemeenteraad.

Als er dan nog voldoende geld beschikbaar is, komt ook een ondertunnelde weg in de Oostvlietpolder in beeld. Voor de bypass, dat is het losse stukje weg dat in combinatie met het ZnB tracé wordt aangelegd tussen de Churchilllaan en de Europaweg, wil Strijk rustig de tijd nemen om alternatieven te onderzoeken. De circa 40 miljoen die vor de bypass beschikbaar is, zou ook gebruikt kunnen worden voor het verlengen van de N11 of het verbreden van de Europaweg en de brug bij Lammenschans.

De regiogemeenten die gisteren nog een gezamenlijke verklaring ondertekenden tegen Zoeken naar Balans, verwijt Strijk goedkope politiek. “Je kunt iets wel graag willen, maar als je het niet kan betalen houdt het op. Voorlopig dragen die gemeenten weinig of helemaal niets bij om een andere keuze dichterbij te brengen”.

Delen

4 reacties

  1. Vrienden Oostvlietpolder op

    Oei, signaleren wij hier een groene ambitie voor de Oostvlietpolder die mogelijk op de helling gaat?

    Wij zouden zeggen: Als je als regiogemeenten samen iets graag wilt, kun je er eerst ook samen je schouders onder zetten vooraleer je iets naar de prullenbak verwijst.

    Zoeken naar Balans op maaiveldniveau betekent in de toekomst het definitieve einde van de groene Oostvlietpolder. Dan staat de weg naar bebouwing van de polder ook weer volledig open.

    En dan hebben groene partijen in 2014 aan de kiezer heel wat uit te leggen! Tenminste, als die dan de Leidse politiek nog serieus nemen.

  2. Lex Beverhuis op

    Zoeken naar Balans, de regiogemeenten tegenover Leiden. Wellicht dat de regio toch iets meer gewicht in het schaaltje zal leggen. In ieder geval zijn die gemeenten consequent in hun standpunt en Leiden zet zich steeds buitenspel.

  3. frankieboy op

    Daarnaast willen Zoeterwoude en Oegstgeest hun geld voor de RGL terughebben. Het zijn op het totaalbedrag van de RLR niet zulke hoge bedragen (een paar miljoen geloof ik), maar de signalen zijn helder: geen OV-geld naar asfalt en er is in de regio geen eensgezindheid over de bereikbaarheidsplannen van de provincie.

  4. @Frankieboy: eensgezindheid komt zelden voor in dit soort zaken, dus dat lijkt me niet iets om wakker van te liggen.
    Verder: de aanwijzing heeft de provincie gedaan. Hoezo zet Leiden zich buitenspel?
    De voorkeur van Leiden was duidelijk (pro Churchill Ave), maar dat is een gepasseerd stadium door de keuze van de provincie en de uitspraak van kamerleden.
    Zowel Oegstgeest en Zoeterwoude hebben geen enkele reden om hun centen terug te eisen. Ontsluiting van de regio is een de gemeentegrenzen overstijgend belang. Als het voorkeurtracé niet uit de hoge hoed komt, wil dat niet zeggen dat die gemeenten dan ook maar bedragen kunnen terugeisen (op grond waarvan?). Het zijn bovendien gemeenten die anders dan Leiden – en nu voor het eerst (!) Voorschoten – altijd gevrijwaard zijn gebleven van dergelijke grootschalige infrastructurele projecten. Het zijn allemaal rechts bestuurde gemeenten die er altijd in zijn geslaagd om hun ontsluitingsproblematiek via Leiden af te wentelen en zich nu als verwende regenteske potentaatjes opstellen.
    Ik woon niet ver van de N206: er zijn momenten dat ik Zoeterwoude en Oegstgeest zo’n weg dwars door woonwijken toewens. Mede dankzij dit soort dwarsliggers, worden we in Leiden al jarenlang dagelijks geconfronteerd met stank en overlast van files.
    Maar hoezo zet Leiden zich buitenspel? Er zijn nog veel meer buurgemeenten dan Zoeterwoude en Oegstgeest. Ik kan me voorstellen dat ze in Rijnsburg juist blij zijn met de nieuwe route en uiteindelijk zal ook Wassenaar er niet echt wakker van liggen. Misschien dat Leiden minder geïsoleerd staat dan we nu denken.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline