Hooigrachtbewoners mordicus tegen extra bussen

4

Het voorstel dat voorzitter Frans Schohaus van het Centrummanagement Leiden gisteren presenteerde in Nieuws071 op Sleutelstad kan rekenen op fel verzet van bewoners van de Hooigracht. Schohaus pleitte voor het op korte termijn verplaatsen van 300 bussen van de Breestraat naar de Hooigracht. Hij vindt dat goed verdedigbaar nu de Breestraat al zo lang de problemen voor de hele stad oplost. Er rijden daar nu zo’n 600 bussen per dag. Die pijn kan best verdeeld worden. De Breestraat kan dan volgend jaar al opnieuw worden ingericht met klinkers in plaats van het huidige asfalt. De bus is er dan te gast en mag niet harder dan 15 kilometer per uur rijden. Schohaus vindt in elk geval de projectgroep Breestraat 2022 van Stadlab Leiden aan zijn zijde, evenals een twaalftal winkeliersverenigingen uit het centrum.

Bewoners van de Hooigracht reageren woedend. “Zo’n verhuizing kan op fel verzet van ons rekenen”, laat Hooigrachtbewoner Arno Verhagen weten. Al eerder voerde hij met andere Hooigrachtbewoners actie tegen de komst van bussen, die ten gevolge van de RijnGouweLijn over de route Hooigracht-Langegracht zouden gaan rijden.

De luchtkwaliteit op de Hooigracht voldoet nog steeds niet aan de wettelijke norm voor stikstofdioxide. Dat blijkt uit het Luchtkwaliteitsplan 2012- 2014 van de Omgevingsdienst West-Holland. Er is regelmatig sprake van filevorming en extra bussen over de Hooigracht zullen de luchtkwaliteit alleen maar verder verslechteren. Dat is voor de bewoners onaanvaardbaar.

Verhagen: “Wij laten niet met onze gezondheid sollen. Mocht de gemeente dus besluiten toe te geven aan de voorstellen van het Centrummanagement, dan zullen wij dat keihard bestrijden. Het spandoek, dat we destijds over de Hooigracht spanden, kan zo weer uit de kast worden gehaald.”

De Hooigrachtbewoners weten zich gesteund door de wijkvereniging Pancras-West. Voorzitter Jaap van Meijgaarden bevestigt dat. “Wij staan vierkant achter onze bewoners. Verdere overschrijding van de norm voor stikstofdioxide is onaanvaardbaar en zal met succes bij de bestuursrechter kunnen worden bestreden,” zo laat hij weten.

Delen

4 reacties

  1. Meneer Verhagen vergeet zeker dat per 9 december Arriva de diensten van Connexxion in Leiden gaat over nemen. Arriva heeft een hele vloot nieuwe bussen aangeschaft die ingezet gaan worden. Deze nieuwe bussen zullen ongetwijfeld aan de nieuwste normen moeten voldoen om in een stad als Leiden ingezet te mogen worden vwb vervuiling, minimaal de schone Euro 5 motor en anders zeker de nog schonere Euro 6 motor. Zie voor meer info: http://europa.eu/legislation_summaries/environment/air_pollution/l28186_nl.htm

  2. arno verhagen op

    jwpots vergeet zeker dat er nog geen enkele verbrandingsmotor bestaat die geen schadelijke stoffen uitstoot. Aangezien de (door auto’s veroorzaakte) luchtverontreiniging op de Hooigracht al (vele jaren) boven de grenswaarden ligt zal elke bus met verbrandingsmotor de overschrijding doen toenemen, wat voor de hooigracht bewoners niet acceptabel is. Ik weet niet waar jwpots woont maar misschien is het iets om een een dag 14000 auto’s en 300 bussen bij hem door de straat te laten rijden, hoeft ie alleen maar een extra keertje z’n ramen te wassen.

  3. een Leids burger op

    De uitlaatgassen van de bussen vallen tegenwoordig wel mee (was vroeger bij die gele bussen wel anders met hun blauwzwarte rookpluimen….) maar het zijn nu inderdaad de auto’s daar die de grootste bijdrage aan de milieuvervuiling leveren. Bovendien zal zoveel extra bussen weer tot (nog meer) filevorming op de Hooigracht gaan leiden.(zolang er geen ringweg-oost is)

    Volgens de heer Schohaus (Centrummanagement) kunnen er 300 bussen van de Breestraat naar de Hooigracht. Hij vindt dat goed verdedigbaar nu de Breestraat al zo lang de problemen voor de hele stad oplost. Tsjonge jonge zeg:alsof er op het traject Hooigracht-Langegracht nu nauwelijks verkeer zou zijn terwijl dit al jarenlang een drukke verkeersroute is….. Bij het centrummanagement kijkt men wel èrg éénzijdig naar de bussen als men spreekt over "Die pijn kan best verdeeld worden" en niet naar het overige verkeer.(auto’s)

    De ideeën van het Centrummanagement&Stadslab voor de Breestraat mogen niet ten koste gaan van een overvolle Hoogracht. Dat wordt dan a.h.w. één groot verkeersriool vol verstoppingen. En dat is immers niet in het belang voor alleen maar de Hooigrachtbewoners, maar voor àlle mensen die van de Hooigracht gebruik maken.

  4. @JWPots: Bij de aanbesteding van de concessie voor het busverkeer is aan Arriva de verplichting opgelegd om alle hybride bussen van Connexxion over te nemen en in te zetten voor het regionale busverkeer. Er is dus niet zoals u denkt een hele nieuwe vloot bussen gekocht. Een groot deel van de oude vloot wordt overgespoten en weer ingezet voor regionaal busvervoer in het centrum. Daar zijn we dus mooi klaar mee, want zo’n concessie wordt voor 10 jaar afgegeven. Natuurlijk zouden die nog niet afgeschreven hybride bussen vervroegd vervangen kunnen worden door lichtere, kleinere bussen. Dat zal Leiden dan zelf moeten gaan betalen, want de Provincie ZH zal zich aan zijn OV budget willen houden.
    Hoe het centrum management het voor zich ziet dat er 200-300 bussen per dag naar de Hooigracht worden verplaatst is mij geheel onduidelijk. Daar gaan nu al meer dan 3000 auto’s per dag door heen en het verkeer in die straat staat nu al in de ochtend- en avond-spits helemaal vast. Daarmee is geen enkele betrouwbare dienstregeling te handhaven voor welke HOV verbinding dan ook. Bovendien wordt de luchtkwaliteit van de Hooigracht dan nog verder aangetast.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline