Gemeente lijdt miljoenenstrop bij Aalmarktplannen

15

Als Leiden de Aalmarktplannen in zijn geheel wil realiseren, kan dat alleen als de gemeente er zes miljoen extra insteekt. Het college heeft vandaag met tegenzin besloten dat die gelden vrijgemaakt moeten worden. Het project is té belangrijk voor Leiden om ermee te stoppen. Volgende week wordt de gemeenteraad geinformeerd.

Audiofragment: Wethouder Laudy heeft de extra miljoenen al gevonden. Volgende week krijgt de raad een brief met zijn voorstel.

Oorzaak is ook nu weer de financiële crisis. Toen Leiden jaren geleden de contracten tekende met ontwikkelaar ASR werd uitgegaan van mooie rendementen op het nieuwe winkelgebied in het hartje van de Sleutelstad. Die zijn door de crisis deels verdampt en dus heeft de ontwikkelaar een ontbindende bepaling uit het contract ingeroepen. Als het gerealiseerde project niet kan worden ondergebracht bij een institutionele belegger, kan ASR onder het contract uit. Dat dreigt nu te gebeuren. Tenzij Leiden het gevallen gat van 6.000.000 euro dus dicht.

De Aalmarktplannen werden onder het vorige college, en met name door Laudy’s voorganger Van Woensel, vlotgetrokken nadat er vele jaren alleen maar over gesproken was. Het megaproject werd in drie stukken geknipt om het nog enigszins behapbaar te maken. Het Waagblok, met daarin het compleet vernieuwde warenhuis V&D, een reuzenfietsenstalling, The Sting en Grand Café De Waag is zo goed als klaar. Alleen de opening van De Waag laat nog op zich wachten.

Deel twee is het Stadsgehoorzaalblok. Daar wordt onder meer een nieuwe winkelsteeg, de Catharinasteeg, gecreëerd tussen de Breestraat en de Aalmarkt. Belangstelling is er zat, alle nieuwe winkelruimtes zijn al bijna verhuurd. Zo komt in het voormalige LVC-pand de 1.250 m2 tellende flagship store van Via Mio. De laatste grote ruimte is ook al verhuurd, maar aan wie is nog geheim. Lang gonsde de naam Zara door de stad, maar volgens ingewijden gaat het om een grote nieuwe vestiging van H&M.

Het derde en laatste deel van de Aalmarkplannen ligt aan de overkant van het water. Tussen de Stille Rijn en de Haarlemmerstraat moet daar het ‘Haarlemmerstraatblok’ in ontwikkeling komen. ASR heeft ook hier problemen om de afspraken uit het verleden gestand te doen. De beoogde huurder is vooralsnog afgehaakt. Inmiddels is er wel een nieuwe geïnteresseerde partij. Een grote internationaal opererende modeketen die met vijf winkelformules naar Leiden wil komen. Het bedrijf – de naam is niet bekend – heeft daarvoor het oog laten vallen op een ‘vergroot Haarlemmerstraatblok’ en vraagt het stadsbestuur om het gemeentelijk vastgoed in te brengen in een nieuw project waarbij de modeketen zelf de benodige extra panden wil verwerven.

Delen

15 reacties

  1. Jantje van Leiden op

    Ik hoor Laudy bij Sleutelstad zeggen, dat niemand in de stad nog tegen het Aalmarktplan zou zijn. Nou, ik wel hoor. Stoppen met die onzin. Geen overbodige steeg, waarbij een hardwerkende kleine zelfstandige het loodje moet leggen. Wie zit er nog te wachten op nog meer van die klerenketens? Als je de moeite neemt om langs die van gemeentewege gesubsidieerde winkel in de voormalige Aalmarktschool te lopen, zal zien dat er geen klanten zijn. Bij doorzetten van de plannen wordt het alleen maar erger. Het nu voorgestelde investeringsgeld kunnen we veel beter besteden.

  2. bluezzmaster op

    De gemeente heeft vorig jaar afgesloten met 17 miljoen in de plus.
    Dus dat wordt hier dan weer over de balk gegooid aan het zoveelste prestige project.
    Met de parkeer garage aan de Lammermarkt erbij zal het dit jaar wel 17 miljoen in de min zijn

  3. Johan Volkers op

    Tja, waarom verbaast ons dit bericht niet? Omdat de geschiedenis zich herhaalt, zoals men wel vaker ziet.

    Prestigemaatregelen zonder realiteitszin is allesbehalve een win-win.

    Nee, we gaan gewoon door met dergelijke verliesgevende zaken, dan kunnen we daar later ook nog een ‘leermoment’ van maken.

    De burger heeft er toch geen kijk op, dus waarom zou je die serieus nemen?

  4. Hebjehaarweer op

    Niemand in de stad zou tegen zijn….? Waar haalt deze meneer Laudy deze "waarheid" vandaan?
    Leiden heeft daarvoor miljoenen…. ten koste van wat?
    Nog meer bezuinigingen in de zorg????????

  5. Willem Verhulst op

    Weer miljoenenstrop bij de Aalmarktplannen? Oorzaak is ook nu weer de financiële crisis?
    Gelukkig maar, de Leidse politici kan dus ook nu niets worden verweten. Deze briljante mensen hebben altijd gelijk, doen voortdurend alles goed en nemen steeds de best mogelijke besluiten. Maar de boze buitenwereld is jaloers en kwaadaardig. Die verpest en saboteert daarom telkens weer al die prachtige grote projecten in Leiden. Daardoor vallen ze steevast veel duurder uit dan was begroot en komen de rendementen nooit overeen met de altijd zeer competent berekende en uiterst realistische ramingen.

  6. Leiden InMotion op

    Wat mij betreft gewoon doorgaan Paul:
    Internationale winkelketens laten Nederland al een tijdje volledig links liggen. Terwijl in de ons omringende landen expansie hoog op de agenda staat, wordt er al jaren geklaagd over het Nederlandse winkellandschap. Die is in hun ogen uiterst beroerd. Er zijn hier nauwelijks tot geen mogelijkheden om winkelruimtes te betrekken die voldoen aan de eisen van nu. Behalve zoiets als het Haarlemmerstraatblok in Leiden
    Juist de komst van nieuwe ketens zou de detailhandel weer nieuwe energie kunnen geven, waar de branche zo enorm naar verlangt.

    Ketens als Abercrombie & Fitch, Hollister, Marc O’Polo en Hugo Boss staan te popelen om nieuwe filialen te openen in Nederland als de kwaliteit van winkelstraten en winkelcentra maar goed is.

  7. Wim Slijkhuis op

    ‘Ketens als Abercrombie & Fitch, Hollister, Marc O’Polo en Hugo Boss staan te popelen om nieuwe filialen te openen in Nederland als de kwaliteit van winkelstraten en winkelcentra maar goed is.’
    Zozo, en waar komt die wijsheid dan wel vandaan? Gewoon kletskoek.

  8. Willem Verhulst op

    Hugo Boss, of misschien Hugo BoSS? Dat bedrijf is groot geworden als leverancier van uniformen voor de SS, SA, Wehrmacht en Hitlerjugend, met veel hulp van het naziregime dat dwangarbeiders uit de bezette gebieden ter beschikking stelde.

    Zoals Wim Slijkhuis, al stelt, waaruit blijkt dat ‘Ketens als Abercrombie & Fitch, Hollister, Marc O’Polo en Hugo Boss staan te popelen om nieuwe filialen te openen in Nederland als de kwaliteit van winkelstraten en winkelcentra maar goed is.’? En willen ze naar een stadje als Leiden? En wat heeft een stad aan nog meer filialen van nog meer ketens die ook in andere steden te vinden zijn?
    Waar blijven onze Leidse ondernemers, dankzij wie de stad zich juist zou kunnen onderscheiden van andere steden met die steeds uniformer wordende winkelstraten en winkelcentra? Wat wil de gemeente voor hen doen?

  9. Fijn dat al die modeketens naar Leiden komen. Maar het geld kan maar 1 keer uitgegeven worden, dus in no time gaat er zo’n mooie overbodige zaak failliet. Zeker weten. Zou de vraag niet moeten zijn: waar heeft de Leidenaar behoefte aan waar nog niet in wordt voorzien, i.p.v. waar hebben al die winkelketens behoefte aan.

  10. Leiden InMotion op

    Bij twijfel aan deze info, gewoon een marktonderzoekbureau inschakelen. Het kan natuurlijk ook gewoon bij hetzelfde bureau dat al eerder ingeschakeld is door de gemeente.

  11. Leiden heeft de slag allang verloren, kijk naar Den Haag! Die stad heeft deze kwaliteitsslag al jaren gelden ingezet en is bijna klaar. Daar zijn dus nu de grote ketens als Marc en Spenser en Zara gevestigd en die komen dus nooit meer richting Leiden.
    Leiden in slow motion zullen we maar zeggen!!

  12. Wat een vergelijking!

    Den Haag: 508.000 inwoners.
    Haaglanden: 1,03 miljoen inwoners.

    Leiden: 121.000 inwoners.
    Leidse regio: 201.000 inwoners.
    Leidse regio + Duin- en Bollenstreek: 380.000 inwoners.

  13. @ anrooy, dit is geen vergelijking maar de realiteit , grote winkelketens kijken juist naar de cijfers zoals jij aangeeft.
    Dat rekensommetje maken zij ook en kijken naar de infrastructuur e.d.
    Geen interesse dus in gemeenten met weinig aanbod en een (parkeer en ov ) beleid wat geen perspectief biedt.

  14. en ook dit project had voorkomen kunnen worden want in eerdere discussies hierover werd al duidelijk dat een hoop (slimmere mensen dan de gemeenteraadslieden) al wel door hadden dat het uiteindelijk weer meer geld gaat kosten. Gelukkig lopen er nog meer van dit soort projecten waar ze ook niet luisteren naar de burger dus de verliezen zullen de komende jaren nog meer stijgen. Dit was vroeger zo een goede handelsstad, maar ja dat waren andere tijden.

  15. Volgende financiele debacle: lammer/garenmarktgarages. Leeg en onrendabel. Provinciestadje Leiden met grootstedelijke ambities gaat wederom verliezen. Inzetten op juist die kleinschalige winkels en vooral de musea maken deze stad een parel in de Randstad. Maar dat is aan dovemansoren in deze door neoliberalen met hoogwaan overheerste College en Raad.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline