Nijpend tekort aan vrijwilligers bij telefonische hulpdienst

1

De telefonische en online hulpdienst Sensoor is met spoed op zoek naar vrijwilligers die bellers een anoniem een luisterend willen bieden en via internet hulp willen verlenen.

Na een onzekere periode waarin de toekomst van Sensoor op het spel stond, omdat subsidies werden geschrapt, heeft de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) Sensoor eind vorig jaar aangewezen als de organisatie die landelijk anonieme telefonische hulp gaat verlenen. Door de onzekere tijd die daaraan vooraf ging, is het tekort aan vrijwilligers fors opgelopen. Omdat lange tijd niet duidelijk was hoe de toekomst er voor Sensoor uit ging zien, konden er geen nieuwe vrijwilligers worden getraind. De organisatie moet nu dus een inhaalslag maken.

“Goed kunnen luisteren is een belangrijke kwaliteit, waarmee je voor een ander veel kan betekenen. Iedereen heeft wel eens behoefte om echt gehoord te worden. Dan is het van onschatbare waarde als er iemand is die naar jou wil luisteren met aandacht en respect. Iemand die een ogenblik helemaal beschikbaar is voor jou, anoniem en vertrouwelijk,” aldus een woordvoerder van Sensoor.

Voordat je als vrijwilliger aan de slag gaat krijg je een intensieve, gecertificeerde training aangeboden. Naar verwachting start die in maart. Na de opleiding wordt gezorgd voor voldoende coaching door en intervisie met een trainer en medevrijwilligers. De training wordt gegeven in Leiden.

Op woensdag 18 februari is er voor de belangstellenden een vrijblijvende informatieavond in De Bakkerij aan de Oude Rijn 44 b/c in Leiden. Tijdens de informatieavond zal vooral worden ingegaan op de inhoud van het werk en de nodige training. Vooraf aanmelden is niet nodig. De aanvang is 20.00 uur.

Ben je niet in de gelegenheid om de informatieavond bij te wonen maar wel geïnteresseerd in werken bij Sensoor, mail dan naar leiden@sensoor.nl en er wordt contact met je opgenomen. Tijdens werkdagen is Sensoor ook telefonisch bereikbaar voor vragen over het vrijwilligerswerk via 071 514 35 78.

Sensoor werd in 1958 opgericht onder de naam SOS Telefonische Hulpdienst en heeft vestigingen door het hele land. Met ruim 250.000 gesprekken per jaar is Sensoor de grootste organisatie in Nederland die emotionele ondersteuning op afstand biedt. Vrijwilligers, opgeleid en begeleid door beroepskrachten, bieden dag en nacht echte aandacht met een luisterend oor. Lees meer op www.sensoor.nl.

Delen
Leiden Culinair

1 reactie

Je bent nu offline