Raad akkoord: OV-poortjes Leiden Centraal definitief dicht

11

Een ruime meerderheid in de Leidse gemeenteraad gaat, weliswaar morrend, akkoord met de deal die wethouder Robert Strijk heeft gesloten met de NS. Ook Strijk zelf baalt ervan dat de poortjes niet gewoon open kunnen blijven. “Maar,” zo zegt hij: “We komen hiermee nu tegemoet aan de wens van de NS, de staatssecretaris en de VNG.” De spoorwegen willen met de poortjes het zwartrijden sterk terugdringen. Problemen met reizigers die geen of een verkeerd vervoersbewijs hebben, zorgen voor de meeste geweldsincidenten met NS-personeel.

Yvonne Lentz gaf gisteren namens de NS een presentatie over de poortjes.

Om te garanderen dat de capaciteit van de poortjes ook in de spits groot genoeg is, plaatst de NS nog deze zomer extra poortjes bij. Zo vertelde Accountmanager Regiodirectie Yvonne Lentz van de NS gisteravond tijdens een presentatie voor de raadscommissie Leefbaarheid & Bereikbaarheid. Per poortenrij plaatst NS twee extra poortjes. Acht in totaal. Een belangrijk Leids bezwaar, het garanderen van een vrije doorgang door de stationshal, lost NS op met een gratis passagepas voor mensen zonder ov-chipkaart.

PvdA-fractievoorzitter Gijs Holla noemt het besluit om in te stemmen met het sluiten van de poortjes ‘misschien wel het moeilijkste besluit in acht jaar raadswerk.’

GroenLinks blijft mordicus tegen de poortjes. Raadslid Jos Olsthoorn: “We kunnen moeilijk overal waar agressie is poortjes gaan neerzetten.”

Wethouder Strijk is ook niet gelukkig met de gesloten poortjes, maar wil ermee tegemoet komen aan een vurige wens van de NS.

Delen

11 reacties

  1. We heffen het glas , doen een plas en alles is zoals het was! Schijnveiligheid is een feit!

  2. een Leids burger op

    En de zwartrijder kan met die passagepas straks nog even gemakkelijk op het perron komen als voorheen. Wel zou het oponthoud bij de poortjes voor de reizigers wat kunnen toenemen. Maar alles zal wel wennen na verloop van tijd…

  3. Hiermee wordt een belangrijk precedent geschapen. De NS kan voortaan zonder omgevingsvergunning een voorziening aanbrengen in openbare ruimte, want die krijgt achteraf toch wel gelijk.
    Gijs Holla die dit een moeilijk besluit noemt heeft wel wat uit te leggen.
    Voor zwartrijders maakt dit weinig verschil, die stappen wel op bij Lammenschans of de Vink.

  4. Ah natuurlijk was ‘anoniem’ wat te vroeg gesproken. Voor niets gaat de zon op.

    Gebruikers met een OV-chipkaart kunnen het station gratis passeren via de poortjes, mits zij voldoende saldo (10 of 20 euro) en een NS-product op de kaart hebben staan (NS-abonnement, reizen op saldo, of Business Card). Bezoekers die op een station binnen een uur in- en uitchecken betalen niets.

    Gebruikers met een OV-chipkaart zonder saldo kunnen via de NS-kaartautomaat op bepaalde stations gratis een eenmalige stationspassageproduct op de OV-chipkaart laden. Passanten hebben op de afgiftedatum een uur passagetijd tussen in- en uitchecken op hetzelfde station. Dit product zal voor die betreffende kalenderdag bij check-in altijd worden gebruikt. Bij de kaartautomaat zullen OV-chipkaarten met een NS-reisrecht worden uitgesloten van deze mogelijkheid; zij kunnen immers al passeren met hun OV-chipkaart. Na het uitchecken verdwijnt het passageproduct van de kaart.

    Voor passanten zonder OV-chipkaart (naar schatting maximaal 2% van de gebruikers van een station) maakt NS lokale afspraken met de betreffende gemeente. NS kan na overleg met de betreffende gemeente stationspassagepassen verstrekken.

    http://www.ns.nl/over-ns/campagnes/dossier-ov-chip/niet-met-de-trein-toch-door-het-station.html

  5. Op een anonieme kaart ben je dus verplicht minimaal 10 euro te hebben staan. De vraag is ook hier weer of je met een gezin van vier dan ook vier keer een kaart bij je moet hebben. Toch weer 40 euro plus de kosten van aanschaf aan 7,50 per stuk.

    De tweede optie is dusdanig tijdrovend dat dit geen reële optie is. Zeker als je dit vier keer moet doen.

    De derde optie is de meest vage. Hoe gaat die verstrekking eruit zien? Kan dat anoniem of moet dat door middel van een aanvraag waar je al je gegevens op moet invullen? Welke ‘lokale’ afspraken moeten er worden gemaakt? Wat doe je bij verlies van die passagepas?

    • een Leids burger op

      Nee, maar er is een noodknop bij de poortjes. (Misbruik wordt gestraft, staat er bij.) Maar of die noodknop ook nog zal werken bij brand?

  6. maarten kersten op

    Krankzinnig dom van de gemeenteraad. En van wethouder Strijk. Eerst wilde hij zelfs de poortjes laten slopen en nu gaat hij akkoord omdat hij gratis een paar fietsenstallingen ervoor terugkrijgt… En de raad volgt hem daarin… Waarom dom? Wel, die gratis passagepassen zijn dus ook voor zwartrijders verkrijgbaar. En dus helpt het sluiten van de poortjes niet tegen geweld tegen conducteurs…! En het argument “onveiligheid” in geval van verplaatsing van de poortjes naar de trappen (dat kan in speciale schuine corridors bij of in een ruime boog rond de trappen en liften) is natuurlijk de grootste flauwekul! Kijk naar andere stations, bijvoorbeeld Amsterdam-Zuid en Bijlmer, daar kan het wél !

    Als je , zoals op Amsterdam-Zuid of diverse andere stations, die poortjes in een wijde waaier of twee schuin toeleidende corridors onderaan een trap zet, wat de Leidse “referendumpartij” Sleutelstad al regelmatig heeft bepleit, is dat niet onveilig of financieel ongunstig voor de reiziger. Het kost namelijk geen cent meer en geldt officieel als overstap. Hoogstens in de avondspits zul je vanuit de richting Den Haag, mocht je willen overstappen naar Lammenschans of Alphen, wel eens op hoogstens 1 of 2 personen moeten wachten als je daar onderaan de trap wilt uitchecken. Nou nou, dat kost dan een paar seconden extra…sjonge jonge.. Het alternatief is ernstiger: gaan mensen wel een tijdelijke toegangspas halen om in de hal te gaan winkelen of een kroketje halen? Winkeltjes failliet, want te grote psychologische belemmeringen voor met name oudere niet-reizigers of oudere niet-bezitters van een ov-chipkaart om even een kroketje of patatje te eten, of een ochtendkrantje te halen, of de combinatie daarvan, met een kopje cappuccino of versgeperst sap, een wokgerechtje, even naar AH, even naar de HEMA te gaan voor een appeltaartje omdat je plotseling bezoek krijgt en geen tijd hebt om de stad in te gaan, of naar de drogist voor een tube tandpasta of een hoofdpijntablet als je net met ene kater uit bed komt, of naar de kledingzaak voor een chique jurkje als je een tijdelijke baan hebt op het LUMC en plotseling op sollicitatie moet, even een bloemetje voor je bezoek aan een zieke in het LUMC, enz. enz. enz. En dan wil de gemeente opeens ook het busstation naar de achterkant van het station verplaatsen…!? Hoe moeten buspassagiers/toeristen die met de bus van elders komen (niet langs de Breestraat), dan het centrum in of uit?

  7. Nog afgezien van die gratis passagepasjes, hoe kan dit nu zwartrijden en andere kwalijkheden voorkomen? 318 van de 400 Nederlandse stations krijgen namelijk geen poortjes, waaronder Lammenschans en De Vink. Maar had de gemeente indertijd bij de verlening van de vergunning voor de verbouwing van het station het recht op overpad niet expliciet en ondubbelzinnig moeten laten vastleggen? Hebben ze op het stadhuis toen zitten te slapen of niet beseft dat regeren ook vooruitzien is?

  8. De Leidenaar wordt genaaid waar hij bijstaat door de NS en de gemeenteraad die hiermee in heeft gestemd. Wat een Labbekakken! Mag ik even een teiltje om eens flink te kotsen. Wat de Spanjolen niet is niet is gelukt, wordt nu door deze gladiolen door onze strot geduwd. Zou me niets verbazen als er een paar levenslange gratis OV-kaarten zijn uitgedeeld of een tonnetje haringen met een paar flessen Corenwijn. ‘T is toch niet te geloven: de vrije doorgang onder het station achter prikkeldraad. Mijn idee hoor ik snormans brommen. Van die dingen. Ja, van die dingen kan Ome Koos het zuur voor bij de haring krijgen.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline