Poortjes Leiden Centraal gaan dicht – doorgang blijft gratis

19

Het college van burgemeester en wethouders is positief over een voorstel van de NS over de sluiting van de OV-toegangspoortjes op station Leiden Centraal. Wethouder Strijk geeft vanmiddag een toelichting op de NS-plannen. Het voorstel is door het college doorgestuurd aan de gemeenteraad die er binnenkort over praat.

Rolf Eijgenraam in gesprek met wethouder Strijk over het principe-akkoord met de NS.

De NS stelt nu voor om iedereen van een gratis ‘passagepas’ te voorzien. Zo kan iedereen kosteloos gebruik blijven maken van de stationshal en blijft ook de loopverbinding tussen de centrumzijde en de zeezijde behouden. Volgens de NS maken steeds meer mensen gebruik van een OV-chipkaart, waarmee ze sowieso kosteloos door de stationshal kunnen lopen. Voor die mensen die geen OV-chipkaart hebben, komen dus gratis passagepassen. Mensen met een OV-chipkaart die niet in- en uit- kunnen checken door gebrek aan saldo kunnen kosteloos het product ‘passagerecht’ op hun pas zetten. De passagepas of het passagerecht is geen vervoersbewijs.

Volgens wethouder Strijk heeft de gemeente samen met de NS alle mogelijkheden voor een alternatieve passage door het station uitgebreid onderzocht, maar is zo’n extra passantentunnel financieel niet haalbaar. Ook poortjes boven of onderaan de trappen komen er – om veiligheidsredenen –  niet. Strijk: “De agressieproblematiek richting personeel van de NS zette extra druk op de gesprekken die nu volgens ons hebben geleid tot een goed voorstel.”

Fietsparkeren
Naast de oplossing voor de stationshal, gaat de NS ook meebetalen aan het fietsparkeren rondom het station. Met een bijdrage van drie miljoen euro draagt de NS bij aan wat ze een belangrijke voorziening vinden voor de treinreizigers.

Als in navolging van het stadsbestuur ook de gemeenteraad instemt met de nu voorliggende oplossing, dan trekt de gemeente alle lopende procedures tegen de NS in. De NS vraagt op haar beurt de noodzakelijke vergunningen aan.

Relevante documenten:

Bijlage B-20150316 brief aan VNG mbt aanpak sociale veiligheid in het OV

Bijlage C-20150318 Evaluatie proef passagepassen Rotterdam Zuid

 

 

Delen

19 reacties

  1. waarom bouw de poorten zoals bij amsterdam zuid en dan met hekken + extra poorten voor de liften? dan kan mensen door + er is geen ‘bottle neck’ rond de poorten

    • maarten kersten op

      @ Sonja . dank je voor je support, dit is létterlijk wat ik hier een maandje of wat geleden schreef..!
      Gelukkig ben ik dus niet de enige die dit (vergeefs) zo ziet…

      • Piet Pekelharing op

        Of zoals ik een paar maanden geleden typte:

        Er is een mogelijkheid om dit probleem te vermijden. I.p.v. poortjes onderaan iedere roltrap afzonderlijk te plaatsen kan men ook twee rijen poortjes (en hekken) in de lengterichting van het station maken. De stationshal wordt dan in de lengterichting in drieën gedeeld. Men kan deze rijen beter niet pal voor de roltrappen te plaatsen, maar een anderhalve tot twee meter tussen de rijen en de muur laten.

        Bij wie zich een onbedwingbare neiging heeft ontwikkeld om zich van het Stationsplein naar het LUMC te begeven (of omgekeerd) kan aan zijn verlangens voldoen door simpelweg tussen die rijen door te lopen.

        Wie het onzalige idee heeft opgevat om het station Leiden te gebruiken om over te stappen kan dat op twee manieren zijn doel bereiken:

        1. door de trap van ”zijn” perron af te dalen, uit te loggen, de hal over te steken, weer in te loggen en via de juiste roltrap naar ”zijn” nieuwe perron te begeven.

        2. door de trap van “zijn” perron af te dalen, een ander perron aan DEZELFDE kant van het station op te gaan en eventueel langs de lift door te lopen naar het perron aan de andere kant van het station.

        Zo ziet u maar weer: voor elk netelig probleem is wel weer een geniale oplossing te vinden. Ik begrijp niet dat nog niemand hier opgekomen is. Ben ik nou zo slim, of zijn de anderen zo dom?

  2. Jantje van leiden op

    Wat een slecht voorstel! Die poortjes waren toch bedoeld om mogelijke zwartrijders tegen te houden? Door het verstrekken van deze ‘passagekaarten’ blijven de poortjes toch gewoon openstaan met een klein oponthoud. Dan kun je de poortjes maar beter weghalen, want ze voldoen niet aan de beoogde functie.

    • Piet Pekelharing op

      Het idee om gratis passagekaarten aan iedereen uit te delen zou zo van de webstek Speld.nl geplukt kunnen zijn.

  3. Passagepas? Stupide ambtenarenoplossing. Zwartrijders hoeven niet meer over de hekjes te springen maar gebruiken gewoon die pas. En toeristen en burgers hebben er weer een zinloze pas bij.

  4. maarten kersten op

    Het Ei van Columbus??? Hahahaha…. Als iedereen met zo´n gratis pas door de poortjes kan, kan dus ook iedereen zonder kaartje in de trein gaan zitten en is de agressie in de trein vanuit Leiden nog geenszins ingedamd… De NS hebben weer eens zitten slapen, maar dat zijn we wel van ze gewend (Fyra, malverserende directeur, bedrog bij aanbestedingen). Gewoon goed onderhandeld door de Leidse delegatie, oftewel slim van Strijk. Dit heet voortaan “Het Ei van Strijk . “…

  5. een Leids burger op

    Zelf Maarten Kersten heeft het nu door, ja zelfs zonder referendum.., dat deze zogenaamde “oplossing” geen oplossing is voor de problemen (zwartrijden e.d.) die NS ons had voorgespiegeld en waarom de poortjes zonodig dicht zouden moeten.Maar goed, ik zal het product “passagerecht” wel op mijn OV-chipkaart zetten hoor. 🙂

  6. ‘Baas in eigen buik’, zeiden de dolle Tina’s vroeger. ‘Baas in onze eigen overgang’, zegt Ome Koos nu. Weg met de poortjes die onze vrije doorgang belemmeren. Leiden moet opnieuw ontzet worden. Nee tegen de megalomonopolistische denkers van de NS.

    • een Leids burger op

      Met die passagepas kan ook Ome Koos straks gewoon gratis door die poortjes heen. En niet alleen Ome Koos natuurlijk, ook de zwartrijder…
      Ik vraag me af wat NS dan weer gaat verzinnen…….

      • Een passagepas? Als ik niet krankzinnig was, had ik het zelf kunnen bedenken

  7. Weer zo’n typische leidse scheisse oplossing voor het poortjes dilemma. Ze staan er al jaren, wie denkt dat die arrogante NS deze tolmuur weghaalt of aanpast heeft het na het Fyra en aanbestedingsdrama echt mis. Het idee van gratis passagepasjes zal uiteindelijk door de neoliberalen in Leiden worden misbruikt om tol te heffen en zo de ronde gaten in de begroting iets te dempen. Overigens dit stadsbestuur kan wel voor 200 miljoen investeren in het fossiele verkeer (autobunkers, wurgring), maar niet een paar miljoen vrijmaken worden voor een alternatieve passage. De Raad zal wel weer slaafs het college volgen. Leiden, where else?

  8. De briljante oplossing die Ome Koos, na een slok Corenwijn, zojuist bedacht heeft, is dat het hele station onder de grond kan en dat de passanten daar dan boven lopen. En nu ik echt boos wordt vanwege dit staaltje machtsmisbruik zeg ik dat ze die passantenpassagepas (PPP) maar bij het management van de NS in hun ‘….’ moeten stoppen.

    • Piet Pekelharing op

      “maar bij het management van de NS in hun ‘….’ moeten stoppen.”

      Ik veronderstel dat u doelt op een plaats waar de Fyra niet rijdt?

      • Wat Ome Koos betreft stoppen ze het Fyra-debakel er ook maar bij. Plek zat in hun ‘….’.

  9. Dit zal de Derde maal zijn dat de gemeente( raad) zich in de luren laat leggen of nemen door de NS en Prorail inzake het station Leiden. Want die passagepas is natuurlijk een tijdelijk zoet houdertje die na verloop van tijd een stille dood zal sterven, natuurlijk onderbouwd door statistische gegevens, aangeleverd door NS en Prorail die aantonen dat er weinig gebruik van wordt gemaakt

    1. Het Rijnsburger viaduct.
    Toen het nieuwe station werd gebouwd moest ook dit viaduct worden aangepast en uitgebreid voor het leggen van meer sporen.
    Toen ontstond ook de discussie over de sociale veiligheid van dat viaduct maar NS en Prorail zegde dat er niets aan de hand was; mensen konden immers veilig door de stationshal lopen die een open verbinding tussen de zee zijde (hoe verzint men het) en de centrumzijde vormde. Het Rijnsburger viaduct werd dus niet aangepast aan de toen geldende eisen voor sociale veiligheid er was immers een alternatief.

    2. De roltrappen aan de a zijden van de sporen.
    Als je het station van de centrum zijde inloopt en je kijkt naar de trappen die naar de perrons leiden zie je links een vaste trap met een roltrap en daar tegen over (rechts dus) een zeer Breede vaste trap.
    Maar als je die brede trap beter bekijkt zie je dat de treden niet helemaal uit een stuk zijn. Want daar was namelijk ook een roltrap gepland en de uitsparing is zelfs in ruwbouw aanwezig maar de NS moest bezuinigen.
    De gemeente ging akkoord toen de NS beloofde de perron sporen 4a 5a 8a en 9a alleen te zullen gebruiken als het niet anders kon en in het dagelijks bedrijf zou niet gebruik worden gemaakt van de indeling naar a en b sporen en zouden de treinen altijd in het midden stoppen. Ook al omdat de afstand tussen de trappen (zonder roltrap) naar de a sporen lang is 200 m.
    Wat van deze belofte van NS en Prorail is terecht gekomen is dagelijks te zien als mensen de treinen richting Haarlem en Almere willen halen om er een paar te noemen die aan de a sporen stopen.
    De gemeente zou moeten eisen dat nu de a sporen zeer frequent gebruikt worden alsnog de geplande roltrappen geplaatst worden.

  10. Er zijn vast nog ergere ‘oplossingen’ bedacht in het verleden maar dit haalt vast en zeker de top drie!
    Vrije doorgang voor iedereen: zwartrijders, raddraaiers en lastpakken komt allen naar station Leiden.
    De NS vraagt zo om problemen en wij Leidenaren hebben er last van …

  11. Wat is het nut van die poortjes als je gewoon een gratis passagekaart kunt aanschaffen? Dan kun je alsnog zonder plaatskaart in de trein stappen en problemen veroorzaken.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline