Haarlemmerstraat mogelijk deels open voor auto’s

7

haarlemmerstraatDe Haarlemmerstraat krijgt een facelift. De (be)lang(rijk)ste winkelstraat van Leiden wordt opgeknapt. Vorig jaar reserveerden de vier coalitiepartijen D66, VVD, PvdA en SP al anderhalf miljoen euro voor de herinrichting van de winkelstraat die de afgelopen jaren op bepaalde punten nogal achteruit is gekacheld.

Met de maatregelen moet de Haarlemmerstraat toekomstbestendig worden gemaakt als belangrijke winkelstraat in het centrum van Leiden. Naast leegstandsbestrijding wordt er ook gekeken naar de fysieke inrichting van de straat. Er komen nieuwe stenen, straatverlichting en straatmeubilair. In overleg met alle betrokken partijen wordt er gekeken naar het groen in de straat. Het laatste deel – tussen de Pelikaanstraat en de Haven – wordt op termijn mogelijk weer opengesteld voor autoverkeer.

Wethouder Laudy ging deze week voor het eerst om tafel met winkeliers, bewoners en pandeigenaren van de Haarlemmerstraat.

“Mensen winkelen graag in een historische stad,” zegt wethouder Laudy: “In een winkelstraat die dat ook uitademt. Dat doet de Haarlemmerstraat nu zeker niet.” De ‘Haarlemmer’ wordt geen kopie van de Breestraat maar het kwaliteitsniveau moet wel vergelijkbaar worden.

 

Delen

7 reacties

  1. Zou eens beginnen met wat meer groen in de Haarlemmerstraat i.p.v. nog meer autoblik te laten rijden in de binnenstad! Nooit van fijnstof en luchtvervuiling gehoord, gemeente?

  2. VVD’er Laudy, minder autoblik en meer groen? Kom nou Volkers, zo naïef kunt u niet zijn.
    Een gemeente die in het centrum meer winkels laat bouwen moet verwachten dat ook winkels in de binnenstad verdwijnen en verloedering ontstaat. Voor meer winkels is namelijk geen markt, eerder voor minder. Maak van dat laatste stuk Haarlemmerstraat maar een mooie en groene woonwandelstraat met een fietspad. Misschien moet dit op termijn ook maar met het stuk tussen de Lombardsteeg en de Pelikaanstraat.

  3. een Leids burger op

    Citaat uit de berichtgeving:”In overleg met alle betrokken partijen wordt er gekeken naar het groen in de straat.” Nou, dan ben je snel uitgekeken hoor….. 🙂

  4. Hoezo reserveerden D66, VVD, PvdA en SP ?
    Betaalt de achterban van de andere partijen in de Gemeenteraad er t z t dan niet aan mee ?

    Overigens, fijn weer zo’n frisse foto van wethouder Paul Laudy. Het valt mij wel op dat ik wethouder Robert Strijk al minstens twee dagen niet in beeld en/of tekst heb mogen/kunnen bewonderen…

  5. De vraag is en blijft of de leegstand op de Haarlemmerstraat gaat toenemen. De gemeentelijke bouwpaus bouwt zich te pletter, b.v. op de Aalmarkt voor waarschijnlijk nog meer leegstand en een verdere verkwoenseling van de binnenstad. De bouwers/projectontwikkelaars liggen aan de voeten van deze voormalige beleidsmedewerker bij BN. Het is koffiedik kijken, maar de ontwikkelingen in de retail markt spreken voor zich. En de economische krimp ligt nog steeds op de loer. Verder dan de leidse neus kijken we dus maar liever niet.
    Uiteraard zal onder invloed van de VVDebt wel weer het fossiele autoverkeer terugkeren in een deel van de Haarlemmerstraat. Immers de koop/autoverslaafden weigeren enige meters met de benenwagen af te leggen. Wat nou autovrije binnenstad, wat nou duurzaam Leiden, wat nou meer groen en schone lucht in Leiden. Overigens zal de autochtoon Strijk zal wel even ondergedoken zijn nadat zijn 66 metgezel de Wit het tegenovergestelde gelanceerd heeft: “Leiden duurzaam.” Overigens voor de Bühne ;))

  6. Het laatste deel van de Haarlemmerstraat, tussen Pelikaanstraat en de Haven, wordt op termijn mogelijk weer opengesteld voor autoverkeer.

    Kom er maar in Hubert……!

  7. We kunnen wel denken dat Leiden een winkelstad is, maar wie goed rondkijkt kan direct zien dat Leiden dat niet is, en ook nooit zal worden. Leiden is een museumstad met vele historische attracties. Wanneer bovendien extra winkelcapaciteit wordt gebouwd rond de Aalmarkt en de Breestraat, zal dat verminderde omzet in het oostelijk deel van de Haarlemmerstraat betekenen.
    Daar kun je dan als stadsbestuur beter op anticiperen. Meer toegang voor auto’s zal dit probleem echt niet gaan oplossen.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline