Rutger Engelhard (midden) buigt zich over een tekening van de nieuw aan te leggen Centrumroute. (Foto: Chris de Waard).

Vooral enthousiasme over herinrichting Hooi- en Langegracht

De gemeente Leiden steekt miljoenen in een nieuwe route die globaal gaat lopen tussen de stations Leiden Lammenschans en Lenden Centraal. Dat werd eind september bekendgemaakt door wethouder Strijk en deze week konden belanghebbenden er voor de eerste keer officieel iets van vinden. Tijdens een inspraakavond in de raadscommissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid.

Maar liefst elf insprekers¬†hadden zich gemeld en vertelden de raadsleden wat ze van de plannen vinden. En ze waren in meerderheid vooral positief. De wijkvereniging Noordvest-Molenbuurt bijvoorbeeld. Dat is de wijk rondom de Langegracht. Enthousiasme voor de plannen en het proces en ook blij dat een eerder onderzochte vrije busbak er niet komt. Een puntje van aandacht is nog het ‘verblijfsgebied’ dat de gemeente heeft ingetekend tussen de rijbanen van de Langegracht. Daar zou een soort wandelpromenade kunnen komen a la Hooglandse Kerkgracht. De bestaande bomen moeten daarvoor wijken. Er komen er twee keer zoveel voor terug. “Niet doen,” zei duo-wijkvoorzitter Rutger Engelhard: “Laat die bomen gewoon staan. Het wordt daar nooit een prettig verblijfsgebied”.

Centrummanager Erwin Roodhart is ook blij met de ontwikkelingen: “Het is een ontbrekend puzzelstuk. Het sluitstuk voor de binnenstad is deze centrumroute. Voor 2017 zetten we ons ook in om de beste ¬†binnenstad van Nederland te zijn en daar zijn we dan ook wel klaar voor.”

Een andere belangrijke belanghebbende die zijn mening kwam geven was Jaap van Meijgaarden. Voorzitter van de wijkvereniging Pancras-West. dat is de wijk waar de Hooigracht doorheen loopt: “Een grote aanpak van de Hooigracht is noodzakelijk. Het riool moet worden aangepakt, maar ook de boomwortels steken op sommige plekken uit het fietspad. Dat is gewoon gevaarlijk.” Kanttekeningen zijn er nog wel. Na de herinrichting wordt de rijbaan een meter of negen breed. Nu is dat zes meter. “Dat nodigt uit om harder te gaan rijden,” vreest Van Meijgaarden die bang is voor ongelukken met fietsers die straks zonder parkeerplekken direct naast de rijbanen rijden. “Ook veroorzaakt harder rijden meer uitstoot en meer geluidsoverlast.” Hij pleitte daarom ook voor een 30 km-zone op de Hooigracht en bij voorkeur in het hele centrum.

 

Milli-Kelvin Technologies
Economie Leiden Politiek Centrumroute hola


Studio
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

Telefoon
071 - 5235907

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

×