Fonetisch zeg je ‘Misjel’ en noem hem alsjeblieft géén Michiel! Bijna schuldig kijk ik naar Michel de Kapper als ik zijn naam verkeerd uitspreek. Naar zijn echte achternaam vraag ik maar niet meer, we kennen hem in het Leidse toch allemaal alleen als Michel dé Kapper. Hij is bekend als haarkunstenaar voor vrouwen én mannen en ook als persoonlijkheid.
Bijna middle-aged (en dat zou je niet zeggen), donkere krullebol, kekke kleding om een goed onderhouden lijf en rap van tong, dát is Michel.
Terwijl ik eventjes wacht in zijn leuke zaak aan de Hooigracht op nummer 96, bij iedereen bekend om de zwarte markiesjes aan de gevel, totdat Michel tijd voor een gesprekje heeft is hij volop aan de babbel met een dame die hij ‘onder handen’ heeft.
Kappersgesprek
Ik luistervink. Dat doe ik graag want dan kom ik achter de meest leuke dingen van mijn Hakketakjes. Michel en zijn klant spreken over TV-programma’s terwijl hij rustig doorknipt. Dat is toch ook een echt kappersonderwerp zeg, je vraagt je bijna af waar gesprekken inhoudelijk over gingen voordat er zendtijd bestond. Hoe zouden kappers het ervaren en vooral volhouden om de hele dag zo luchtigjes met de klanten te kletsen? En bij welke beroepen komt dit nog meer voor? Ik zit me van alles af te vragen terwijl de schaar beurtelings ‘klikkerdeklik’ en ‘zwaf-zwaf’zwaf’ geluidjes maakt, in als je dáár goed naar luistert, een bepaald ritme.
Ik moet hardop lachen onderdrukken als Michel een superföhn start en zowel zijn klant als hij ineens hetzelfde gesprek een flink aantal decibellen hoger voorzetten, hilarisch! Een klein kwartiertje later zegt Michel; “Kijk, alsjeblieft, géén kappershoofd en toch geknipt” De dame is zichtbaar tevreden. En niet alleen over haar haar, de sfeer in de zaak is echt gezellig. En hoe hij het voor elkaar heeft weet ik niet, maar de betrokken klant vertrekt met een leuk hoofd haar in tegenstelling tot van die ‘betonkoppen’ die je ook vaak uit sommige van de andere 99 kapperszaken ziet komen. Zij komt beslist terug voor een volgende knipbeurt, zeker weten!
AH….ahá!
Michel’s kapperszaak zit recht tegenover Albert Heyn aan de Hooigracht. Een eeuwigdurend schouwspel van mensen die daarin en –uit lopen. Men loopt vaak ook, in één tempo door bij Michel naar binnen. Mensen vinden de uitstraling van zijn bedrijf leuk, lekker trendy en mooi verzorgd met de plantenzuilen aan weerszijden van de gevel en de spierwitte keitjes in de stoep. Michel is een kapper die met mensen meedenkt. Wil je een nieuwe ‘look’? Zeg het maar: Sexy, sportief, klassiek, ongecompliceerd, sophisticated, stylish of gala, Michel beheerst de kunst en dan ook nog eens voor zowel vrouwen als mannen. “Mijn medewerksters en ik hebben als uitgangspunt dan mensen met een goed gevoel door het leven moeten kunnen gaan en waar begint dat?…Juist…’als je haar maar goed zit, zo is het toch?” Ik geef hem gelijk, het is zo.
100 ofzo…
Samen met Michel peins en probeer ik op m’n vingers een beetje uit te rekenen hoeveel kappers er in Leiden zijn. Met de omliggende wijken zoals de Stevenshof en de Merenwijk erbij zijn het er in totaal ongeveer 100, dat weet ik wel. Maar hoeveel daarvan zouden er alleen in het centrum gehuisvest zijn? “Geen andere stad met zo’n zotte hoeveelheid kappers als Leiden” zegt Michel, als ik hem vraag of hij het exacte aantal weet. Hoeveel het er precies zijn is hem ook niet bekend maar dat er op de Breestraat alleen al meer dan 20 zitten wel. Het beroep is vrijgegeven op enig moment, nu knipt iedereen is de algemene mening van de wél goed opgeleide kappers, waaronder we Michel kunnen meerekenen. Dat kappers in Nederland geen diploma nodig hebben is wel begrijpelijk als je bedenkt dat in de meeste Europese landen kappers nooit een diploma hebben. Als die mensen naar Nederland komen hebben ze al jaren geknipt en beginnen hier voor zichzelf. De kappersmarkt redt zichzelf redelijk omdat mond-tot-mond reclame hier een enorme rol bij speelt. En bij Michel is die vorm van reclame goed, want hij is nog wél opgeleid tot kapper en dat kun je zien aan het werk wat hij maakt van je haar. Uiteindelijk kiezen mensen voor die kwaliteit, per slot is het hun hoofd, hun eerste indruk en het haar van henzelf wat ze graag goed willen hebben zitten. Gemeenten hebben over het algemeen geen goed beeld van het aantal kappersbedrijven dat in een gemeente is gevestigd, ook Leiden niet. Het ontbreekt ook hier aan inzicht in het aantal en de vestigingslocaties omdat er ook zoveel kleine kapsalons aan huis zijn.
Bedrijf of beroep aan huis?
Kapperszaken in een winkelpand, zoals die van Michel, vallen veelal onder de bestemming detailhandel, centrumbestemming of bestemming met als omschrijving dienstverlening. En de kapsalon aan huis wordt binnen de bestemming wonen via het beleid -beroep aan huis- toegestaan. Jammer genoeg hanteren Gemeenten zelden een scherp onderscheid tussen de bedrijfsmatige activiteiten en de beroepen aan huis. Ik herken dit hiaat wel, je kunt het vergelijken met dezelfde zorgen als stenen winkels hebben versus webwinkels. Michel zit er echter niet te lang mee. Hij is al vanaf zijn 15e kapper en begon na jarenlang medewerker te zijn geweest bij een van de andere Leidse kappers tegen zijn 40e dit bedrijf voor zichzelf. Hij doet het goed want hij heeft een grote vaste klantenkring. Veel bekende Leidse koppies komen zijn schaar- en föhntechnieken regelmatig met plezier ondergaan. Toen hij pas gestart was ervaarde hij het hebben van dat eigen bedrijf bijna als ‘leven op een roze wolk’ zo leuk vond hij het, maar zo gaaf, dat gevoel heeft hij nu nóg elke dag!
Lachebek
“Hij is ook wel erg optimistisch en vrolijk van aard” bedenk ik terwijl ik Michel hoor over zijn woonplekje nabij de Europaweg, lekker alleen dan komt hij tot rust na een lange dag staan. Al die studenten vind hij het meest leuke aan Leiden. “Sorry schat, ik ben bijna chauvinistisch als het om Leiden gaat” is zijn verdediging nadat hij zich uitte als een volkomen Leiden-verslaafde. Michel komt oorspronkelijk uit Delft maar vind Leiden behoorlijk hetzelfde als die stad, het dorpse, de monumenten, de grachten, hij vind alles wat wij allemaal zo koesteren elke dag nog interessant.
Mopperen!
Dat de Gemeente er geen gat in ziet om te handhaven in verband met de kappersbedrijven en hetzelfde werk als beroep thuis kan Michel wel begrijpen, dat is ook bijna niet te traceren en nogmaals, met zijn vaste klantenkring die zijn vakmanschap appreciëren maakt hij zich daar ook niet echt druk om. Wel om andere kanten van het Leidse Gemeentelijke beleid. Die leuke zwarte markiesjes bijvoorbeeld. Hij had er al bijna totaal geen zin meer in om die dingen op te laten hangen vanwege de lijdensweg richting vergunning daarvoor. En gelukkig kunnen zijn klanten in de AH-garage parkeren anders kon hij zijn deur wel sluiten want de Kaasmarkt staat altijd vol met auto’s en de Hooigracht ook. Als de Hooigracht straks een nieuwe inrichting krijgt verdwijnen de parkeerplaatsen daar ook nog, dus de misére voor de bedrijven aan de Hooigracht en aan de Nieuwe Rijn is dan wel ongeveer compleet. Hoe kunnen ze het verzinnen in dat Stadhuis!
Leiden en een motto
Als Leiden niet meer tot de mogelijkheden zou behoren ging Michel met zijn scharen en een föhn naar een warm buitenland. Dat zou hij sowieso doen als hij nog jong was, iets met mode heeft hem ook altijd wel aangetrokken. Maar Michel is lekker hier gebleven, heerlijk in de buurt van zijn moeder die nog steeds zelfstandig woont, waar hij een goede band mee heeft en die op de dag dat ik hem spreek 78 jaar is geworden. Als ze net zo’n relaxed figuur is als haar eigen zoon wordt ze 100 denk ik als ik Michel zijn motto hoor uitspreken. “Maak je niet druk, je kunt niet meer doen dan je best”
Altijd mooier!
Michel heeft even de telefoon opgenomen en ik hoor hem het een en ander vertellen wat hij voor aan bruid kan betekenen. Ik begrijp uit het gesprek dat hij veel ervaring heeft met bruidskapsels. Zijn uitleg is helder en duidelijk en de toon van het gesprek is heel charmant van zijn kant, het verbaasd me dan ook niets dat de telefoon pas wordt neergelegd nadat er een afspraak is genoteerd. “Wat vind jij van vrouwen op hakken Michel” Hij schiet in de lach als ik dat vraag, kijkt me aan en zegt met stralende ogen: “Fan-tás-tisch, dat is een van de geweldigste dingen die er zijn, ze worden er altijd mooier van!”
Dames, hakken aan en naar de Hooigracht, stort je gerust in zo’n stoel bij Michel, laat hem zijn gang gaan en je komt van top tot teen mooi naar buiten! Gegarandeerd!
Michel de Kapper: www.micheldekapper.nl
Hooigracht 96, Leiden – Telefoon: 0715122844
Michel de Kapper op Facebook: www.facebook.com/micheldekapper
Je kunt deze rubriek ook volgen via Facebook: www.facebook.com/hakketak
En Francine Verbiest verzamelt ze ook nog eens op haar eigen site: www.francineverbiest.nl/hakketak-sleutelstad
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907