Ergens in de lente van 2017 zal er een gratis plattegrond van Leiden beschikbaar zijn. Een bijzondere kaart, want hij is gericht op jonge mensen en op plekken in de stad die voor hén mogelijk interessant zijn maar niet direct zichtbaar of makkelijk vindbaar. Je bent tussen de 20 en 25: waar móet je, volgens de Leidenaar, dan eigenlijk naar toe, wat móet je zien, wat móet je doen? Eye On Leiden zal een onafhankelijke kaart zijn, zonder reclame en zonder andere invloed op de keuzes dan die van de initiatiefnemers: Irene Blikman en Christian van der Griend. Zij maken de kaart.
Authentiek
Insider tips zijn populair. Het beroemde The Lonely Planet doet er al jaren aan en bijvoorbeeld de De Volkskrant ook. Toeristische attracties krijgen concurrentie van ‘authentieke ervaringen’. Use It is de organisatie ‘achter’ een serie kaarten voor jonge reizigers. Eye On Leiden sluit daar bij aan. Karakteristiek is dat de kaart gratis verkrijgbaar moet zijn, gemaakt op basis van informatie van de (jonge) stadsbewoners zelf, en dat de kaart niet commercieel mag zijn. Dat laatste betekent: geen advertenties en evenmin invloed op de inhoud. Wat wel mogelijk is en ook gebeurt, is dat wordt gewerkt met sponsors. De kaart zal ieder jaar worden geactualiseerd (er staat ook een evenementenkalender op).
Leidse plekken
De gedachte is mooi. Maar hoe bepaal je wat the places to be, de hotspots, zijn voor jongeren? Een aanpak is het aan Leiden vragen. Woensdagavond 9 november bleken zo’n vijfentwintig mensen naar de Old School in Leiden te zijn gekomen om te brainstormen over die vraag. In een tweeëneenhalf uur durende bijeenkomst kwamen vragen voorbij als: wat zijn jouw favoriete plekken, wat zou jij een jonge toerist absoluut aanraden, welke herinneringen heb je aan bepaalde plekken, welke verhalen ken je, wat zijn uniek Leidse plekken? Lastige vragen, zo bleek. Niet eens omdat het nogal wat moeite kost in je geheugen te graven, maar ook om los te komen van al die bekende toeristische attracties. Procesbegeleiders/gespreksleiders Carla van der Poel en Timo Gubbens gebruikten brainstormtechnieken om die stap te zetten. Of dat de doelmatigste aanpak was, valt te bezien.
Vertel!
Tegen 22.00 uur bleek de oogst aan plaatsen, verhalen en ideeën tevreden stemmend. Blikman en Van der Griend zullen nog een kluif krijgen aan het er uit filteren van die ‘unieke Leidse ervaringen’ die de kaart bijzonder moeten gaan maken. Het grootste deel werd toch gevormd door de bekende plekken in de binnenstad. En, zoals Blikman opmerkte “in het visuele. We zoeken nog (verhalen over) geuren en geluiden”. Verhalen zijn gewenst. Zoals dat van de kat Bledder, of van het gouden hekje in de Herensteeg. Juist die verhalen bleken los te komen in reactie op elkaar; en uiteraard, tegen het eind van de bijeenkomst. Vandaar de oproep meer van dergelijke Leidse ‘geheimen’ te delen met jonge toeristen (insturen van plekken en verhalen kan naar eyeonleiden@gmail.com.
Marketing
Is het zo erg gesteld met Leiden dat er speciaal voor jongeren een eigen stadskaart moet komen? “Eigenlijk wel”, zegt Blikman, “als je ’s zomers door de stad loopt, zie je vooral 60plussers met toeristische informatie rondlopen. Voor jongeren is er niets”. Terwijl er, volgens haar, ook in Leiden genoeg te vinden is. Ook woensdag kwam dat voorbij: de muziekscene met popconcerten, akoestische concerten, en feesten, de activiteiten in De Roze Beurs, maar ook de voorspelbare openbare ruimtes en winkels. Een ‘echt authentiek Leidse kaart door Leidenaars over hun stad’ is ook voor Leiden Marketing ongetwijfeld interessant genoeg om (financieel) aan bij te dragen.
Ordenen
Leiden is een kleine stad. In een minuut of twintig fiets je van de ene naar de andere kant. Voor toeristen ligt dat anders. Blikman en Van der Griend zullen de binnengekomen tips toch móeten ordenen naar loopafstand “maar een fietstocht is zeker een mogelijkheid, want ook buiten de binnenstad liggen echt Leidse plekken”. Naast het vinden van die unieke, verborgen Leidse plekken is dat de tweede uitdaging: zorgen dat de ordening niet alsnog leidt naar de gebruikelijke plekken. Eén ding is wel duidelijk: het idee en de opzet zijn juist daar níet op gericht. Die zijn gericht op het laten zien van ‘het echte Leiden’. Een interessante aanpak; ook voor Leidenaars zelf, zo bleek woensdag af en toe. Want, zoals deelnemer Jos van de Broek opmerkte, “deze stad heeft veel geheimen en verrassingen”.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907