De viering van 100 jaar De Stijl in Leiden werd de afgelopen maanden onder de aandacht gebracht met behulp van vlaggen in losstaande betonnen bakken. de PvdA vindt ze lelijk, bovendien worden ze in praktijk ook vaak als prullenbak gebruikt. (Archieffoto: Chris de Waard).

PvdA richt pijlen op Leidse promotievlaggen

Na een strijd van jaren tegen overbodige verkeersborden en illegaal geplaatste reclameborden, keert de PvdA Leiden zich nu tegen het gebruik van vlaggen door de gemeente en organisaties als Leiden Marketing. Ze zijn lelijk en ontsieren daardoor de historische binnenstad, zo schrijven fractievoorzitter Gijs Holla en duoraadslid Marc Newsome in een serie schriftelijke vragen aan het college.

“We zetten ons in om de kwaliteit van de Leidse openbare ruimte te verbeteren. Onze historische grachten en straten worden nog mooier als ze niet ontsiert worden door onnodig of kwalitatief slecht straatmeubilair. De gemeente en de stadspartners moeten daarbij zelf het goede voorbeeld geven,” zo schrijven de twee die daarmee specifiek doelen op de banieren die de afgelopen jaren in zwang zijn geraakt.

De Leidse PvdA-fractie vindt dat de huidige vlaggen ter promotie van evenementen niet van de gewenste kwaliteit zijn. “Vaak staan de vlaggen schots en scheef, niet met elkaar in lijn en ze staan steeds op andere plekken. Bovendien worden de bakken van de vlaggenmasten veelvuldig gebruikt als prullenbak.”

Andere steden hebben volgens de PvdA beter op orde. In Den Haag staan de vlaggenmasten op vaste plekken in putten in de grond en in Tiel worden banieren aan lantarenpalen bevestigd. (Foto’s: PvdA Leiden).

De PvdA wil vlaggen overigens niet in de ban doen. Sterker nog. De stad en de stadspartners zouden ze ook moeten inzetten om de identiteit en de normen en waarden van Leiden uit te dragen. “Denk dan bijvoorbeeld aan onze Leidse vlag, de Europese vlag, de Nederlandse en de regenboogvlag. Wij vinden dat wij als stad onze identiteit beter kunnen promoten dan op dit moment gebeurt.”

De partij vraagt nu aan het college om in overleg met Leiden Marketing en andere stadspartners op korte termijn een nieuwe manier te bepalen voor het promoten van allerlei zaken die geen afbreuk doet aan het aanzien van de openbare ruimte. Naast Leiden Marketing zouden ook organisaties als de 3 October Vereeniging, de Leiden Marathon, de Singelloop en de Open Monumentendagen gebruik moeten kunnen maken van de nieuw te realiseren plekken voor vlaggen of banieren.

Advertentie

Leiden Politiek


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×