Donderdag waarschijnlijk geen lijnbussen door ov-staking

12

Er rijden donderdag minder of geen streekbussen in onze regio. Oorzaak: een staking van de buschauffeurs. Om 12.00 uur vandaag verloopt het ultimatum van de bonden aan de werkgevers, maar er is geen overeenstemming bereikt. Een woordvoerder van busmaatschappij Arriva hield kort voor het middaguur nog een slag om de arm: “Het is nog geen 12.00 uur en tot die tijd kan er nog van alles gebeuren.”

Inmiddels is duidelijk dat het ultimatum is verlopen zonder dat de bonden en de werkgevers overeenstemming hebben bereikt over een nieuwe CAO. “We adviseren reizigers rekening te houden met een ontregelde dienstregeling,” aldus Arriva.

Vakbond FNV meldt inmiddels dat de 24-uursstaking het gevolg is van de weigerachtige houding van de werkgevers om afspraken te maken over het verminderen van de hoge werkdruk:  “Ook zijn de werkgevers niet bereid om hun werknemers een fatsoenlijke loonsverhoging te geven.”

Onderhandelaar Paula Verhoef van FNV Streekvervoer noemt staken voor niemand leuk: “We willen de reizigers niet treffen, maar de nood in het streekvervoer is letterlijk en figuurlijk heel hoog. Zo hoog dat we op dit moment helaas geen andere mogelijkheid meer zien. De verantwoordelijkheid voor de staking ligt helemaal bij de werkgevers. Als zij bereid zijn fatsoenlijke afspraken te maken, stapt elke chauffeur en machinist zo weer op de bus en trein.”

De werkgevers hebben volgens de bonden ruim voldoende tijd gehad om afspraken te maken, maar lieten dat volgens de bonden na: “Tijdens de cao-onderhandelingen in de afgelopen maanden wilden de werkgevers geen afspraken maken over de hoge werkdruk van buschauffeurs. Ook wilden ze geen toezegging doen over fatsoenlijke pauzes of over tijd om passagiers goed van dienst te kunnen zijn. Ook een realistische loonsverhoging zat er niet in.”

De werkgevers, verenigt in de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) ontkent dat ze niet aan de eisen tegemoet willen komen. “De hebben de vakbonden FNV en CNV daarom vanochtend nogmaals nadrukkelijk uitgenodigd om verder met elkaar in gesprek te gaan over de nieuwe cao OV,” aldus de VWOV. “Op 22 november 2017 hebben partijen een integraal bod uitgebracht, dit was geen eindbod. De vakbonden hebben het cao overleg afgebroken. Tijdens het overleg zijn drie thema’s intensief besproken: werkdruk, vergrijzing en scholing. Op al deze thema’s willen werkgevers graag verdere afspraken maken.”

De VWOV onderkent een aantal klachten van de werknemers, maar wil daarvoor geen centrale regeling via de cao. “Tijdens de onderhandelingen is gebleken dat een aantal werknemers aangeeft dat de werkdruk in hun beleving is toegenomen en dat er in roosters onvoldoende gelegenheid is voor een toiletgang. Als werkgevers zijn we van mening dat iedereen tijdens zijn werk naar het toilet moet kunnen als dat nodig is. Daar wordt in de roosters ook rekening mee gehouden. Een centrale regeling hiervoor in een cao is hiervoor geen logische keuze.”

De bonden willen de problemen met onder meer de werkdruk juist wel centraal regelen. “De werkroosters van buschauffeurs en treinpersoneel worden steeds krapper. Roosters waarin vier uur achter elkaar moet worden gereden, komen volgens FNV Streekvervoer steeds vaker voor. “Chauffeurs krijgen geen plaspauzes en moeten verloren tijd inleveren op hun lunchkwartier, de volgende rit moet tenslotte ook op tijd vertrekken. Ook hebben chauffeurs geen tijd meer om te wachten op reizigers die nog op het laatste moment komen aanrennen of om mensen op weg te helpen op het busstation, als ze hun bus niet kunnen vinden,” stelt Verhoef namens de vakorganisatie. “Tijdens de rit registreert een boordcomputer elke minuut die een chauffeur te laat is. In veel bussen wordt elke minuut vertraging of voorsprong zichtbaar gemaakt op het dashboard. Dat geeft continue stress.”

Chauffeur Jolien: “Ik kan kiezen, of snel naar het toilet als dat moet, of toch die oudere dame even uitleggen waar ze moet zijn als ze me dat vraagt. Dat hoort ook bij mijn vak, dat is de dienstverlening die ik wil bieden. Met de steeds krappere dienstregeling voel ik me continu opgejaagd. Ik ben geen coureur, maar buschauffeur.”

Een oorzaak van de steeds hogere werkdruk is volgens de vakbonden onder andere het aanbestedingsbeleid van provincies: “Zij willen voor een dubbeltje op de eerste rang. Vervoersmaatschappijen beconcurreren elkaar zwaar op prijs. De rekening leggen ze bij hun werknemers.”

Werknemers in het streekvervoer willen duidelijke en concrete afspraken over vermindering van de werkdruk en een loonsverhoging van 3,5 procent over 12 maanden. Werkgevers willen geen afspraken maken over vermindering van werkdruk en bieden niet meer dan 2 procent loonsverhoging. Er werken 12.000 werknemers onder de cao Streekvervoer.

Delen
LeidenWalk

12 reacties

  1. Typisch gevalletje van het FNV wat het openbaar vervoer kapot maakt. Werkdrukvermindering is zeer belangrijk maar de eisen die het FNV nu stelt betekenen per direct bezuinigingen (Die berst forst kunnen zijn afhangend van regio) die voor passagiers flinke verslechtering kunnen geven.

  2. Groot gelijk hoor, platgooien deze hele klere bende,
    Dat OV had nooit aanbesteed mogen worden, maar hoort gewoon bij het Rijk der Nederlanden terecht dus.
    Busschuaffeurs en Trein Personeel zijn GEEN robots, die hebben ook recht op hun pauze’s en moeten al zeker op een eindpunt even naar de WC kunnen gaan.

    Beste Chauffeurs van Lijnbus en of trein ik sta achter jullie, en geef jullie groot gelijk, Dan maar plat hoor.

  3. an van roosmalen op

    aik raad directies en bestuurders van de vereniging werkgevers openbaar vervoer aan om een dag (undercover) te gaan werken als chauffeur, misschien zijn ze daarna een andere mening toegedaan.

Deze site gebruikt cookies. Lees meer over onze cookies.