In opdracht van Prorail zijn gisteren de eerste bomen gekapt bij station Leiden Lammenschans. De spoorbeheerder wil af van ruim 120 bomen die dicht op het spoor staan. Ze vormen een risico voor de rail en bovenleiding en daarom heeft Prorail via een spoedprocedure de noodkap in gang gezet.
Door de storm van gisteren zijn de werkzaamheden vroegtijdig gestaakt, omdat de werknemers elders nodig waren om takken en bomen van het spoor te halen. Maandag gaat de kap bij Lammenschans verder. Omwonenden en de Bomenbond Rijnland hebben bij de gemeente bezwaar aangetekend tegen de kap van de bomen langs het spoor bij de Melchior Treublaan.
Inmiddels heeft ook de Partij voor de Dieren vragen gesteld over de noodkap. “Als Partij voor de Dieren maken we ons hard voor het behoud van het bomenbestand in Leiden en liever nog de uitbreiding ervan,” zegt fractievoorzitter Dick de Vos die er een serie schriftelijke vragen tegenaan heeft gegooid.
Zo wil hij van het college weten welk risico dat de bomen langs het spoor ineens veroorzaken, zodat zeker 44 van de 144 bomen die moeten verdwijnen in aanmerking komen voor noodkap. De Vos: “Op 3 januari werd bij een schouw geconstateerd dat de bomen een verhoogd risico vormen. Toch kon er blijkbaar nog weken gewacht worden met het omhalen van de bomen. Je kunt je afvragen of er dan nog wel sprake van noodkap is. Bij noodkap treedt een speciaal spoedprotocol in werking, waardoor er voorafgaand aan de kap geen vergunningtraject nodig is.
De Vos wil verder weten om wat voor boomsoorten het gaat en hoe oud ze zijn, of ze niet verplant (hadden) kunnen worden. De partij wil sowieso dat de omgezaagde bomen in het gebied worden gecompenseerd door de aanplant van nieuwe bomen. Dat is volgens De Vos hard nodig voor zaken als waterafvang, de opvang van fijnstof, als geluidswering en als leefgebied voor vogels en insecten.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907