Leiden krijgt fietstunnel van 22 miljoen onder knoop Leiden-West bij A44

34

Het fietspad dat nu nog doodloopt aan het einde van de Plesmanlaan bij de afslag naar de A44 richting Amsterdam, wordt in de toekomst doorgetrokken richting Katwijk via een 22 miljoen euro kostende tunnel onder het nieuw aan de leggen knooppunt Leiden-West. De provincie Zuid-Holland neemt het leeuwendeel van de kosten voor de regionale fietsverbinding voor haar rekening. De gemeente Leiden draagt 3,5 miljoen bij.

Chris de Waard sprak gisteravond met wethouder Strijk over de fietstunnel na afloop van diens laatste commissievergadering. Na de verkiezingen is Strijk niet meer beschikbaar als wethouder.

De raad gaat volgende maand juichend akkoord met de aanleg van de fietstunnel. Dat bleek gisteravond toen de raadscommissie Leefbaarheid & Bereikbaarheid zich over het voorstel boog. De ene na de andere partij was lovend over het voorstel dat daarom als hamerstuk naar de raadsvergadering kan.

 

Delen
Zomerbiervaart

34 reacties

  1. Cor Hofman

    Wat is de zin hiervan? Besteed dat geld liever aan het ontlasten van de Stevenshof voor de gevolgen van de aanleg van de Rijnlandroute, Laat de Stevenshof niet stikken

    • Kritische burger op

      Zeg dat wél he, wat een onzin. Is weer een projectje van een ambtenaar met een te kleine portefeuille, had wat aanvulling nodig om zijn baan “geloofwaardig ” te kunnen maken.

    • Wat een raar geklaag. De Stevenshof ondervindt straks nauwelijks hinder van de Rijnlandroute. De wijk die nu in Oegstgeest direct naast de A44 al ten dele is aangelegd is zeer populair. De A44 is drukker dan de Rijnlandroute ooit zal worden en anders dan de A44 ligt de RR ook nog eens verdiept. Roomburg: populaire wijk. Ligt dicht op de drukke A4: de bewoners wonen er prima. Elders langs de A44 worden ook nieuwbouwwijken gerealiseerd waarvoor het al storm loopt bij voorintekening. Allemaal wijken die qua situering ongunstiger liggen (want dichter langs veel drukkere wegen) dan de Stevenshof ten opzichte van RR.

    • Er is door Leiden in het verleden 3 miljoen euro inpassingsgeld voor de RR (overkapping, tunnelmond uitlaatgas afzuiging) toegezegd. Echter dit bedrag is gebruikt om een gat in de wijkbegroting van wethouder Damen op te vullen. Dit is stiekem ism wethouder Strijk gebeurd achter de rug van Raad om. De Raad heeft middels Joost van Olsthoorn wh Damen om excuses hiervoor gevraagd. Damen ging diep door het stof die avond. Inderdaad een schril contrast met deze 22 miljoen euro voor een fietsertunneltje. Hoewel ik fietsen ipv autorijden aanbeveel als klimaatvriendelijk en de verbetering van de fietsinfra toejuich.

  2. Gerda de Vink

    wat een onzin . die anderhalve kip die daar gebruik van maakt om in katwijk / valkenburg te komen rijd nu via de voorschoterseweg of oud valkenburg of de rijnhof weg , dan is het uiteindelijk klaar daar , gaan ze weer verkeershinder geven , kon dat niet in 1x ?? en dan nog niet over de veiligheid te spreken , s avonds . s nachts

  3. Dat is veel geld voor één fietstunnel, maar is weinig vergeleken met de miljoenen voor parkeergarages en wegen. Aan de andere kant, Katwijk is nu ook per fiets goed bereikbaar. Daarom vraag ik mij af of dat bedrag van 22 miljoen euro niet beter besteed kan worden aan verbetering van de bestaande fietsinfrastructuur. Veel fietspaden en ventwegen verkeren in slechte staat. althans voor fietsers (boomwortels, scheef zittende tegels of klinkers, andere oneffenheden, of/en te smal). En maak dat malle en drukke ieder-voor-zich kruispunt Breestraat-Steenschuur-Gangetje-Korevaarstraat-enz. (“shared space” in dom politiek-ambtelijk jargon) a.u.b. veiliger en overzichtelijker voor voetgangers en fietsers.

    • Eric van 't Groenewout op

      Het is inderdaad hoog tijd om in een betere fietsinfrastructuur te investeren. Of deze fietstunnel zo hard nodig is weet ik niet, maar voor veel fietsers is het wel een verbetering. Vooral in de zomer gaat er veel fietsverkeer richting strand en met de groei van het Bio-Science Center en universiteitsfaculteiten is het wel zo handig als er een optimale en vooral veilige fietsverbinding richting Oegstgeest/Rijnsburg/Valkenburg komt. Ook Petra Hoogeveen heeft groot gelijk: de verkeersveiligheid voor fietsers is op veel vlakken ver onder de maat. Het fietspad op de Rijnzichtstraat ri. Haagweg is een ramp: het wordt continu geblokkeerd door aso-chauffeurs. Het is achterlijk dat de gemeente hieraan niets doet. Als fietser moet je noodgedwongen vaak over de stoep.
      Nog zo’n punt: als je vanuit Breestraat richting Noordeinde fietst, mag je van geluk spreken als tegemoetkomend afslaand verkeer je niet van de sokken rijdt.

  4. petra hoogeveen op

    Is dat fietstunneltje voor 22 miljoen om de fietsers veilig Leiden uit te jagen? Zorg eersty meer eens dat de fietsers in Leiden hun leven zeker zijn, zoals bijv. op de Haagweg en Morsweg bij de spoorweg overgangen. Wettelijk verplicht om bij gebruik van 2 lijnen een ongelijkvloerse kruising te maken!! Inzet gemeenteraadsverkiezingen.

    • Gelukkig zijn het op de spoorwegovergangen oerdomme automobilisten die het spoor weleens blokkeren met hun blik. Haastige spoed eikels die vaak ook het fietspad blokkeren om het spoor vrij te maken.Voor de doorstroming op de vieste roetweg van Leiden (Morsweg) is het veel beter als het spoor bovenlangs gaat (tot aan Lammenschans). Waar blijven de partijen die hiervan werk willen maken?

  5. Ik ben het eens met Van ’t Groenewout en Hoogeveen wat betreft de noodzakelijke verbeteringen van de veiligheid voor fietsers (naast het door mij genoemde chaoskruispunt Steenschuur-Breestraat-Gangetje-enz.). Daar en bij andere noodzakelijke of wenselijke verbeteringen van de al bestaande fietsinfrastructuur zou nu de prioriteit moeten liggen, niet bij die nieuwe tunnel.

  6. Vreemd plan. Aan de overkant van dezelfde weg ligt al een fietspad waarmee je moeiteloos de kruising met de A44 al overkomt, de Zorg-en-Zekerheid-kant, zeg maar. Het zou wel prettig zijn als je als fietser sneller kunt oversteken van de ene naar de andere kant. Door bv de fietsstoplichten zo in te stellen dat fietsers tussendoor snel voorrang krijgen.

      • Er zijn 22,7 miljoen fietsen, al of niet goed onderhouden, in dit z.g. welvaartsland. Die stoten alleen CO2 uit via de longen van de gebruikers. En vroeger stonden er 9000 bomen meer in Leiden om dat om te zetten in zuurstof waardoor we kunnen ademen en gezond leven. Nu niet meer door de liberale asfalt- en transportlobby en het corrupte partijkartel van VVD, CDA, PvdAdieu en Draaikonten66.
        Er zijn 9 miljoen dieselgate auto’s en roetende vrachtwagens en nog eens 1 miljoen stinkende scooters in dit z.g. welvaartsland die bij elkaar zo’n 40 miljoen ton CO2 per jaar uitstoten exclusief de longen van de gebruikers. Die zitten al vol met uitlaatgassen van de voorganger. In 166 gemeenten (ik denk Leiden zeker ook) is het autoverkeer de grootste bron van broeikas CO2, NOx en fijnstof.
        De beste weg voor dit land, dat z.g. “duurzaam” en deels ook graag op oude voet vooruit wil, is die autoverslaafden veel meer uit de auto krijgen. Uiteraard blijven auto’s in zeker mate nodig voor het functioneren van de samenleving, maar het “mobiliteitsmisbruik” van de autoverslaafden moet stoppen. En zo ook de asfaltering van Nederland door verrutte en liegende partijen als de VVD. En ruim baan voor een schoon OV, fietsers, wandelaars en autolozen.
        Daarom is een goede fiets infra broodnodig. Ook in Leiden. Het doel is duidelijk, oplossingen om er te komen is een zaak waar alle goed denkende Nederlanders en dus ook Leidenaren een stem in moeten hebben. Liefst buiten die corrupte politieke elite om. Begin bij uzelf en verbeter uw klimaat(on)vriendelijke leven. Groet.

        • Ik ga bijna altijd op de fiets, maar ik zie niet in waarom ik voorrang zou moeten hebben. Ik kan gewoon op mijn beurt wachten. Het is mijn inziens nogal een gebrek aan opvoeding als je niet kunt wachten.

  7. Marieke Luiten

    22 miljoen, d`r zijn er weer een aantal die hier flink aan gaan verdienen, en dan maar hopen dat de begroting juist is, dat er niet nog een paar miljoentjes bijkomen,

  8. Michiel Hoogland op

    Tiswat zeg…poepiesjiek tunneltje. Dan kom je zeker direct op het strand uit ..? Maar waarom wordt het fietspad niet gewoon voor een paar eurootjes rechtsom langs de oprit A44 verbonden met de Robert Boyleweg???….daar kun je via het viaduct de A44 gewoon onderdoor als fietser. Dan fiets je ongeveer 600m om….dat zijn welgeteld 1-2 minuten ! En als je bij de universiteit of bio science moet zijn neem je die route toch al !

  9. Michiel Hoogland

    Tiswat zeg…poepiesjiek tunneltje. Dan kom je zeker direct op het strand uit ..? Maar waarom wordt het fietspad niet gewoon voor een paar eurootjes rechtsom langs de oprit A44 verbonden met de Robert Boyleweg???….daar kun je via het viaduct de A44 gewoon onderdoor als fietser. Dan fiets je ongeveer 600m om….dat zijn welgeteld 1-2 minuten ! En als je bij de universiteit of bio science moet zijn neem je die route toch al !

  10. Hen Wansink

    Ik denk dat er een wethouder woont die nu een paar meter om moet rijden dus zo tunnel moet er zeker komen hoe kwaad mensen hier ook om worden

  11. En voor “maar” zeven miljoen extra hadden we bij recreatiegebied Vlietland en de Oostvlietpolder bij aanleg van de Rijnlandroute een fly-under kunnen hebben en had de A4 niet verlegd behoeven te worden de polder in… Goed voor mens en natuur. Maar daar was geen geld voor en dat was volgens de provincie allemaal te duur! Wanbestuur en ongeloofwaardigheid ten top nu 22 miljoen voor een tunneltje ineens zomaar kan…

    • In aanvulling tot de genegeerde inpassingsverbeteringen in de Oostvlietpolder.

      De 3 miljoen euro voor de verbeterde inpassing van de roetriool RR bij de Stevenshof is gewoon gebruikt om een gat in de begroting voor wijkvoorzieningen te vullen. PvdAdieu wethouder Marleen Damen had zitten slapen en informeerde van juni tot october 2017 de Raad gewoon niet. “We waren hiermee aan het stoeien en er stond geen hekje om dit geld” zei ze tegen de Raad. Maar die was maanden lang om de tuin geleid en eiste een excuus. Diep door het stof ging Damen en uiteindelijk na aandringen van de Raad op de knieën: excuses. PvdD heeft een motie van treurnis ingediend. Naar de Stevenshoffers is nooit een excuus gekomen, noch in een persoonlijk gesprek noch via de mail. Gewoon genegeerd. Salonsocialisme à la 2017. We denken dat op de achtergrond ook PvdA fractievoorzitter, de gladdebabbel bourgondische import Gijs en Holla en de Draaikont66 wethouder Strijk ook een smerige rol gespeeld hebben. Want de Stevenshoffers hadden teveel “eigen initiatief” genomen richting Provincie. Leiden deed zo als gewoonlijk helemaal niets voor deze wijk, zodat er uiteindelijk niets meer geregeld kon worden. Afgetroefd door die 32 jarige VVD carriere yup in de provincie GS Floor Vermeulen met zijn gevleugde uitspraak “Dat gaat niet gebeuren”. En dat mochten de gefrustreerde Stevenshoffer niet zeggen. Wraak vanuit het college!
      Het is inderdaad een schande hoe het partijkartel en college in Leiden goedwillende, participerende burgers en een Wijkraad bijna 10 jaar in de maling genomen heeft. Paginagroot in het Leidsch Nieuwsblad hebben de burgers hiertegen een keihard protest neergezet. Reactie: nul punt nul.
      De bouwboeren van COMOL5 vorderen snel in het stelselmatig omploegen van de Papenwegse en Oostvlietpolder. De Tukker burgervader en praatjesmaker Lenferink kijkt genoegzaam toe hoe zijn stad “booming” is. De roetriool RR als teken van de niet duurzame,”op de oude voet verder” samenleving moet zo snel het nu nog mooie weidelandschap ontmaagden. Zodat het lawaai en de uitlaatgassen van de autoverslaafden na 2022 de schaarse natuur en de gezondheid van de omwonenden verder kunnen verkrachten. Diep treurig.

      • Maarten Kersten op

        Nuttig en nodig voor de zo vaak ondergesneeuwde fietsers? Misschien gewoon een leuk speeltje voor de bouwbelangen van Bouwend Nederland (ex Paul Laudy). Gelukkig betaalt de provincie hier het leeuwedeel wel van, maar we kunnen in de raad hier alsnog werk van gaan maken. Leuk klusje voor de enige lokale belangenpartij die we nog hebben. Intussen zijn de hierboven terecht gewraakte provinciale gelden voor inpassing van de Rijnlandroute ten bate van de Stevenshof nog steeds zoek… Drie miljoen voor het afvangen van geluid en vervuiling, vooral vuilstof, ten gevolge van de nieuwe route , zijn door wethouder Merlijn (o,o, altijd weer die verd.spellingscontrole…)..eh.. Marleen Damen van de PvdA weggetoverd. De Grote Tovenares. Samen met D’66-er Strijk weggestreken.. Gewoon onzichtbaar in de pot algemene middelen gestopt en voor andere zaken aangewend.. Schande ! Dat is nu de Oude Democratie… Gesjoemel dus. Na bijna een jaar ontkennen en draaien heeft ze het uiteindelijk toegegeven in de raad, die haar vervolgens na wat afgedwongen en haastig gebrabbelde excuses, tóch nog liet ontkomen: een motie van afkeuring/”treurnis” werd door bijna alle partijen afgewezen…De oude politiek dus. Pappen en nathouden. Intussen is ze wél lijsttrekker geworden… En mocht ze dat blijven. Onbegrijpelijk, toch? Ik vind dus dat die 3 mljoen alsnog terug moeten komen. Is de provincie al eens ingeschakeld? Gaan we dus maar eens doen, net als die 22 miljoen voor dat fietstunneltje.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de Leidse gemeentepolitiek en bericht daar over.

Deze site gebruikt cookies. Lees meer over onze cookies.