Gemeente Leiden schrapt tienduizenden pagina’s op nieuwe website

9

Vanaf vandaag heeft gemeente Leiden een nieuwe website. Op de nieuwe site staat de online dienstverlening aan inwoners, ondernemers en organisaties centraal. Dat betekent volgens de gemeente dat gebruikers van de website makkelijker en sneller de informatie kunnen vinden die zij zoeken.

De nieuwe website is een zogenoemde Toptakensite. Dit betekent dat de belangrijkste producten en diensten waarvoor mensen de website bezoeken het snelste te vinden zijn. Bijvoorbeeld het aanvragen van een paspoort of een parkeervergunning.

Chris de Waard in gesprek met tester Bram Pater en wethouder Marleen Damen over de nieuwe website.

Wethouder Marleen Damen (dienstverlening): “We vinden het heel erg belangrijk dat alle informatie op de website goed leesbaar en gemakkelijk te vinden is voor alle gebruikers. Daarom hebben we de website uitgebreid laten testen door bijvoorbeeld studenten, anderstaligen, raadsleden, mensen met een visuele beperking en mensen die digitaal minder vaardig zijn. Ik nodig iedereen van harte uit een bezoekje te brengen aan onze website.”

Ontwerp gericht op gebruikers
De website ziet er niet alleen anders uit, het aantal pagina’s is ook flink verminderd. De oude website bevatte enorm veel informatie, verdeeld over zo’n 35.000 pagina’s. Damen: “Al deze informatie is bekeken en beoordeeld. De nieuwe website heeft nog maar 500 pagina’s en er is veel aandacht besteed aan de zoekfunctie. Die maakt alle informatie snel en makkelijk te vinden. Daarnaast zijn de teksten in laagdrempelig Nederlands geschreven, waardoor ze voor vrijwel iedereen goed leesbaar zijn.”

Centrale redactie
Om te voorkomen dat er opnieuw een enorm aantal webpagina’s ontstaat, is de gemeente overgestapt op een centraal redactiemodel. De redactie meet continu hoe de website gebruikt wordt. Naast het actueel houden van de informatie over lopende projecten en besluitvorming controleert de centrale webredactie minimaal twee keer per jaar de informatie op alle productpagina’s. Nu de website gelanceerd is en de basis staat, zal de site de komende tijd verder ontwikkeld worden. Ook hierbij staat de beleving van de gebruikers voorop en ook dan worden Leidenaren weer betrokken.

De nieuwe site voldoet volgens de gemeente aan alle eisen voor veiligheid en toegankelijkheid. Ook is de website op alle mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets goed te bekijken.

Bekijk de website op www.leiden.nl/gemeente.

Delen

9 reacties

  1. Vind het totaal niet beter dan wat het was. Als je de site opent kom je gelijk bij: Parkeren, verhuizen, afval en melding of klacht. Dit zegt gelijk heel veel over wat de gemeente Leiden inhoud. Parkeren is een duidelijke melkkoe met 80% van de oppervlakte van de gemeente (ja zelfs op bedrijventerreinen waar mensen komen werken om wat te verdienen i.p.v. te betalen) Verhuizen naar een andere gemeente lijkt me fantastisch. Afval??? Dat moeten we steeds meer komen brengen i.p.v. dat het gehaald wordt (waar we riant voor betalen). En dan; Melding of klacht…. Ik ga eerst even de tijd nemen om de eerder beschreven zaken te verwerken, misschien dat ik daarna nog bij ‘Melding of klacht’ terecht kom. Of ik ooit aan de rest van de gemeentelijke website toekom……?????

    • Wat bent u een ongelooflijke zeurpiet. Lijkt me inderdaad fantastisch als u verhuist. Dat afval steeds vaker gebracht moet worden: als het al zo is, lijkt me dat terecht. Waarom zou de gemeente uw afval thuis moeten komen ophalen? U bent vast en zeker vroeger een erg verwend kind geweest.
      Er zijn legio bedrijventerreinen waar niet voor parkeren hoeft te worden betaald.

  2. Marcellus_B op

    De bestemmingsplannen en bouwhistorische verwachtingskaart zijn pleite. Ik heb maar niet verder gezocht naar wat er nog meer is verwijderd.

  3. Een inwoner van Leiden op

    Helemaal eens met bovenstaande reacties. Site is er niet op vooruitgegaan. Zaken die echt van belang zijn voor de gewone burger of zijn woonomgeving zijn niet meer te vinden; moet je bellen naar 14071, contactformulier invullen of tegen betaling gaan inzien.

  4. René Dentener op

    Ik vind het wel degelijk een verbetering, zowel functioneel als inhoudelijk. De gemeente heeft het zelfs aangedurfd om op het portal een snelkoppeling te maken naar een aparte pagina waar je als burger of journalist direct met je DigID een WOB-verzoek kan indienen. Handig voor Chris of Leendert als ze eens wat dieper willen graven in een politiek beladen onderwerp, hahaha. 😉 Kijk maar eens naar de gemeente Den Haag, daar gaat dat heel wat stroever.

    Het is natuurlijk altijd een afweging wat je wel en niet nog behoudt aan archief, oud beleid, stemgedrag van raadsleden van -tig periodes terug etc. Degenen met een ‘abonnement’ op de Leidse politieke beslommeringen acht ik echter prima in staat om die informatie op te snorren.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de Leidse gemeentepolitiek en bericht daar over.

Je bent nu offline