Informatie-avond over tunnel Rijnlandroute

6

De provincie Zuid-Holland organiseert op woensdagavond 10 oktober een informatieavond over de tunnel die onder Voorschoten en het Rijn-Schiekanaal (de Vliet) wordt aangelegd ten behoeve van de Rijnlandroute.

Tijdens de avond kunnen belangstellenden onder andere op een luchtfoto en een dwarsdoorsnede de toekomstige ligging van de tunnel zien. Ook zijn medewerkers van de provincie aanwezig om vragen te beantwoorden.

De avond wordt georganiseerd in het nieuwe informatiecentrum van de RijnlandRoute aan de Rietpolder 19 in Leidschendam en duurt van 19.00 tot 21.00 uur.

Delen

6 reacties

  1. We aanschouwen inmiddels de bouw van de Rijnlandroute zowel in Papenwegse Polder als Oostvlietpolder. Weliswaar een technisch hoogstandje. Maar hoe klimaatneutraal wordt deze weg aangelegd, d.w.z. de CO2 uitstoot van alle grondverzetmachines moet enorm zijn alvorens er überhaupt wegvervoer over plaatsvindt.
    Gezien de klimaatdoelstellingen van Parijs dienen we het CO2 in rap tempo omlaag te brengen. Nieuwe wegen betekenen een forse groei van het wegverkeer dat nog een flinke tijd op fossiele brandstoffen zal rijden en CO2 zal blijven uitstoten. Rijnlandroute is z.g. probleemoplossend voor de Leidse regio, maar hoe probleemoplossend voor het klimaat? Kunnen we beter niet onze levenswijze aanpassen voor het te laat is? Of blijven dit soort symbolen van de fossiele samenleving maar koesteren.

    • De gemiddelde levensduur van Nederlanders is sinds het invoeren van het autorijden fors gestegen en blijft nog steeds stijgen.
      Wat wilt u: de tunnel met handkracht uitgraven?
      Een doorgaande verbinding is klimaatneutraler dan permanent door files geteisterde wijken langs Churchillweg, Lammenschans, Morsweg, Haagse Schouwweg.
      Hoe probleemoplossend voor het klimaat?, is deze weg, vraagt u zich retorisch af. Als de weg niet wordt aangelegd, is ‘het klimaat’ nog veel slechter af. Alsof je door één weg niet aan te leggen, probleemoplossend te werk gaat…

      • Eens met Theo. Een doorgaande verbinding is niet eens nodig als wij onze eigen passieve instelling veranderen. Doe zelf een stap. Niet voor alles steeds maar weer die auto nemen. Ga met het OV naar je werk: dat gaat veel vaker goed dan dat je in een file staat. Doe je boodschappen op de fiets, leer je kinderen aan om te fietsen naar school en sportvereniging. Goed voor de gezondheid, goed tegen overgewicht. De klimaatdoelstellingen zijn op die manier helemaal niet zo ver weg. Onze jeugd zal er blij mee zijn.

        • De Rijnlandroute is niet bedoeld voor kinderen die naar school fietsen… Het grootschalige internationale transport vanuit de bollenstreek laat zich ook niet zo handig per fiets vervoeren. De Rijnlandroute is ook niet bedoeld voor mensen die de dagelijkse boodschappen doen. Of voor mensen die hun kinderen naar de sportvereniging brengen. Dat gaat grotendeels al per fiets. Het is al te gemakkelijk om mensen die gebruik maken van een auto van een passieve instelling te betichten. Afhankelijk van waar je werkt, is OV heel vaak helaas geen goed alternatief.
          De Rijnlandroute is een goed alternatief om vervoer langs ipv door de stad te laten rijden. Dat is goed voor iedereen. Geen Rijnlandroute betekent dat al dit doorgaande verkeer dwars door Leiden zuidwest blijft rijden (als het er niet in de file staat, met nog meer nadelige gevolgen voor het milieu).
          De jeugd en alle andere bewoners van de wijken rond N206 zijn blij met de Rijnlandroute. Het maakt Leiden veiliger en schoner.

          • Gelukkig heb ik een paar studenten gesproken die zich voorgenomen hebben nooit in de auto te stappen, maar fietsend en OV’end door het leven te gaan. Gelukkig brengen zij het IQ in deze stad nog wat omhoog gezien de bovenstaande stompzinnige reactie van een bepaald persoon. Auto’s met een motorrendement van 18% (oftewel 82% gaat als nutteloze warmte en hete uitlaatgassen de broeikas in) zijn notoire milieu verpesters. De toekomst is aan de jeugd die zijn leven wel aanpast voor een betere toekomst. Dit betekent dat Leiden misschien ooit eens verlost wordt van de fossiele afgod uit de 20e eeuw. Het vermaledijde vehicle, waarbij 1,5 ton staal zich verplaatst om veelal één persoon te verplaatsen van A naar “Beter”. Gesteund door de propaganda van het door liberalen geimpregneerde bolwerk Rijkswaterstaat. Electrische auto’s zullen de wereldwijd 1 miljard vehicles nooit kunnen vervangen. In NL zijn dat er 9 miljoen! Er zijn gewoonweg niet genoeg grondstoffen voor b.v. de speciale accu’s en electromotoren. Punt.
            De Rijnlandroute is een Leids en Provinciaal neoliberaal prestige project die NIETS oplost. Burgers dachten mee, maar werden gewoonweg in de maling genomen. Arrogante politici met name van VVD66! Wel twee prachtige polders in een gevoelige ecologische zone tussen Duin en Groene Hart totaal verziekt door die dieselende bouwboeren. Binnen een jaar na opening van die weg zit de boel weer helemaal vast doordat autoverslaafd NL even lekker kan doorgassen. Vicieuze cirkels in een door verrutte politici in stand gehouden onhoudbare consumptiemaatschappij. Punt!

Je bent nu offline