Eerste paal parkeergarage Meelfabriek markeert start herontwikkeling

13

“Het is niet de eerste paal en zeker ook niet de laatste. Maar het is voor ons wel een mijlpaal. Het is de start van de herontwikkeling van de Meelfabriek.” Aan het woord is eigenaar Ab van der Wiel van de Meelfabriek. Vanmiddag werd de eerste paal van de nieuwe ondergrondse parkeergarage geslagen. De handeling werd verricht door Hans De Boer. De voorzitter van VNO-NVC is een persoonlijke vriend van Van der Wiel.

Die garage gaat plek bieden aan 320 auto’s en is bestemd voor zowel de toekomstige bewoners van het complex als voor de klanten en personeelsleden van de bedrijven op het terrein van de Meelfabriek.

Chris de Waard sprak vanmiddag met wethouder Fleur Spijker van Duurzame Verstedelijking en met ontwikkelaar Ab van der Wiel.

Het hele proces rond de transformatie van de Meelfabriek begon 32 jaar geleden. Nu de bouw echt van start is, denkt Van der Wiel dat over een jaar of vier alles klaar is. Het gaat dan om een hotel, een woontoren, lofts en penthouses, wellnesscentrum Azzurro, kantoren en creatieve bedrijfjes. Op het binnenterrein komt de Meelfabriektuin. Voor het ontwerp daarvan tekende landschapsarchitect Piet Oudolf die ook Cultuurplein Lammermarkt heeft ontworpen en zijn bekendheid verwierf met het ontwerp van The High Line in New York. Een stadspark op het traject van een oude spoorlijn.

Na het slaan van de eerste paal wachtte Ab van der Wiel nog een verrassing. Directeur Kees-Jan Dosker van het restauratiefonds overhandigde hem het ‘Restauratiefonds Compliment 2018’. Het complex wordt dan ook op een bijzondere manier gerestaureerd. Met veel oog voor de originele details en gebruik van duurzame materialen. Niet alleen de nieuwbouw krijgt geen gasaansluiting. Ook de bestaande industriële gebouwen worden verwarmd met behulp van aardwarmte.

Delen
Bokkenwandeling

13 reacties

    • In gelul kun je niet wonen op

      En wederom nul komma nul betaalbare (sociale) huurwoningen op deze locatie die gereserveerd is voor trendy yuppenwoningen. Komt de gemeente Leiden de prestatieafspraken eigenlijk na vwb de component sociale huurwoningen bij nieuwbouwprojecten? De indruk bestaat, dat deze doelgroep bij elk nieuwbouwproject achter het net vist. Hoe moet het met onze ouderen die een kleinere betaalbare huurwoning zoeken en graag uit hun huidige té grote woning willen verhuizen. Op die manier komt er ook niks van doorstroming terecht. Maar ja, we weten weer waar D66 voor staat, alleen bouwen voor hun eigen ekectoraat van studentjes en yuppen. Afrekenen bij de verkiezingen met dit soort clubs.

  1. Leiden-Noord op

    Die garage gaat plek bieden aan 320 auto’s en is bestemd voor zowel de toekomstige bewoners van het complex als voor de klanten en personeelsleden van de bedrijven op het terrein van de Meelfabriek.

    Durf eerst goed te lezen voordat je reageert 😉

Geef een reactie

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de Leidse gemeentepolitiek en bericht daar over.

Je bent nu offline