Voortaan ook vragen via Whatsapp (06-30696384) aan de gemeente Leiden

3

De gemeente Leiden start vandaag met een pilot waarbij inwoners via WhatsApp vragen aan de gemeente kunnen stellen. “Veel inwoners maken gebruik van WhatsApp en daarom is de applicatie een goede toevoeging aan de andere dienstverleningskanalen van de gemeente Leiden”, vindt wethouder Yvonne van Delft die het eerste appje verstuurde en op haar vraag wat ze moest doen om haar rijbewijs te verlengen binnen enkele minuten antwoord kreeg (een afspraak maken via de website). De gemeente belooft via Whatsapp tijdens kantooruren binnen twee uur antwoord te geven.

WhatsApp biedt een persoonlijke en laagdrempelige manier om een vraag te stellen. Bovendien kan uitgebreide informatie van de website makkelijk via WhatsApp worden gedeeld. Het inzetten van Whatsapp om vragen van inwoners te beantwoorden wordt eerst zes maanden uitgeprobeerd. In die periode wordt gekeken of inwoners WhatsApp ook inderdaad gaan gebruiken voor het communiceren met de gemeente. De proef kost de gemeente in totaal 900 euro.

Chris de Waard sprak met wethouder Yvonne van Delft over de nieuwe mogelijkheid om met de gemeente Leiden in contact te komen.

“WhatsApp is geschikt voor het beantwoorden van korte en duidelijke vragen. Meer complexe vragen die niet kort en bondig te beantwoorden zijn, worden telefonisch of via de website afgehandeld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan beleidsvragen, productaanvragen of vragen die privacygevoelige informatie betreffen.”

Gebruik WhatsApp
Het WhatsApp-telefoonnummer van de gemeente Leiden is 06-30696384. Dit telefoonnummer kan alleen worden gebruikt om WhatsApp-berichten te sturen. Het is dus niet mogelijk om de gemeente op dit nummer te bellen of te sms’en. Om een WhatsApp te sturen, moet het nummer toegevoegd worden aan de contactenlijst. De gemeente Leiden probeert zo snel mogelijk en uiterlijk binnen twee uur te reageren. WhatsApp-berichten worden behandeld tijdens kantooruren, van maandag tot en met vrijdag, van 08.30 uur tot en met 17.00 uur. De gemeente stuurt geen privacygevoelige informatie via WhatsApp.

Delen

3 reacties

  1. Arjan Mol

    Jose Kielema nou kunnen we onze klachten uit spreken die nooit gehoord worden. Kan je nu iedergeval zien of ze het gelezen hebben 🤣

  2. René Dentener op

    Deze functionaliteit kun je in plaats van met whatsapp beter automatiseren door het inbouwen van een digitale assistent zoals Alexa, Siri of Google Assistant in de gemeentelijke website. Wat dat betreft lopen overheidswebsites enorm achter op commerciële websites die al enige jaren veelvuldig gevraagde standaardvragen beantwoorden met zo’n digitale of virtuele assistent. Maar ok, daar zal uiteraard een ander kostenplaatje aan hangen dan de genoemde €900,–.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline