LEAD Leiden op de KPN- en Monuta-locatie aan de Willem de Zwijgerlaan. (Impressie: Red Company).

Ook voorstanders Lead laten zich horen bij raadscommissie

Maar liefst 23 insprekers kwamen de leden van de raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling vertellen wat ze vinden van de plannen van ontwikkelaar RED Company uit Rotterdam om langs de Willem de Zwijgerlaan in Leiden het complex LEAD Leiden te bouwen met drie woontorens die in hoogte variëren van zestig tot 115 meter. Veel te hoog volgens sommigen, prachtig vinden anderen. Niemand lijkt tegen alles, want woningbouw op de plek vinden ook de direct omwonenden logisch en prima. Maar dan wel veel kleinschaliger.

Chris de Waard sprak met een aantal insprekers, met raadsleden en met ontwikkelaar Nanne de Ru van RED Company.

“We zijn niet tegen, maar we willen een ander plan, is een veelgehoorde uitspraak. Daar tegenover toch ook veel voorstanders die er op wijzen dat de wachtlijsten voor een woning in Leiden onaanvaardbaar lang zijn. Dat vinden ook veel politici. Niet voor niets spraken de coalitiepartners D66, GroenLinks en PvdA af om tot 2030 zo’n 8500 woningen bij te bouwen.

Hoger dan volgens Leidse norm
Langs de grote invalswegen waar de Willem de Zwijgerlaan er één van is, is volgens diezelfde afspraken ruimte voor échte hoogbouw. Woongebouwen die, in afwijking van de Leidse hoogbouwvisie, best hoger mogen worden dan de daarin opgenomen grens van zeventig meter. “Dat kan ook”, stelt PvdA-fractievoorzitter Gijs Holla. “Ik heb nadrukkelijk gevraagd om ook extern juridisch te toetsen of we mogen afwijken van de hoogbouwvisie en dat mag dus”.

Niet alleen de collegedragende partijen staan positief tegenover de plannen van Red Company. Ook oppositiepartij VVD is blij met de toevoeging van 560 woningen, net zoveel als in de hele wijk Nieuw Leyden. “Want we committeren ons aan de woningbouwopgave”, zegt raadslid Maarten de Crom.

Nanne de Ru van Red Company is blij dat ook veel mensen positief zijn over de plannen. Begrip voor de tegenstanders toont hij ook, maar niet op elk vlak. De angst voor enorme parkeerproblematiek deelt hij bijvoorbeeld niet. “Als we voor die 560 woningen meer parkeerplekken moeten realiseren dan de 380 die er nu in de plannen zijn opgenomen, dan doen we dat. Maar uit alle studies blijkt  dat het niet hoeft”, zegt De Ru. Zo denken ook de meeste politieke partijen erover. “De toekomst van ons vervoer ligt niet bij de auto”, zegt Holla stellig. De Ru: “Veel jongeren hieven geen eigen auto meer voor de deur. Bovendien zit je op loop- en fietsafstand van het treinstation.

Leiden Politiek LEAD


Studio Leiden
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

Studio Leiderdorp
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×