Ook voorstanders Lead laten zich horen bij raadscommissie

21

Maar liefst 23 insprekers kwamen de leden van de raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling vertellen wat ze vinden van de plannen van ontwikkelaar RED Company uit Rotterdam om langs de Willem de Zwijgerlaan in Leiden het complex LEAD Leiden te bouwen met drie woontorens die in hoogte variëren van zestig tot 115 meter. Veel te hoog volgens sommigen, prachtig vinden anderen. Niemand lijkt tegen alles, want woningbouw op de plek vinden ook de direct omwonenden logisch en prima. Maar dan wel veel kleinschaliger.

Chris de Waard sprak met een aantal insprekers, met raadsleden en met ontwikkelaar Nanne de Ru van RED Company.

“We zijn niet tegen, maar we willen een ander plan, is een veelgehoorde uitspraak. Daar tegenover toch ook veel voorstanders die er op wijzen dat de wachtlijsten voor een woning in Leiden onaanvaardbaar lang zijn. Dat vinden ook veel politici. Niet voor niets spraken de coalitiepartners D66, GroenLinks en PvdA af om tot 2030 zo’n 8500 woningen bij te bouwen.

Hoger dan volgens Leidse norm
Langs de grote invalswegen waar de Willem de Zwijgerlaan er één van is, is volgens diezelfde afspraken ruimte voor échte hoogbouw. Woongebouwen die, in afwijking van de Leidse hoogbouwvisie, best hoger mogen worden dan de daarin opgenomen grens van zeventig meter. “Dat kan ook”, stelt PvdA-fractievoorzitter Gijs Holla. “Ik heb nadrukkelijk gevraagd om ook extern juridisch te toetsen of we mogen afwijken van de hoogbouwvisie en dat mag dus”.

Niet alleen de collegedragende partijen staan positief tegenover de plannen van Red Company. Ook oppositiepartij VVD is blij met de toevoeging van 560 woningen, net zoveel als in de hele wijk Nieuw Leyden. “Want we committeren ons aan de woningbouwopgave”, zegt raadslid Maarten de Crom.

Nanne de Ru van Red Company is blij dat ook veel mensen positief zijn over de plannen. Begrip voor de tegenstanders toont hij ook, maar niet op elk vlak. De angst voor enorme parkeerproblematiek deelt hij bijvoorbeeld niet. “Als we voor die 560 woningen meer parkeerplekken moeten realiseren dan de 380 die er nu in de plannen zijn opgenomen, dan doen we dat. Maar uit alle studies blijkt  dat het niet hoeft”, zegt De Ru. Zo denken ook de meeste politieke partijen erover. “De toekomst van ons vervoer ligt niet bij de auto”, zegt Holla stellig. De Ru: “Veel jongeren hieven geen eigen auto meer voor de deur. Bovendien zit je op loop- en fietsafstand van het treinstation.

Delen

21 reacties

  1. Zo wordt weer eens duidelijk hoe ongeloofwaardig en onbetrouwbaar veel politici zijn. Je stelt met z’n allen een hoogbouwvisie vast en vervolgens besluit je collectief om je niet aan de afspraken te houden. Waarom dan een hoogbouwvisie vaststellen? En waarom zouden mensen nog op zo’n stel bedriegers gaan stemmen?
    Nu wil ik uiteraard best proberen begrip op te brengen voor de verzotheid op hoge torens onder mannen met erectieproblemen of vrouwen met penisverlangen, maar er zijn grenzen.

    • Een Leids burger op

      Wat toch weer een Fratsen.
      .
      Woongebouwen die, in afwijking van de Leidse hoogbouwvisie, best hoger mogen worden dan de daarin opgenomen grens van zeventig meter. “Dat kan ook”, stelt PvdA-fractievoorzitter Gijs Holla. “Ik heb nadrukkelijk gevraagd om ook extern juridisch te toetsen of we mogen afwijken van de hoogbouwvisie en dat mag dus”.

      .
      Er zijn dus uitzonderingen op de regel mogelijk.

  2. jan willem broekema op

    Wat een tomeloze oost-europese socialistische saaiheid. Wel eens geweest? Nou, daar hebben de ontwerpers dit ontwerp vandaan gehaald. En dan twee keer zo hoog als ze willen want de tegenstanders snoer je dan de mond als je ze 50% inkort.
    Jammer van de ooit zo mooi geconserveerde oude Leidse stad. Hebben ze in Haagse binnenstad ook gedaan, de resultaten (ministeries nota bene) staan voor meer dan de helft leeg.

  3. “Oost-europese socialistische saaiheid”? Nou, J.W. Broekema, u bent blijkbaar nooit in een kapitalistische Amerikaanse stad geweest of, dichter bij, in Den Haag waar het stadsgezicht, of althans het niet gesloopte deel van de binnenstad, totaal bedorven is door dominerende fallische hoogbouw.

  4. Hoop echt dat het plan LEAD gewoon doorgaat! Er zijn trouwens verschillende maquettes van Niew Leyden/Groenoord en omgeving waar op de zelfde plek al hoogbouw ingetekend was. Het is niet midden in het Centrum van Leiden en hier kan het!

  5. Parkeren wordt wel degelijk een probleem! Zowel in de buurt als het gebouw zelf als de aantalen niet aangepast worden.
    Degene die deze apartementen kunnen betalen zijn 2 verdieners of als je alleen bent ver boven modaal. Deze mensen hebben over het algemeen goede banen en veelal buiten de stad en reizen met de auto.
    Tis erg makkelijk gezegd en kort door de bocht door te zeggen dan ga je maar met openbaar vervoer of de fiets.

  6. Of malafide slager beveelt eigen rotte troep aan?
    “Een deel van de Leidenaars die zich nadrukkelijk uitsprak vóór het omstreden torenflatproject bij de Willem de Zwijgerlaan, heeft directe of indirecte banden met de betrokken projectontwikkelaar RED Company. Volgens bouwwethouder Fleur Spijker (D66) is er niets onoorbaars aan de hand.” (LD)

    • Een Leids burger op

      Dat parkeerplan komt er vanzelf wel Emile .
      Citaat: “Als we voor die 560 woningen meer parkeerplekken moeten realiseren dan de 380 die er nu in de plannen zijn opgenomen, dan doen we dat.”

  7. ELB: Ik ben er nog niet van overtuigd, dat zo’n parkeerplan er vanzelf komt. Daarvoor is inzicht nodig van de project ontwikkelaar en het college, voldoende ruimte en voldoende geld. Wat er meestal aan vooraf gaat is een tekort aan parkeerruimte, chaos in de wijk en dan pas inzicht en planning.

Geef een reactie

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de Leidse gemeentepolitiek en bericht daar over.

Je bent nu offline