Ook voorstanders Lead laten zich horen bij raadscommissie

27

Maar liefst 23 insprekers kwamen de leden van de raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling vertellen wat ze vinden van de plannen van ontwikkelaar RED Company uit Rotterdam om langs de Willem de Zwijgerlaan in Leiden het complex LEAD Leiden te bouwen met drie woontorens die in hoogte variëren van zestig tot 115 meter. Veel te hoog volgens sommigen, prachtig vinden anderen. Niemand lijkt tegen alles, want woningbouw op de plek vinden ook de direct omwonenden logisch en prima. Maar dan wel veel kleinschaliger.

Chris de Waard sprak met een aantal insprekers, met raadsleden en met ontwikkelaar Nanne de Ru van RED Company.

“We zijn niet tegen, maar we willen een ander plan, is een veelgehoorde uitspraak. Daar tegenover toch ook veel voorstanders die er op wijzen dat de wachtlijsten voor een woning in Leiden onaanvaardbaar lang zijn. Dat vinden ook veel politici. Niet voor niets spraken de coalitiepartners D66, GroenLinks en PvdA af om tot 2030 zo’n 8500 woningen bij te bouwen.

Hoger dan volgens Leidse norm
Langs de grote invalswegen waar de Willem de Zwijgerlaan er één van is, is volgens diezelfde afspraken ruimte voor échte hoogbouw. Woongebouwen die, in afwijking van de Leidse hoogbouwvisie, best hoger mogen worden dan de daarin opgenomen grens van zeventig meter. “Dat kan ook”, stelt PvdA-fractievoorzitter Gijs Holla. “Ik heb nadrukkelijk gevraagd om ook extern juridisch te toetsen of we mogen afwijken van de hoogbouwvisie en dat mag dus”.

Niet alleen de collegedragende partijen staan positief tegenover de plannen van Red Company. Ook oppositiepartij VVD is blij met de toevoeging van 560 woningen, net zoveel als in de hele wijk Nieuw Leyden. “Want we committeren ons aan de woningbouwopgave”, zegt raadslid Maarten de Crom.

Nanne de Ru van Red Company is blij dat ook veel mensen positief zijn over de plannen. Begrip voor de tegenstanders toont hij ook, maar niet op elk vlak. De angst voor enorme parkeerproblematiek deelt hij bijvoorbeeld niet. “Als we voor die 560 woningen meer parkeerplekken moeten realiseren dan de 380 die er nu in de plannen zijn opgenomen, dan doen we dat. Maar uit alle studies blijkt  dat het niet hoeft”, zegt De Ru. Zo denken ook de meeste politieke partijen erover. “De toekomst van ons vervoer ligt niet bij de auto”, zegt Holla stellig. De Ru: “Veel jongeren hieven geen eigen auto meer voor de deur. Bovendien zit je op loop- en fietsafstand van het treinstation.

Delen

27 reacties

    • Prima plannen. Eindelijk een project die weer voor een beetje lucht op de Leidse woningmarkt kan zorgen. Snel beginnen met bouwen!

  1. Zo wordt weer eens duidelijk hoe ongeloofwaardig en onbetrouwbaar veel politici zijn. Je stelt met z’n allen een hoogbouwvisie vast en vervolgens besluit je collectief om je niet aan de afspraken te houden. Waarom dan een hoogbouwvisie vaststellen? En waarom zouden mensen nog op zo’n stel bedriegers gaan stemmen?
    Nu wil ik uiteraard best proberen begrip op te brengen voor de verzotheid op hoge torens onder mannen met erectieproblemen of vrouwen met penisverlangen, maar er zijn grenzen.

    • Een Leids burger op

      Wat toch weer een Fratsen.
      .
      Woongebouwen die, in afwijking van de Leidse hoogbouwvisie, best hoger mogen worden dan de daarin opgenomen grens van zeventig meter. “Dat kan ook”, stelt PvdA-fractievoorzitter Gijs Holla. “Ik heb nadrukkelijk gevraagd om ook extern juridisch te toetsen of we mogen afwijken van de hoogbouwvisie en dat mag dus”.

      .
      Er zijn dus uitzonderingen op de regel mogelijk.

  2. jan willem broekema op

    Wat een tomeloze oost-europese socialistische saaiheid. Wel eens geweest? Nou, daar hebben de ontwerpers dit ontwerp vandaan gehaald. En dan twee keer zo hoog als ze willen want de tegenstanders snoer je dan de mond als je ze 50% inkort.
    Jammer van de ooit zo mooi geconserveerde oude Leidse stad. Hebben ze in Haagse binnenstad ook gedaan, de resultaten (ministeries nota bene) staan voor meer dan de helft leeg.

  3. “Oost-europese socialistische saaiheid”? Nou, J.W. Broekema, u bent blijkbaar nooit in een kapitalistische Amerikaanse stad geweest of, dichter bij, in Den Haag waar het stadsgezicht, of althans het niet gesloopte deel van de binnenstad, totaal bedorven is door dominerende fallische hoogbouw.

  4. Hoop echt dat het plan LEAD gewoon doorgaat! Er zijn trouwens verschillende maquettes van Niew Leyden/Groenoord en omgeving waar op de zelfde plek al hoogbouw ingetekend was. Het is niet midden in het Centrum van Leiden en hier kan het!

  5. Parkeren wordt wel degelijk een probleem! Zowel in de buurt als het gebouw zelf als de aantalen niet aangepast worden.
    Degene die deze apartementen kunnen betalen zijn 2 verdieners of als je alleen bent ver boven modaal. Deze mensen hebben over het algemeen goede banen en veelal buiten de stad en reizen met de auto.
    Tis erg makkelijk gezegd en kort door de bocht door te zeggen dan ga je maar met openbaar vervoer of de fiets.

  6. Of malafide slager beveelt eigen rotte troep aan?
    “Een deel van de Leidenaars die zich nadrukkelijk uitsprak vóór het omstreden torenflatproject bij de Willem de Zwijgerlaan, heeft directe of indirecte banden met de betrokken projectontwikkelaar RED Company. Volgens bouwwethouder Fleur Spijker (D66) is er niets onoorbaars aan de hand.” (LD)

  7. Eric heeft gelijk. Een dergelijk hoogbouw project zonder een sluitend parkeerplan is tot mislukken gedoemd.

    • Een Leids burger op

      Dat parkeerplan komt er vanzelf wel Emile .
      Citaat: “Als we voor die 560 woningen meer parkeerplekken moeten realiseren dan de 380 die er nu in de plannen zijn opgenomen, dan doen we dat.”

  8. ELB: Ik ben er nog niet van overtuigd, dat zo’n parkeerplan er vanzelf komt. Daarvoor is inzicht nodig van de project ontwikkelaar en het college, voldoende ruimte en voldoende geld. Wat er meestal aan vooraf gaat is een tekort aan parkeerruimte, chaos in de wijk en dan pas inzicht en planning.

  9. Laten wij zorgen voor
    een vrij theater waar
    ruimte is voor alles
    behalve onbekwaamheid,
    schijnheiligheid en
    achterlijkheid
    waar we geschokt kunnen worden
    door het afgrijselijke, waar we
    lachen kunnen om het
    ongerijmde, waar we het
    leven kunnen zien zonder
    terug te deinzen van
    schrik als ons onthuld
    wordt wat tot nu toe
    verborgen bleef achter facades van welke aard ook

    August Strindberg

  10. A. Slingerland op

    Vriendjespolitiek. Mobiliseren van voor en tegenstanders mag, uiteraard, maar tot welke grens? Een deel van de insprekers en briefschrijvers blijkt rechtstreeks vrienden en zelfs partners van medewerkers van de projectontwikkelaar… dat gaat mij echt te ver! Een teken aan de wand dat de projectontwikkelaar de zorgen van bewoners negeert, eroverheen walst en de knelpunten niet serieus neemt. Walg ervan. Zo zwak!

  11. 4 maart 2019: avond met raadsleden CDA en buurtbewoners rondom W.de Zwijgerlaan bijgewoond inzake de megalomane bouw van woontorens waarvan één van 115 m hoog, dit is hoger dan de Utrechtse Domtoren.
    Mij trof de waardigheid en authenticiteit als wel de kennis onder de sprekers van de buurtbewoners die ik nergens kan vinden in de gelikte met veel bombarie aangekondigde sheets van de projectontwikkelaar en manier waarop deze met grote onwaardigheid, misleiding en dictaat te werk is gegaan naar de burgers in de omliggende wijken toe.
    Nergens blijkt aan de kant van deze Rotterdamse projectontwikkelaar respect naar de Leidse burgers en hoe DEZE als substantie worden behandeld. Wat doet deze ontwikkelaar in het historische Leiden om onevenredige slagtanden te plaatsen tegen laagbouw aan, vlak rond het oude centrum? Willen wij Rotterdam implanteren in de op één na dichtst bebouwde historische stad van Nederland? Met alle aannames van hoe de dreigende, grote planologische problemen in de laagbouwwijken zullen worden aangepakt? Brandweermannen een extra cursusje geven, de gigantische parkeerproblemen bagatelliseren met verhalen over 1700 fietsplekken, het verstopt raken van de W. de Zwijgerlaan met aan- en afvoer van auto’s, de fijnstof die gaat verhogen, de kinderen rond deze laan die al opvallend veel astma hebben? Het verprutsen van de leefomgevingen……….en nog veel meer zaken die men er in no time doorheen wil jagen? Het is de ijver van de prachtige buurtbewoners die al tijden in hun privé levens alles opzij leggen om de problematiek en gevaren boven water te tillen waar anderen maar even overheen lopen.
    Deze ijver zou beloond moeten worden en het degenen die op een aanmatigende en ondemocratische manier de zaak er in ijltempo doorheen willen drukken zouden op niet mis te verstane manier op de vingers moeten worden getikt.
    70 Meter hoog vragen de Leidse burgers en niet hoger, minder druk en gevaar op de omgeving, het zijn de zaken waar op de zogenaamde participatie avonden niet over gesproken mocht worden (de hoogte en hoeveelheid appartementen). Het mocht de naam participatie avonden niet dragen, de naam alleen al was fake en gehuld in een grote rookwolk.

  12. Een inwoner van Leiden op

    @Angèle A. Bakkum: die participatie avonden stellen inderdaad over het algemeen weinig voor. Gemeente en projectontwikkelaars drukken hun eigen zin toch haast altijd door is mijn ervaring. Op welk gebied dan ook. Op zo’n avond komen ze met mooie plaatjes etc en vertellen ze zaken die totaal niet kloppen met de werkelijkheid/hoe de praktijk is die iedere inwoner van Leiden dagelijks met eigen ogen kan zien.

  13. EEN INWONER VAN LEIDEN
    Ik geef u h e l e m a a l gelijk.
    Ik citeer een tekst uit een bekende tv serie:
    ——–Ik onderschrijf vrijheid, gelijkheid en broederschap (democratie).
    Macht m o e t bestaan, en iemand m o e t die hebben.
    Omdat niemand perfect is, wordt die helaas soms misbruikt.
    Maar wie zal hem eerder misbruiken?
    De man/vrouw die hem voor het eerst in handen krijgt, als een onbekende liqeur?
    Of de man/vrouw die er uit ervaring, mee om heeft leren gaan en het koppige brouwsel kan proeven,
    zonder er dronken van te worden? ——einde tekst.

    Omdat niemand perfect is, wordt die helaas soms misbruikt. Tegenwoordig is het schering en inslag dat misbruik,
    list en bedrog worden gebruikt om burgerbevolkingen buiten spel te zetten en wel op een tenen krommende manier. In Den Haag noemt men dat: ‘buiten sluiten’.
    Als dat komt omdat niemand perfect is (dat toepassen van misbruik) zijn er tegenwoordig wel héél veel mensen in de beleidslagen die niet perfect zijn en zich te goed doen aan het koppige brouwsel dat macht heet.
    Ik noem het: de weelde van een integriteit, kracht, en democratische gezindheid niet in huis kunnen hebben.
    Eerlijk zeggen? Ik heb het helemaal gehad met de politiek, gemeentelijk zowel landelijk met al hun jargon, gebroken beloftes aan alle burgers en open gebroken bestemmingsplannen. Ze spreken iets met burgers af en plegen contractbreuk. Dat moeten WIJ eens doen naar hen toe, dan is Leiden in Last!

  14. Nico Bakker op

    Leiden vol bouwen met lelijke hoogbouw om de regio aan huizen te helpen, een gevolg van onwillige buurgemeenten die het liefst zelfstandig willen blijven op hun eigen acht km2 grond. Dit kan toch niet langer doorgaan zo, economisch gezien gaat dit de regio op niet al te lange termijn opbreken. Te verwachten problemen van al die mensen op elkaar proppen zullen zijn, files en verkeersoverlast, slecht leefmilieu en stress, toename van criminaliteit, en een lelijke stad op de koop toe. En daar krijgt de hele regio nog last en spijt van. Leiden vertikt het gewoon om de leiding van de regio naar zich toe te trekken en en te doen wat je van een belangrijke gemeente zou verwachten.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline