De effecten van Brexit zijn niet alleen op landelijk niveau niveau zichtbaar, maar ook lokaal. In Leiden heeft één van de grootste bedrijven, Flex IT van de Infotheek Group, er mee te maken. (Foto: Jan van der Sluis)

Investeren in een Brexit, die er mogelijk niet eens komt

Onzekerheid en onduidelijkheid overheersen in het traject dat het Verenigd Koninkrijk besloot te volgen naar de uitgang uit de Europese Unie. Ruim twee jaar is men daarmee bezig, maar tóch blijkt alles feitelijk onduidelijk nu de deadline nadert. En zelfs dát klopt niet, want de oorspronkelijke deadline was 29 maart; de nieuwste 12 april. En ook is onzeker of dat het dan is. Want misschien krijgen de Britten uitstel en zelfs bestaat de kans dat de Brexit niet doorgaat. Kortom, chaos. Da’s echter één kant van de zaak; die van de gevolgen voor de Britten zelf. Maar er is ook een andere; die van degenen die handelen met en in het Verenigd Koninkrijk. Wat overkomt hen? Hoe bereiden zij zich voor? En waar op eigenlijk? In Leiden is op dat gebied een van de grootste spelers de Infotheek Group.

Grote speler
Berend ten Wolde is Operations Director bij Flex IT en daar verantwoordelijk voor het logistieke deel van het bedrijf. Flex IT is met een omzet van 250 miljoen een grote speler. Het bedrijf heeft klanten over de hele wereld, met op de tweede plaats het Verenigd Koninkrijk. Aan die klanten – de tussenhandel – worden computers geleverd, maar ook telefoons, en netwerk-onderdelen; en dat alles zowel als verkoop als verhuur, en zowel nieuw als refurbished. Niet vreemd dus dat het bedrijf een groot, vier verdiepingen, (distributie)pand heeft in Roomburg, waar tot halverwege de avond grote trailers vertrekken, ook naar het Verenigd Koninkrijk.

Worst case
“We bereiden ons voor op het slechtste scenario”, legt Ten Wolde uit. Dat slechtste is een No Deal en een terugval van het Verenigd Koninkrijk naar de status van “derde wereldland”, een land buiten de EU. “Dat betekent meer papierwerk, andere labels, douane declaratie-formulieren. Uitgebreider vooral. Ook zaken als country of origin moeten worden vermeld.” Nu, met vrij verkeer van mensen en goederen, is dat binnen de EU een stuk eenvoudiger.

Invoice
In de enorme hal, waar teamleider Operations Pim van der Sluis me rondleidt, is de invloed van Brexit zichtbaar. Ten Wolde had het al gezegd: “we hebben een extra rollenbaan voor de UK aangeschaft en twee mensen extra aangesteld, vanwege dat papierwerk”. Daar zitten al enkele duizenden euro’s investering in, naast de extra personeelskosten. “En als Brexit bijvoorbeeld nog een jaar onduidelijk blijft, moet ik die mensen laten gaan en mogelijk een jaar later weer inwerken”. Waar per vervoerder wordt verzameld, is nu extra ruimte vrijgemaakt voor de zeventig zendingen per dag die naar het Verenigd Koninkrijk gaan. “Die worden verzameld tot één zending, omdat klanten anders per zending moeten gaan betalen”. Maar op de invoice moet alles wel weer soort bij soort, type bij type worden gegroepeerd.

Tijd
Kosten zijn ongetwijfeld belangrijk. Maar ook tijd blijkt een wezenlijke factor. “Het is de vraag of de Britse douane op tijd klaar is met de voorbereiding en of de onwennigheid met de nieuwe situatie niet tot vertraging gaat leiden”, zegt Ten Wolde. In een wereld waarin de consument – en daarmee ook bedrijven – gewend is geraakt aan directe behoeftebevrediging is vertraging een spelbreker van jewelste “dan kun je wel kiezen voor een vliegtuig – dat ís sneller – maar ook duurder en sommige zaken kunnen we niet als luchtvracht versturen. Denk aan batterijen”.

Partners
Ten Wolde zelf is al zo’n één tot anderhalve dag per week kwijt aan Brexit “want we verhuren ook apparatuur. Als de Brexit er komt: hoe krijgen we dan onze spullen terug? Want binnen de EU hoefden we geen ingewikkelde eigendomsverklaringen te hebben. (…) En zoiets als de Europese privacywet: ineens valt het VK daar dan buiten en mogen we niet vanzelfsprekend meer beschikken over klantgegevens van onze Britse dochter-onderneming.” Voor wie denkt dat ‘de overheid wel een helpende hand toesteekt’; voor een bedrijf als Flex IT zijn het vooral de vervoerders DHL en UPS met wie intensief contact is geweest over mogelijk beste oplossingen “zij hebben ervaring met douaneformaliteiten en -procedures”.

Alternatieven
Ook in Leiden is gedacht over verschillende scenario’s. “Nee, een omweg over Ierland zat daar niet bij. Maar we hebben wel gekeken naar een oplossing als een buffervoorraad aanleggen in Engeland. Maar wát leg je daar dan neer? Het nieuwste model? Of een model dat daarna juist in een ander land wordt gevraagd? Dat idee is dus af gevallen”. Wat rest, is een aanpassing van de interne procedure die “hopelijk tijdelijk is in afwachting van aanpassing van de logistieke software aan de nieuwe situatie”, zegt Van der Sluis. Ondertussen zitten ook daar dan weer kosten in. Zonder dat nu duidelijk is of dat echt nodig is. “Maar wachten is geen optie”, stelt Ten Wolde, “dan zijn we 12 april, of later, de dupe mocht Brexit doorgaan”. Ondertussen zit er misschien niet eens indrukwekkend veel geld in die voorbereiding, maar wel veel energie en kost ook de onzekerheid energie.

12 April weten we meer. Misschien.

Economie Interview Nieuws


Studio
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon
071 - 5235907

Whatsapp
06 - 16811160

×