Museum De Lakenhal bulkt van de Leidse kunst

Museum de Lakenhal is het niet eens met de kritiek van de Leidse kunstenaarsvereniging Ars Aemula Naturae (ARS). Het bestuur van ARS beklaagt zich in een brief aan het Leidse college over een gebrek aan aandacht van de Lakenhal voor hedendaagse kunst van Leidse makers. Tientallen ARS-leden stuurden een brief met soortgelijke kritiek aan Lakenhal-directeur Meta Knol. Het museum heeft inmiddels uitgebreid op de kritiek gereageerd, met name door deze te pareren.

“Als stadsmuseum van Leiden heeft Museum De Lakenhal de brede opdracht om de geschiedenis, kunst en kunstnijverheid van Leiden van 1300 tot en met het heden te laten zien. Daar hoort ook de moderne en hedendaagse kunst bij, die vanaf de opening volop in het museum te zien zal zijn. Ontwikkelingen in de Leidse beeldende kunst worden door ons doorlopend actief gevolgd. Zo worden er jaarlijks bijvoorbeeld nieuwe werken van Leidse kunstenaars toegevoegd aan de collectie, en worden tentoonstellingen altijd gemaakt op basis van Leidse bronnen,” aldus de verklaring van het museum.

De Lakenhal meldt verder dat In de vaste opstelling werken zijn opgenomen van de volgende hedendaagse kunstenaars uit de collectie: Roy Villevoye, Allart Lakke (L), Onno Schilstra (L), Marlene Dumas, Koen Hauser (L), Rob Overmeer (L), Barthel Brussee (L), Erwin Olaf, Bertine van Manen, Eric van der Schalie en Atelier van Lieshout.

De namen van kunstenaars waar een L achter staat, komen uit Leiden.

“Er zijn in het kader van de restauratie en uitbreiding bovendien tien opdrachten gegeven aan hedendaagse kunstenaars om een speciaal nieuw werk te maken. De meeste daarvan zijn aard- en nagelvast aan het gebouw verbonden en dus permanent te zien,” zegt directeur Meta Knol die opsomt: Ankie Stoutjesdijk (L), Mark Dion, Hansje van Halem, Ilja Leonard Pfeijffer (L), Aleksandra Gaca, Thomas Raat (L), Iemke van Dijk (L), Karin Borghouts, Studio Kolk & Kusters en Sophie Ernst (PhDarts L).

Het musuem wijst er verder op dat vijf hedendaagse ontwerpers en kunstenaars gevraagd is om een Nieuw Leids Laken te ontwikkelen: Edwin Oudshoorn (L), Christie van der Haak, Petra Blaisse, Mae Engelgeer en Claudy Jongstra. “Bij elkaar is er dus werk van zo’n 25 hedendaagse kunstenaars in de collectieopstelling van Museum De Lakenhal te zien.”

Later deze maand opent het museum de nieuwe tentoonstellingszalen bovendien met twee presentaties van hedendaagse fotografie waarin het proces van restauratie en uitbreiding wordt belicht, met werk van Karin Borghouts en Marjan Teeuwen. “Vanaf de heropening presenteren we een speciale, tijdelijke collectiepresentatie van het recent verworven, beeldende werk van Jan Wolkers (L),” aldus Knol die er verder nog op wijst dat ook tijdens het openingsfestival een podium aan Leidse makers wordt geboden. “Van theatergezelschap Domino tot saxofonist Bart Wirtz en PS Theater. Ook worden dan de films getoond van de Leidse makers Marit Geluk die een documentaire over de verbouwing maakte en een kunstenaarsfilm van Marlies van Boekel die werd geïnspireerd door de verbouwing.”

Tenslotte meldt het museum nog een een hele serie Leidse activiteiten waarbij de Lakenhal is betrokken en waarbij aandacht is voor het werk van Leidse kunstenaars. De Kunstroute Leiden met de jaarlijkse Industry Day voor Leidse kunstenaars bijvoorbeeld. Ook stelt de Lakenhal dat het museum initiatiefnemer is van de Nacht van Ontdekkingen, het landelijke Stijljaar (2017) met Leidse curatoren en kunstenaars op het Pieterskerkplein en het landelijke Rembrandtjaar.

Ook herinnert Knol de klagers eraan dat het museum de afgelopen jaren verschillende bijzondere tentoonstellingen op locatie heeft geïnitieerd met Leidse kunstenaars. “Zoals in De Meelfabriek (2013 en 2015) en Galerie LUMC (2017), de tweejaarlijkse Hermine van Bers Beeldende Kunstprijs.

De jarenlange programmering in Scheltema (2007-2014) waar het bijzondere programma Utopisch Nest (in samenwerking met De Veenfabriek) plaatsvond, liep volgens de verklaring van het museum vooruit op de huidige ontwikkelingen t.a.v. Leiden als Stad van Kennis en Cultuur. “Waarvoor Museum De Lakenhal overigens ook een warm pleitbezorger is,” besluit Knol.

Te weinig expositieruimte in Leiden
De Lakenhal is het wel eens met de stelling dat er te weinig galeries en expositiemogelijkheden in Leiden zijn. “Maar het museum kan het gemis aan permanente expositiemogelijkheden in de stad niet in haar eentje goedmaken. Daarvoor zijn ook andere inspanningen nodig. Het doet ons daarom goed om te zien dat er nieuwe initiatieven in de stad ontstaan, veelal van jonge makers zoals Liquid Society, Old School, Arthouse Leiden, Marktsteeg 10 en ROEM, terwijl ook Ars Aemula actief werkt aan verjonging en vernieuwing. Deze initiatieven verdienen alle mogelijke steun, want zij maken samen met de musea en podia het culturele weefsel van de stad.”

Heropening en discussie
Knol zegt overigens best met de klagende kunstenaars in gesprek te willen gaan, maar pas na de heropening van de Lakenhal. “Wij zijn volop bezig met de voorbereidingen voor de feestelijke heropening. Graag nodigen we iedereen uit om tijdens het gratis toegankelijke openingsfestival van 20 tot en met 23 juni zelf te komen kijken en op basis daarvan te oordelen. Wij zijn van harte bereid om op basis daarvan in debat te gaan met degenen die de Leidse moderne en hedendaagse kunst een warm hart toedragen.”

 

Delen

Reageren is niet (meer) mogelijk.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline