VVD Zuid-Holland wil actie van provincie tegen open bruggen in de spits

13

De VVD in Zuid-Holland is bezorgd over de bereikbaarheid van de Leidse regio tijdens de spits en roept de provincie op tot actie. De bruggen op de vaarroute van de zandschepen die betrokken zijn bij de aanleg van de RijnlandRoute staan namelijk veel vaker open in de spitsuren. Dat blijkt uit onderzoek van de website brugopen.nl.

“We zien een stijging van vijftig procent in 2018 ten opzichte van een jaar eerder”, zegt VVD-Statenlid Frederik Zevenbergen. “Wij willen weten hoe dat kan en wat de provincie eraan gaat doen.”

Zevenbergen erkent dat de VVD de aanleg van de RijnlandRoute graag vlot ziet verlopen en dat de zandschepen dus belangrijk zijn. “Maar die weg leggen we juist aan om het verkeer beter te laten doorstromen. Het is dan op z’n zachtst gezegd nogal zuur als het vanwege die werkzaamheden in de spits helemaal vastloopt. Het is vooral ook onnodig, denken wij.”

Meeliften
Door het mooie zomerweer is er ook steeds meer pleziervaart op het Zuid-Hollandse water. Zevenbergen: “In theorie is dat geen probleem, omdat de bruggen in de spits alleen opengaan voor de beroepsvaart. We zien echter dat veel schippers op die momenten meeliften. Daardoor staan de bruggen langer open dan nodig is.”

De VVD wil weten hoeveel extra tijd het meeliften kost, hoe de provincie het gaat stoppen en of schippers die zich er schuldig aan maken bestraft worden. Zevenbergen: “Als je op weg naar je werk of na een lange werkdag in je auto zit, is het onverteerbaar dat je moet wachten op een plezierjacht. Iedereen begrijpt dat je Zuid-Holland vanaf het water wilt bewonderen, maar de hardwerkende automobilist verdient echt voorrang.”

Delen

13 reacties

  1. Krijgt de asfalt- en automobielpartij haar dure weg, is het weer niet goed. De VVD-man had ook kunnen wijzen op de extra luchtvervuiling en energieverkwisting die door de files worden veroorzaakt. Maar dat is waarschijnlijk een brug te ver voor iemand van de asfalt- en automobielpartij.
    Jammer dat het geld niet in een beter OV en een betere fietsinfrastructuur werd geïnvesteerd.

    • In de spits zorgt dit voor onveilige situaties op de snelweg A4. De opstoppingen zorgen voor file vormingen op de afrit zoeterwoude. Automobilisten moet noodgedwongen op de vluchtstrook aansluiten. Niet iedereen ziet dit op tijd, het levert gevaarlijke situaties en (bijna)ongelukken op.
      Deze nieuwsberichten staan al meerdere jaren op sleutelstad en het Leidsch dagblad.
      Doe hier nu eindelijk eens aan!
      Provincie en gemeente ga om tafel!

  2. Ah, de V&D wil dus de hardwerkende zandschippers laten wachten. Het is een keuze, voor een partij die werk zogenaamd hoog in het vaandel heeft staan. Ik begrijp het. -niet-.

  3. Misschien de persoon die de bruggen bediend een opfrisbeurt geven in het WANNEER de brug openen en WANNEER sluiten. En niet de mensen onnodig lang laten wachten.
    En met name de Hoflandbrug op de Vijf Meilaan
    .Jezus wat duurt dat lang ,de brug gaat pas dalen als de boot bijna uit het zicht is.
    En dat is niet eenmalig maar altijd.

    Pffff.

  4. Martin Kroon op

    Zeldzaam feit: ik ben het deze keer eens met opstelling VVD!
    Er kunnen en moeten gewoon afspraken met de schippers gemaakt worden door de provincie, desnoods met extra kosten.
    En een paar borden met BRUG OPEN, MOTOR UITZETTEN tot waar de files richting Voorschoten staan, dat zou ook helpen om de vervuiling/verspilling te beperken.

    En de VVD zou nu echt initiatief moeten nemen voor een plezierbotenbelasting, want die schepen betalen helemaal niks. Terwijl het ons automobilisten veel kost en die bruggen ook niet op lucht draaien. Tegenover de baten mogen ook kosten in rekening worden gebracht aan alle plezierboten die open bruggen veroorzaken.

  5. Hans van de Wey op

    Dit is het bewijs dat de VVD oplossing van steeds meer asfalt niet werkt. Nu gaan ze die overbodige Rijnlandroute aanleggen en wil de VVD de aanleg gaan vertragen door de zandschepen tegen te gaan houden. Ik snap het echt niet meer…

  6. Zeefnl, CO2ra Nieuwhuis, de roodharige yup, symbolen van de fossiele (auto)verslaving en knetterharde klimaatontkenners van dit land. Floor aanvegen met deze verrutte neoliberale garde. Hoelang schreeuwen ze nu al dat de klep dicht moet. CDA is overigens met deze slogan begonnen bij de gemeenteraadsverkiezingen 2014 (het haantje JJdH kraaide naar Den Haag). De Provincie is stomweg een onbetrouwbare arrogante overheid en neemt zelfs lokale politici niet serieus. Laat staan ons burgers. De vermaledijde RR lost helemaal niets op. Met 9 miljoen vehicles en 1,1 miljoen bestelbussen c,q vrachtwagens en counting loopt de boel na 2023 snel weer vast. Een miljard euro verspeeld. VVD hou je klep dicht!

  7. Ik rij graag voor mijn plezier een stukje met de auto (ik rij zakelijk, dus dat kost gelukkig geen geld), vooral als het zo warm is, want de airco in de auto houdt het lekker koel. Het is dan toch wel heel vervelend om een tijd voor een brug stil te staan. De auto uitzetten, zoals sommigen suggereren is in de zomer natuurlijk geen optie, want het wordt dan snel erg warm binnen. Soms lukt het nog net onder de dalende slagbomen door te glippen, maar vaak ben je net te laat en zit je je te ergeren aan de trage scheepvaart. Het is goed dat de politiek dit probleem ook ziet. De VVD kan op mijn stem rekenen.
    Mijns inziens dienen er parallelle bruggen aangelegd te worden, zodat er altijd minstens 1 weg begaanbaar blijft.

Laat een reactie achter

Je bent nu offline