Een tweet van de politie zorgde voor tumult op Twitter: 'kadavers die vanuit een vrachtwagen worden verkocht'?! Wat is dat? (Foto: stockfoto)

Opwinding over verkoop 'kadavers' uit vrachtwagens

Feitelijk misschien juist, maar misschien ook wel wat onhandig geformuleerd: de politie stuurde een bericht uit via Twitter waarin ze meldt dat men geen meldingen hoefde te doen van kadavers die vanuit vrachtwagens worden verkocht’. Dit is gedurende de drie Offerfeestdagen namelijk legaal. Het bericht zorgde echter wel voor het nodige tumult in de vorm van honderden reacties.

Raakpunt
Zoals Kerstmis een belangrijke meerdaagse feestperiode is, zo is het Offerfeest dat ook. Herdenken christenen met Kerst de geboorte van Jezus, met het Offerfeest wordt herdacht dat Abraham zijn zoon moest offeren, maar op het laatste moment in plaats van hem een ram mocht offeren. Op dat punt raken de christelijke en islamitische verhaaltraditie elkaar.

Kalkoendrive-in
“Het Offerfeest is net zo’n belangrijk feest als Kerstmis”, zegt de eigenaar van de Leidse Slagerij Moussaten, “Mensen kopen een lam en verdelen het vlees onder armen, vrienden en familie. Aan wie, dat is van te voren al afgesproken.”
Het is niet zo dat op straat nog snel even een geslacht lam kan worden gekocht. De vrachtwagens distribueren op afgesproken tijden de eerder bestelde en betaalde dieren. In dat opzicht heeft het veel weg van de kerstkalkoendrive-in in het Westland.

Koelruimte
De meesten kopen hun (lams)vlees gewoon bij de slager, zo horen we van verschillende kanten. “Je moet (koel)ruimte hebben om het vlees op te slaan en te verwerken”. Omdat dit een piekperiode is, huren de slagers dan koelwagens om hun opslag te vergroten. “En dat doen ze echt niet allemaal. Ik schat dat het hier in de omgeving op een stuk of drie plaatsen gebeurt”. Dat wordt door de politie bevestigd: “Het gebeurt helemaal legaal en volgens de regels. De gemeente geeft de vergunningen af en weet wie waar staat”.

Traditie
Wat ook een rol speelt, is dat sommigen het hele lam mee naar huis nemen vanwege het verhaal van Abraham en het geslachte lam en om hun kinderen te vertellen dat dit lam wordt gedeeld. Daarna wordt het lam door een slager verwerkt om uitgedeeld te worden. Ook het Offerfeest is een feest waarbij goed en uitgebreid wordt gegeten. Uitgebreid koken hoort daarbij. Twee uur is normaal.”Het verschil is misschien dat buitenlanders meer van vlees houden. Daar wordt ook voor gereisd. In Leiden zul je echter moeten zoeken – of er per ongeluk tegen aan moeten lopen – naar zo’n uitdeelplaats. “Leiden had een groot slachthuis waarvoor men van heinde en verre kwam. En nu nog steeds rijdt men voor het vlees naar bijvoorbeeld Hoogmade”. Ook dat is anders dan een stukje vlees halen bij de supermarkt op de hoek.

Onbewerkt
Misschien zijn we zo gewend aan onherkenbaar vlees dat herkenbaar bedreigend is. De slager verwoordt het precies zoals haast alle slagers dat (zullen) doen: “Wat McDonalds in mijn hamburger stopt, weet ik niet. Ik eet ze niet. Liever een hamburger van vlees dat ik zelf maal”. Het is het steeds luider klinkende verhaal over de (on)gezondheidseffecten van industrieel bereid voedsel met z’n toevoegingen. Zo min mogelijk bewerkt, liefst helemaal onbewerkt, voedsel heeft steeds meer de voorkeur. Maar dat eist ook een andere presentatie van bijvoorbeeld vlees; meer zoals in buitenlanden waar de toerist zich vergaapt aan de hele kippen en hazen die bij de poeliers hangen, de grote sortering vissen of de enorme stukken vlees die de slager ter plekke snijdt. Mits goed bereid, zijn de Offerfeestdieren dan een baken.

Duurzaamheid Interview Leiden Maatschappij Nieuws Opinie


Studio
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon
071 - 5235907

Whatsapp
06 - 16811160

×