Leidse aanpak voor een schone bevoorrading van winkels

17

Ondernemers uit Leiden hebben samen met de gemeente en brancheverenigingen in een eerste werkbijeenkomst nagedacht over een schone aanpak van de bevoorrading van winkels en bedrijven.

De 35 deelnemers van de bijeenkomst deelden hun visie over de invulling van de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek. De Green Deal ZES is een landelijke convenant voor het verduurzamen van de stadslogistiek en werd eerder dit jaar door wethouder Martine Leewis (Duurzaamheid) ondertekend.

In het overkoepelende Klimaatakkoord staat dat grotere steden uiterlijk in 2020 zero-emissie zones moeten hebben vastgesteld. Die zullen dan met ingang van 2025 ook voor goederenvervoer in de stad gelden. De precieze grootte van de nul-emissie zone is tijdens de bijeenkomst besproken, net als andere randvoorwaarden zoals stadsdistributiepunten, schone voertuigen, de verruiming van venstertijden voor het laden en lossen en het bevoorraden van winkels.

Het initiatief krijgt na deze eerste bijeenkomst in november een vervolg. Dan zal de basis worden gelegd voor een Leids convenant duurzame stadslogistiek.

Delen

17 reacties

    • Een inwoner van Leiden op

      Hopelijk wordt er dan ook op gehandhaafd. Nu rijden vrachtwagens ook door straten waar ze volgens de verkeersborden niet in mogen…

  1. Chris Koekeroe

    Slaan we ff niet te ver door met het klimaat gerommel. Weer een mode trend zo als we jaren een ozon gat hadden. Is dat opgelost omdat we daar niks meer van horen.

    • Ja, door de ozon vernietigende CFK’s niet meer te gebruiken in koelkasten en als industrieel schoonmaakmiddel. Het ozongat wordt langzaam kleiner na het uitfaseren van deze fluorwaterstoffen. Maar natuurlijk zullen partijen als VVD, FvD en hun koeroes het dikke onzin vinden, want “hun” economische groei wordt hiervoor in de plaats aangetast. Alleen struisvogels doen niet mee.
      En het terugdringen van de uitstoot van uitlaatgassen en fijnstof in stedelijke gebieden is zeker een goede zaak. Electrische bevoorrading, electrische bussen, scooters en auto’s zullen de lucht zeker veel schoner maken. Alleen struisvogels doen niet mee. Want we (soms ook wel nimbies genoemd) staan niet meer alleen in onze oproep voor zero emission. Afgelopen week deden zo’n 35.000 jongeren dezelfde oproep. Chapeau! Alleen struisvogels doen niet mee.

    • Honderd procent elektrisch gaat het sowieso niet worden om die zero-emmissienorm te halen, tenzij je de halve stad volpropt met elektriciteitspalen om die dingen op te laden gezien het feit dat ze binnen no time weer leeg zijn. Daarnaast blijken de lithium accu’s van elektrische voertuigen helemaal niet zo veilig als eerder gedacht werd. De laatste tijd kwamen er nogal wat incidenten in het nieuws waarbij de batterijpakketten spontaan ontploften. En die zijn niet zomaar te blussen door de brandweer of bergingsbedrijven, de accu’s kunnen nog dagenlang doorsmeulen. Of daar al over nagedacht is bij de bevoorrading van winkels in een binnenstad met krappe smalle steegjes? Vast niet. Maar waarom alles op elektrisch inzetten voor de toekomst? De Delftse hoogleraar Future Energy Systems Ad van Wijk ziet meer in voertuigen die op waterstof rijden en denkt dat deze het uiteindelijk gaan winnen van elektrisch, al is het maar omdat er een veel hoger rendement uit te halen valt dan bij elektrisch rijden. https://zerauto.nl/waterstofauto-wint-van-elektrische-auto/

      • Alleen groene waterstof uit zon- en/of windenergie bereikt een waterstof economie zonder veel schade aan het klimaat het dichtst. Maar dat is nog utopie, veel te duur en te kleinschalig. Je kunt waterstof ook maken uit fossiele producten, b.v. stoom en methaan of uit (ja, ja) steenkool en stoom. Maar dit is zeer vervuilend en kostbaar. Auto’s en vrachtwagens opladen met voornamelijk grijze stroom zet ook geen zoden aan de dijk. Wel wordt het stadsmilieu schoner, maar niet het klimaat op grotere schaal. Want “salderen” van de vervuiling mag niet sinds b.v. die verrutte PAS godzijdank afgeschoten is.
        Het komt erop neer dat onze consumptie en verspilling in deze dolgedraaide samenleving omlaag moet. Dat scheelt veel transport van (overbodige) goederen. Ook het door de neoliberalen verafgode fossiele autoverslaafd NL zal uit de binnensteden verbannen moeten worden. Parkeren in transferia buiten de stad en met electrisch OV naar de binnenstad (beleid van liberaal Leiden staat hier overigens haaks op). Maar ik geef toe dat afkicken van die verslaving heel pijnlijk zal zijn en veel verwende welvaartskinderen razend zal maken. Misschien moeten eerst maar eens die struisvogels in politiek Den Haag uitsterven. En dan doorpakken.

    • Allert Goossens

      Chris Koekeroe. Dat ozongat is hersteld door beleid (cfk’s verbieden) en had met mode niets te maken. En minder uitstoot en fijnstof is voor iedere stadsbewoner goed. Heeft meer met noodzaak dan mode te maken…

      • Dat is nog eens een overtuigende, niet te weerleggen argumentatie. Waar leer je dat, op de Kleuterschool voor Eencelligen?

    • Helemaal mee eens. Ik vermoed dat ze het leren op allerlei dure managementcursussen, gegeven door vlot wauwelende flapdrollen in nepmaatpakken, die een gebrek aan kennis van wat dan ook menen te kunnen verhullen met inhoudsloze woordenstromen vol blablabla-Engels.

Over de auteur

Arjen Kennis

Je bent nu offline