Huren in Lorentz bij Leiden Centraal vanaf 940 euro

95

Volgende week woensdag start de verhuur van de twee-, drie- en vierkamer-appartementen en vierkamer-maisonettes in De Lorentz. Vanaf dat moment is de website www.hureninlorentz.nl omgebouwd en kan online ingeschreven worden voor de woningen. Op 11 november sluit de inschrijving om 12.00 uur. Een week later weten alle inschrijvers of en zo ja welke woning ze hebben toegewezen gekregen. Bij meerdere inschrijvingen per woning, wordt geloot. Het is mogelijk op op meer dan één woning in te schrijven.

De eerste fase van de nieuwbouw tegenover station Leiden Centraal wordt begin volgend jaar opgeleverd. Ondergronds is een enorme fietsenstalling gebouwd voor 4.800 rijwielen. De begane grond is voor detailhandel en horeca, de overige verdiepingen in de zogeheten ‘plint’ worden onder andere gevuld met kantoren, waarbij Heineken de grootste huurder gaat worden. De bierbrouwer verhuist het hoofdkantoor van Zoeterwoude naar Leiden.

In de twee torens die bovenop de plint zijn verrezen wordt gewoond en gewerkt. De woontoren bestaat naast de appartementen ook uit studio’s. De verhuur daarvan start op een later moment.

Na de oplevering van de eerste fase van De Lorentz volgt fase twee. Het gaat daarbij om de bebouwing van de hoek Stationsplein/Schuttersveld met eveneens een plint van vier etages. Daar bovenop komt een derde woontoren . dat wordt met ruim zeventig meter de hoogste van de drie.

Huurprijzen van de in totaal 167 appartementen en penthouses
2-kamer appartement vanaf 940,00 euro
3-kamer appartement vanaf 1.030,00 euro
4-kamer appartement vanaf 1.145,00 euro
4-kamer maisonnette vanaf 1.245,00 euro

Parkeerplekken in de ondergelegen parkeergarage zijn beperkt beschikbaar en kosten honderd euro per maand.  Alle huurprijzen zijn exclusief servicekosten.

Delen

95 reacties

    • Die dingen zijn ook gebouwd voor Amsterdammers, net als zo goed als alles langs het spoor. Bij De Vink was dat ook het idee, geen parkeerplaatsen want die zijn toch onnodig voor die doelgroep!

    • Matthijs Baart

      940 euro voor twee personen Amsterdamse prijzen kom nou. Wat denk je dat zo’n pand kost en dan zou dat 500 euro moeten kosten ofzo op een AAA locatie?

    • Stefan van Oosten

      Matthijs verdient zeker wel goed zo te horen. Spotprijsje… weetje, je kan evengoed een rijtjeshuis hebben voor tweederde van die prijs en dubbel de ruimte ipv dit soort onzin

      • Klopt. Ieder zijn ding toch? Maar leg hieronder ook al eens uit dat een auto mij 4 a 500 euro per maand meer zou kosten, maar naast het station heb ik die niet nodig. Trek dat af van de huur en dan is het nog best interessant.

    • Matthijs Baart

      Stefan van Oosten rijtjeshuis voor driekwart midden in Leiden. Vertel me hoe en waar en niet met sociale huur aankomen want dat wordt gesubsidieerd

      • Net buiten de singels is je hypotheek rond de 900 euro tegenwoordig. In mijn straat werd er een mini huisje verkocht voor 175. Geen centrum centrum, maar wel te doen.
        Even goed is kopen voor dat budget nog steeds financieel een betere optie vanwege aflossing etc. Maar dat is met de huidige regels vrij lastig.

    • Vincent Stikkelorum

      Of gewoon helemaal klaar met bouwen nu.
      Leiden is zo bomvol dat het iedere dag dringen en drukken in verkeer en OV is, snelwegen er omheen zijn verzadigd, op evenementen kun je je armen niet normaal bewegen of gewoon ‘even’ een rondje bier halen.
      Sterker nog, langzaamaan terug naar 110.000 inwoners is nog beter.

      • Is het ook nooit geweest. Traditioneel is Leiden een stad met een flinke tweedeling tussen rijke burgers, universiteit en studenten aan de ene kant en arbeiders aan de andere kant. Dus als iets Leiden kenmerkt is het een gebrek aan middenstand. Maar daar proberen ze kennelijk iets aan te doen, want dit lijken me typisch relatief betaalbare vrije sectorprijzen.

        • Natalie Greven op

          Okee, maar tot in de jaren 80 was er nog zoveel industrie – en was de universiteit minder alom aanwezig – dat het in ieder geval vanuit de arbeiders bezien toch wel een arbeidersstad genoemd kon worden. Maar nu is de industrie weg en heeft Leiden het hoogste percentage hoogopgeleide inwoners van Nederland. En een hoog percentage van de bevolking werkzaam in de creatieve sector. Allesbehalve een arbeidersstad dus.

  1. Sander De Regt

    Valt me nog mee, gezien de huidige prijzen had ik nog wel hogere prijzen verwacht. Zegt natuurlijk nog niks aangezien de oppervlaktes nog niet bekend zijn.

    • Carla Opdam

      Sander De Regt vind ik ook

      Huurprijzen van de in totaal 167 appartementen en penthouses
      2-kamer appartement vanaf 940,00 euro
      3-kamer appartement vanaf 1.030,00 euro
      4-kamer appartement vanaf 1.145,00 euro
      4-kamer maisonnette vanaf 1.245,00 euro

  2. Rosanne Hogewoning

    Het zou mooi zijn als er wordt onderzocht hoeveel scheefwoners hierheen gaan verhuizen. Kunnen we gelijk kijken of toekomstige projecten met dure woningen dan zin hebben voor onze eigen inwoners

  3. Heineken in Leiden? Waarom verhuizen ze het hoofdkantoor niet naar Amsterdam? Wat zou de gemeente die ‘bier’brouwer hebben betaald en/of toegezegd? Het type mensen dat het hoofdkantoor van Heineken bezoekt, komt niet per fiets of trein. Let op, er komen speciale parkeerfaciliteiten. Het Stationsplein zal binnenkort wel omgedoopt worden: Heinek….Voortaan maar een sluiproute naar het station nemen.

    • Het type mensen? En ik denk dat je je vergist. Bij de verhuizing van het hoofdkantoor van VodafoneZiggo naar het station zie je dat veel meer werknemers met de trein zijn gaan reizen.

    • Enwaarom zou Heineken wel naar Amsterdam mogen en niet naar Leiden? Heineken investeert een leuke som geld in het gebouw, er komen arbeidsplekken bij, dd horeca en diverse bedrijven profiteren mee. Alleen maar positief!

    • Vincent Stikkelorum

      Een hypotheek voor 75m2 in een redelijke wijk kost je maandelijks nog geen €400 en dan parkeer je gewoon voor je deur zoals het hoort.

      Ja, je zit zo heerlijk in de herrie en stank van de stad en tussen het station en de stad in geprakt. Kom op, zo ga je daar toch niet wonen voor zo veel geld? Het is gewoon schofterig uitknijpen.

      • Ieder zijn eigen wensen, ik geef je helemaal gelijk hoor. Maar zelf reis ik veel met de trein en heeft het wonen bij het station dus zeker een meerwaarde. Daarbij heb ik de ruimte en parkeerplaats niet nodig.

        Ik heb eens uitgerekend, een auto zou mij 400 a 500 euro pm meer kosten dan nu de trein. Tel dat bij jouw hypotheek en dan is die stationslocatie nog best interessant.

      • Hoezo is parkeren voor de deur “gewoon zoals het hoort”? Als iedereen dat zou doen in Leiden was de stad al lang niet meer leefbaar vanwege ruimtegebrek, file en uitlaatgassen.

        En een huis van 75m^2 in een redelijke wijk kost op dit moment ongeveer 250.000 euro (maar het kan ook nog duidelijk meer). Dat is netto bijna 800 euro per maand en dan hebben we het nog niet over onderhoud gehad. Dat is natuurlijk minder dan een spiksplinternieuwe, goed geïsoleerde flat huren direct naast het station waarbij je kunt opzeggen wanneer je wilt en je niet druk hoeft te maken over onderhoud. Maar vind je dat echt raar?

    • Het type mensen? En ik denk dat je je vergist. Bij de verhuizing van het hoofdkantoor van VodafoneZiggo naar het station zie je dat veel meer werknemers met de trein zijn gaan reizen.

  4. Sander De Regt

    Al dat gezeur over dat alle nieuwbouw maar sociale woningbouw moet zijn, kijk even verder dan je neus lang is.

    Bijna alle recent afgeronde nieuwbouw is ~ 1/3 Sociale huur, ~ 1/3 vrije huur sector, ~ 1/3 koop want dat zorgt voor een gezond sociaal milieu en is bewezen effectief. De standaard voor dit soort projecten is minimaal 30% sociale huurwoningen.

    Alle panden rondom de Willem de Zwijgerlaan zijn zo ingericht, de nieuwbouw in de kooi, rondom het 5 mei plein muzikanten wijk etc.
    Deze locatie is hier simpelweg te duur voor.

    Naar mijn mening is er eerder een tekort aan koop, waardoor veel mensen niet kunnen doorstromen vanuit de sociale huur naar koop waardoor hier enorme tekorten ontstaan.

    • Een Leids burger op

      De doorstroming is nog steeds een probleem. ¨kunnen doorstromen vanuit de sociale huur naar koop¨

      Dan moet je dus een goed betaalde baan hebben om een hypotheek te kunnen krijgen. Voor starters en veel mensen met een flexcontractje is dat nu juist dus niet haalbaar. Het tekort aan koopwoningen ontstaat ook omdat anderen van buiten Leiden zich hier komen vestigen.
      Bij de Lead-torens aan de Willem de Zwijgerlaan was het 25 % sociale woningbouw meen ik.
      Maar hier gaat het dus over huurwoningen in de vrije sector.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline