Buurtbewoners willen autoluwe Jan van Houtkade

28

Op de Jan van Houtkade wordt te hard gereden, door teveel auto’s. Vooruitlopend op de herinrichting van de Jan van Houtkade als onderdeel van het Singelpark is een aantal omwonenden een petitie gestart om de gemeente te vragen snel maatregelen te treffen om de straat veiliger te maken. Bijvoorbeeld door de maximumsnelheid te verlagen tot 30 km per uur.

Volgens initiatiefneemster Karin Kornelius is dat het minste dat de gemeente zou kunnen doen, een verkeersbord aan het begin van het straatje, als je vanaf de ovonde (de ovale rotonde bij de Korevaarstraat) de Jan van Houtkade oprijdt. “Voor veel mensen is dat een moment om even het gaspedaal in te trappen. En de geparkeerde auto’s aan weerszijden van de smalle straat zorgen voor een onoverzichtelijke situatie.”


Verslaggeefster Gerry van Bakel in gesprek met Karin Kornelius over de verkeersveiligheid op de Jan van Houtkade.

Het is niet zo dat er om de haverklap ongelukken gebeuren, maar Kornelius en haar medestanders zien wel veel situaties waarbij het maar net goed gaat. “Op andere stukken van de singel is de maximumsnelheid al 30 km per uur, dus wij denken dat het ook heel goed hier kan.” Volg deze link om bij de petitie te komen.

De werkgroep Jan van Houtkadepark, waar Kornelius ook lid van is, werkt aan een nieuw ontwerp voor dit stukje Singelpark. Er liggen diverse scenario’s op tafel, met meer of minder ruimte voor auto’s. Op een van de ontwerpen is de rechte Jan van Houtkade vervormd tot een zogenaamde meanderende parkweg. “Het idee is dat het hard rijden ontmoedigt.”

Delen

28 reacties

    • Bedoelt u te zeggen dat de meeste Jan van Houtkadebewoners eigenlijk liever willen dat er flink hard gereden wordt in hun straat?

  1. Dus er gaat niets fout en er is geen enkele noodzaak, maar toch wil deze mevrouw dat er wordt ingegrepen en dat het verkeer belemmerd gaat worden?!
    Tsja, een parkje voor je deur is natuurlijk wel weer waardeverhogend voor je huis. En daar kan je dan ook lekker doorheen gaan crossen met je 4×4.
    Eigenlijk zoals ze zelf ook al eens heeft gedaan met een rangerover door de wouden van Kalimantan (Borneo): https://www.anp-archief.nl/page/164124/camel-trophy-1996

    • Erik van den Berg op

      30 km/u wordt op singel vaak overschreden en icm de versmalde rijbaan op bv Maresingel is dit erg onveilig voor met name fietsers. Wat mij betreft liever een rood gemarkeerd wegdek met ‘auto te gast’ of überhaupt autoloze singels. Lijkt me positieve en groene marketing voor Leiden. Hoeveel automobilisten pakken niet de auto terwijl ze net zo goed met fiets kunnen? Maak het fietsen/wandelen aantrekkelijker.

      • Waarom laat je die keuze gewoon niet lekker vrij voor eenieder? Huftergedrag in het verkeer moet gewoon hard aangepakt worden.

  2. Een Leids burger op

    Als iedereen met een weg voor de deur gaat eisen dat er niet harder mag worden gereden dan 30 km/u wordt heel Leiden een soort 30km/u-zone. 🙂

      • Een autoluwe, en waar mogelijk autovrije, binnenstad en max. 30 km/h in straten met woningen en/of scholen lijkt mij ook prima. Het een en ander moet dan uiteraard wel effectief gehandhaafd worden.

        • Een Leids burger op

          Een autovrije binnenstad gaat tenkoste van meer verkeer daaromheen, zoals : langegracht-hooigracht bijvoorbeeld.
          .

          Maar is er in de directe omgeving van die Jan van Houtkade een school voor kleine kinderen dan die beschermd zouden moeten worden voor te snel autoverkeer.?

          Handhaving laat nu al te wensen over, laat staan als er nog meer 30 km/u-gebieden zouden komen.

    • Eerst maar eens aan een kant van de weg de parkeervakken weg halen , wordt het een stuk overzichtelijker voor het verkeer en is ook 30 km niet meer noodzakelijk.
      Of willen de bewoners wel hun twee auto’s voor de deur kwijt ?

  3. De straat waar ik woon lijkt op de Jan van Houtkade maar dan zonder fietspad, en ook hier zie je vaak bijna-ongelukken. Je kunt hard rijden, dus sommige automobilisten trappen hem even lekker op zn staart. Dan is de vraag om een aanpassing die wat meer veiligheid brengt toch niet zo onredelijk? Liever eerst de put dempen…

  4. Marjolein Hettinga

    Dat willen lang niet alle bewoners hoor. Wat een onzin dat er te hard gereden wordt. Het is smal en halverwege ligt een drempel, dus het is bijna niet mogelijk om op die twee korte stukjes te hard te rijden. Ik woon hier nu bijna 14 jaar en heb slechts één keer een ongeluk gezien (en dat kwam niet door te hard rijden). Bovendien is parkeren al een ramp in de buurt sinds het verdwijnen van de Garenmarkt, dus laat die parkeerplaatsen maar gewoon liggen en geniet op de Jan van Houtkade van de afwisselende architectuur.

    • Ik woon er al jaren en hij is levensgevaarlijk deze weg. Auto’s en motoren maken er een sport van zo snel mogelijk op te trekken naar 80 km/h. Nog los van de herrie. Je moet er toch niet aan denken dat een kind tussen de auto’s door de weg op loopt…

      Drempels, bochten, en de helft van de parkeerplekken weghalen. We hebben voor miljoenen aan parkeergarages in het centrum, laat mensen daar maar parkeren. Liever vandaag dan morgen.
      (En ja, ik heb zelf ook een auto)

  5. Peter Elfrink

    Tuurlijk, zullen we dan maar GEHEEL Leiden autovrij maken.
    En te hard is overdreven, en mocht het zo zijn is het in de meeste gevallen de bewoners in de directe buurt die te hard rijden.

  6. Carla de Rijk

    Ben ik de enige die voor een groenstrook langs de singels, de naam “park” een tikje te heftig vind?
    Dan alle m2 bij elkaar optellen en zeggen dat Leiden zo vreselijk groot park heeft 🤔 ahum.
    Laten we op zondag even lekker in het
    Park gaan wandelen 😂

  7. ……zit deze dame nu niet in het vaarwater van het Singelpark? Met de aankomende veranderingen wordt dit toch al meegenomen.
    Werk samen !

Over de auteur

Gerry van Bakel

Presentator Nieuws071/Sport071, redacteur Cultuur071

Je bent nu offline