Open bruggen in de spits blijven Leiderdorp doorn in het oog

20

Wethouder Willem Joosten moet opnieuw naar de provincie Zuid-Holland om te vragen of de bruggen tijdens de spits gesloten kunnen blijven. De gemeenteraad van Leiderdorp stemde vrijdagmiddag bijna unaniem voor een motie met die strekking. Het wegverkeer heeft tijdens de spits teveel last van bruggen die opengaan voor vrachtschepen, is de gedeelde mening, en pogingen om die overlast te beperken hebben tot nu toe nog niet veel opgeleverd. “We moeten ons daar niet bij neerleggen”, vindt ook de wethouder.

Het dorp slibt regelmatig dicht tijdens de ochtend- en avondspits. Naast door de drukte op de A4, komt dat ook door de diverse bruggen die worden geopend. Tijdens de spits gebeurd dat al niet meer voor pleziervaart, maar voor beroepsverkeer komen de brugwachters nog wel in actie. Op aangeven van de VVD wil de gemeenteraad daar nu vanaf. Gesprekken met de provincie Zuid-Holland moeten er toe gaan leiden dat de bruggen tussen 8 en 9 uur en tussen 17 en 18 uur niet meer worden bediend.


Verslaggever IJsbrand Terpstra in gesprek met wethouder Willem Joosten

Wethouder Willem Joosten begrijpt de frustratie bij de gemeenteraad en wil de komende tijd daarom gebruiken om nog maar weer eens aan te dringen op nieuwe maatregelen. “Vergelijkbare gesprekken hebben in het verleden ook wel tot oplossingen geleid”, zegt Joosten. Zo zijn de openingstijden van de brug bij Koudekerk verruimd, waardoor schepen eerder – voor de spits – door Leiden en Leiderdorp kunnen varen. Maar Joosten vindt dat er nog meer mogelijk is, maar dat heeft in veel gevallen dan wel effect op de beroepsvaart. “De vraag is altijd, wat weegt zwaarder: weg- of vaarverkeer. De provincie legt het gewicht daarbij veel bij de scheepvaart.”

Regionale vuist
De frustratie bij weggebruikers over brugbediening tijdens de spits is overigens niet uniek voor Leiderdorp. “Veel bruggen liggen op de grens met omliggende gemeentes”, merkte D66-fractievoorzitter Jeroen Hendriks terecht op. Joosten gaat de gesprekken daarom – net als in de afgelopen tijd – vooral in regionaal verband voeren en proberen om samen met andere gemeentes een vuist te maken bij de provincie. “Ondanks dat we er als Leiderdorp maar een beperkte invloed op hebben, leggen we ons niet bij de situatie neer.”

Delen

20 reacties

  1. Naast de overlast voor het autoverkeer is er nu een argument bij gekomen: al die auto’s in files leveren extra emissie van stikstof op. Dat moet voor de Provincie een punt van zorg zijn.

  2. Er zouden ook minder mensen in de auto kunnen stappen. Openbaar vervoer, autodelen , fietsen,… De beroepsvaart heeft geen keuze, die moet varen en maakt al lange dagen. Die verlengen met 2 x 1,5 uur spits? Ocharm.
    maar ja, die heilige koe…

  3. Pieter Hoeberichts

    dicht laten in de spits: dat maakt de werkdag van de schipper, die honderden tonnen vracht kan vervoeren, veel te kort. wij wachten een minuut of drie, de schipper kan per dag vier uur niet werken. Zal er voor de beroepsvaart niet van komen. Honderden tonnen vracht: dat is zo veel als een hele lange file vrachtwagens. Willen we die?

  4. Wat we als automobilist moeten doen is uiteraard MOTOR UIT!
    het zou helpen als gemeenten en provincie meer ‘borden met ‘BRUG OPEN, MOTOR UIT’ neerzetten.
    Nog beter: schilder die tekst in koeienletters op brugdek en op de onderkant van de open brug.

    • Een Leids burger op

      De vraag is of veel mensen daar dan wel gehoor aan zouden geven.
      .

      De reden waarom veel automobilisten hun motor niet uit zetten is omdat ze denken dat het wachten voor de openstaande brug toch maar even duurt.
      Wanneer het toch langer blijkt te duren omdat er meer boten moeten doorvaren zie je ze meestal wel de motor uitzetten.

Laat een reactie achter

Over de auteur

IJsbrand Terpstra

Politiek verslaggever in de Leidse regio en presentator van Politiek071.

Je bent nu offline