Elektrische bus in storing: verkeer Langegracht loopt vast

45

Een elektrische bus van Arriva is op de Langegracht in Leiden stil komen te staan. De bus kampt met een storing en achteropkomend verkeer kan geen kant op. “De bus is stuk. Dit is ook voor mij voor het eerst”, vertelde de chauffeur aan de passagiers. “Ik kan er ook niks aan doen.”

Annan Verboom vraagt de chauffeur wat er mis is, maar ook hij heeft geen idee.

Delen

45 reacties

  1. Joost Kooreman

    tja,

    Winter 2030…

    Hevige sneeuwstormen en koude hebben heel Nederland in hun greep…
    Zonnepanelen zijn verstopt onder een dik pak sneeuw, windmolens zijn uitgeschakeld. Kolencentrales zijn er niet meer en de gasproductie stagneert. Verbrandingsmotoren, oliegestookte verwarming, houtkachels, kettingzagen en BBQ’s zijn verboden.

    Op de snelwegen staan kilometers-lange files van elektrische auto’s, waarvan de accu’s gedurende de nacht zijn leeg verbruikt. De eveneens elektrische Hulpdiensten, zijn daar ook slachtoffer van.
    Zelfs bij een minimale weersverbetering kan het vrachtverkeer niet op eigen kracht verder en moeten één voor één afgesleept worden waarbij helaas de ingezette defensie voertuigen wegens een tekort hieraan, niets kan uitrichten.

    Elektrische bagger en watermolens zijn wegens gebrek aan energie slechts minimaal inzetbaar. Wegens de enorm toegenomen vraag produceren raffinaderijen noch benzine en diesel, die het slechts in geringe hoeveelheden in noodopslag geeft.

    De Nederlandse regering confisqueert alle nog inzetbare Oldtimers met verbrandingsmotor. Deze verouderde, maar betrouwbare techniek is helaas mondjesmaat beschikbaar. Deze techniek is alleen nog leverbaar door een aantal Oostblok landen en Iran. Echter zijn deze door het winterweer en de stroomstoring uitgevallen spoortraject èn de inspraak van de Verenigde Staten van Amerika onmogelijk te leveren.

    Gezondheidszorg, scholen, de levensmiddelenbranche alsmede de overige industrie functioneren niet meer.
    In de schoonste lucht vieren bijna doodgevroren en verhongerende Midden-Europeanen de succesvolle Energie transitie, natuurlijk zonder vuurwerk, alcohol of zelfs een gegrilde braadworst, hetzij deze is vegetarisch…

    Tot zover dit vooruitzicht in de toekomst van ons geweldige Nederland! Raar gevoel erbij, of niet?
    Vreemder is dat het niet eens zo onvoorstelbaar is….

    • @Joost Kooreman Tsja, klinkt alsof u al bezig bent met de bouw van een bunker. U vergeet dat de netbeheerders, energiemaatschappijen en iedereen die met de energietransitie bezig is uitvoerig bezig is met scenario-planning: ons energienetwerk, juist ook als het volledig duurzaam is, wordt er zo op gedimensioneerd dat men plant op de “perfect storm” die u beschrijft, wat slechts 1x per enkele decennia voorkomt en zoals gezegd, het energiesysteem er zo op ingericht is en in 2030 nog steeds zal zijn, dat men zo’n periode kan overbruggen. Wbt de situatie die u schetst: die elektrische auto’s in kilometerlange files, een gemiddelde elektrische middenklasser wordt tegenwoordig met 64 a 75Kwh batterijpakket uitgeleverd, de topmodellen met rond de 100Kwh en er zijn modellen in ontwikkeling met 120kwh oplopend tot zelfs 200Kwh voor de extreme gevallen. En stationair gebruik is heel laag, dus dat heb je echt niet zomaar leeg. De meest efficiente elektrische auto’s halen zo rond de 130-150wh/km bij snelwegsnelheid, bij lage snelheid hebben mensen zelfs wel 1000 km range gehaald met een pakket wat rond de 450-500 km bij normaal gebruik oplevert. Kortom, met dat stationair gebruik kom je ook wel uit. Het ironische is, dat benzinestations (en olieraffinaderijen) juist zelf ook op energie draaien. Naast een olieraffinaderij staat vaak een kolencentrale, met het verbruik van een grote stad. Toen inderdaad een natuurramp plaatsvond zoals met de hurricanes in Florida, ontstonden er juist kilometerlange files bij benzinestations, konden benzinevrachtwagens niet voldoende aanleveren en werden ook basismodellen van elektrische auto’s, softwarematig de reservecapaciteit van de batterij ontgrendelt. Zie o.a. https://www.theverge.com/2017/9/10/16283330/tesla-hurricane-irma-update-florida-extend-range-model-s-x-60-60d Toen de stroom daar uitviel, hebben meerdere Nissan Leaf en Tesla eigenaren, via “Vehicle2Grid” nog dagen de essentiele stroomvoorzieningen in huis (o.a. licht & koelkast) weten draaiende te houden, inclusief een jong gezin wat de koelkast nodig had voor de moedermelk. Bij de benzinestations: lange rijen en zelfs verlaten auto’s, terwijl de elektrische auto-eigenaren ondertussen door konden rijden naar veilige gebieden: https://electrek.co/2019/08/31/tesla-helps-owners-hurricane-dorian-range-powerwall-gas-stations-run-out-fuel/ Bij de recente bosbranden in California? Juist, toen waren het de mensen met zonnepanelen + powerwalls die nog stroom konden opwekken en hun buren onderdak, een warme douche en voedsel uit de koelkast konden aanbieden. De meest gegooglede zoekterm na afloop in de omliggende huizen / buurten? “Solar + battery storage”. Inmiddels is er zelfs een functie die dat automatisch bij (extreem) stormachtig weer inschakeld: https://electrek.co/2019/06/11/tesla-storm-watch-powerwall-california-fires/

      • @joost kooreman Oh ja, ter aanvulling: de genoemde perfect storm die ik zojuist noemde, waarin de energiewereld dus mee gerekend wordt, gaat uit van 2 weken windstil, extreme kou etc. Bovendien vergeet u dat de elektrische auto niet alleen een vervoersmiddel is, maar ook dus een grote batterij bij zich draagt die steeds meer automakers inzetten voor het zogenoemde “Vehicle2Grid”: kortom, waardoor de auto terug kan leveren aan het net. Met het gemiddelde energieverbruik van een Nederlands huishouden kan je met het accupakket van een gemiddelde elektrische auto tussen de 5-7 dagen een huis volledig van energie voorzien, bij normaal gebruik (dus alle apparaten gewoon normaal in gebruik). In zo’n crisis-situatie, gebruik je natuurlijk alleen de meest essentiële apparaten en dan is dit wel genoeg voor 10-14 dagen van een gemiddeld Nederlands huishouden. Kortom, de toekomst is zonnig;-)

    • Denkt Wil Wenting dat nu echt?? Jeetje, dat moet je wel de domste lezer van deze site zijn zeg……..wat treurig.

  2. @Chris de Waard. Tsja, ook wel eens met moderne dieselbussen gehad (deuren die niet opengingen, motor ondersteuningsysteem die wat hadden). Is dit echt nieuws?

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline