Nieuwe coördinatoren fietsmaatjes Zoeterwoude Rijndijk

5

Trudy en Jan Klingeler zijn de nieuwe coördinatoren van Fietsmaatjes Zoeterwoude-Rijndijk.
De zeventigers zijn enkele weken gestart in de functie. Daarnaast fietst Jan Klingeler regelmatig met een gast op de duofiets.

Trudy en Jan Klingeler zijn al jaren actief als vrijwilligers in Zoeterwoude. Zij heeft ruim 13 jaar als vrijwilliger in de bibliotheek gewerkt en in de Wereldwinkel in het dorp de handen uit de mouwen gestoken. Hij is jarenlang bestuurslid geweest bij diverse muziekkorpsen en is momenteel spelend lid bij “Sint Jan”.

Jan en Trudy Klingeler willen zich de komende periode gaan inspannen om gasten en fietsmaatjes te werven en deze personen met elkaar in contact te brengen. Ook verzorgen zij de instructie aan de aspirant-fietsmaatjes waarbij alles over onze werkwijze èn de werking van een duofiets wordt uitgelegd.

Delen

5 reacties

    • @ allert. En wat is je oplossing, de mensen maar binnen laten zitten totdat je zelf hun leeftijd heb en dan naar iets gelijke zoekt. En het mag dan misschien niets zijn voor je, maar toeval geen broer(s) of zus(een) of ouders.

      Kritiek is makkelijk, maar als je voor je kritiek iets bedenkt waardoor het wel mogelijk is is blijkbaar niet in je opgekomen?

      En hoe kijk je tegen het gevaarte van wielrenners op al
      Smalle ruimtes zoals langs de Vliet naar Leidschendam toe zijn velen malen gevaarlijker a) ze rijden ook in kuddes van 3 na elkaar en in snelheden die 2 tot 3 maal sneller zijn dan die andere fietsers en een waarschuwing dat er weer een kudde achter je zit heeft geen fietsbel, maar nee doet het met een hele Dikke van Dalen aan scheld worden omdat ze geen ruimte voor hun laten terwijl er ook maximum snelheden op fietspaden gelden…maar niet voor die personen die blijkbaar meer haast hebben en waarvoor? Als je dan al 60 kilometer per uur wil rijden, is dan het circuit in Zandvoort en Assen beter niet hun plekke ipv hun gevaarlijke capriolen.

      Trouwens als je eens kijkt naar het aantal dodelijke fietsers dan zijn dat vaak of ouderen of wielrenners en waarbij de ene net als de andere op een fiets zit die ruimte genoeg laat voor beide.

      Je negatieve bedragen had ook een positieve kunnen zijn als je had gekeken naar oplossingen, kijk eens naar die foto bovenaan het artikel, is dat geschikt voor wielrenners die vooral met te snelle snelheden mensen voorbij willen waar het simpelweg niet kan en als je die foto en die aankomende bocht ziet, is dat dan een pad waar je normaal niet inhaalt maar rij maar eens langs de Vliet. Ondanks het gevaar willen ze dan nog er langs zoals de eerste bocht na café Cronensteijn of verder op waar de kanaal de Vliet een T- splitsing word waar je vervolgens met je boot kan varen naar de Haagweg en dat zijn geen bochten waar je inhaalt. Sterker nog vaak zie je 2 dagjes mensen naast elkaar rijden wat kan, maar niet bij tegenliggers en je moet dan eens kijken wie dan achter elkaar gaat rijden ( of beter de meerderheid) en zie je dat wielrenners doen? Nee, die horen scheldend brullen dat je niet naast elkaar mag rijden, nou heb daar nog geen bordje gezien datje daar niet met zijn tweeën naast elkaar mag rijden, maar als een wielrenner wel naar de verkeersborden kijken dan zouden ze borden zien met maximum snelheden en borden met een flauwe bocht.

      Laten we gewoon aparte fietspaden maken voor de snelheidsmaniakken die geen fietsbel hebben en sneller van A naar B willen, maar laat fietspaden zoals bij de Vliet of in de Merenwijk aan de mensen die enkel een dagje uit zijn op de fiets waarbij zij niet het gevaar van ander verkeer hebben die verkeersregels aan hun laars lappen of beter in hun beugelschoentje waar ze niet eens tot stoppen kunnen komen door hun metalen plaatje er onder.

      Deze fietsen mogen voor jou een gevaar zijn, maar als dit hun enigste manier van kunnen fietsen is dan zegt deze foto genoeg. Geschikt voor dit soort fietsen, maar zeker niet voor iets wat nog harder gaat dan een 49 cc bromfiets.

      En dan nog even een kleine wakker kamertje, hoeveel wielrenners sterven er jaarlijks op fietspaden door valpartijen waar hun snelheid en hun te grote kudde rijders eerder een gevaar zijn dan een bredere fiets maar die niet door elke andere fietsers word ingehaald alsof het door een auto was. Als je deze fietsen gevaarlijk noemt, hoe noem je dan fietsen waar je met gemak 3 keer harder gaat en wat dan niet eens een fietsbel heeft en waarom zetten ze er gewoon niet een fietsbel op hun fietsje een fietsje die nota bene niet eens het gewicht heeft van een fiets en dat moet dan op een fietspad thuis.

      Kijk gewoon eens op tv naar een wielerwedstrijd en je ziet gelijk hoe kwetsbaar je bent. Ik heb er menig een zien vallen waar een lekkeband al met gemak dodelijk kan zijn of noem je het fietsbanden onder hun fietsjes? Ze noemen het niet voor niets een tube simpelweg omdat het geen fietsbanden zijn.

      Ik zou zeggen ga wat aparte fietspaden op papieruitteken waarbij je de normaal fatsoenlijke fietser word gescheiden en de wielrenner maar elders 50 km per uur gaat rijden. Het feit dat een fietspad mooi is om er 50 te rijden maakt nog niet dat je er 50 mag rijden.
      Ik een vele andere zouden blij zijn met plannen, maar heb niet enkel klachten over deze fietsen want het zijn niet deze fietsen die het gevaarlijk maken… Nee het zijn mensen die het gevaarlijk maken door hun rijgedrag en wat dat betreft zijn fietsende scholieren net als wielrenners eerder een gevaar dan zo een fiets als op die foto hierboven, want is het niet opgevallen dat beide denken overal met zijn drieën naast elkaar kunnen rijden terwijl het niet mogelijk is.

      Heb begrip voor een ander op een fietspad en als iedereen zich simpelweg aan de regels houd dan is het velen malen veiliger, maar ja als je een fietspad ziet als jouw fietspad dan kan ik je het op een papiertje geven. Overigens is netjes niet opgevallen dat traumahelikopters steeds vaker de lucht ingaan voor ongelukken waar enkel mensen op een fiets een ongeluk hebben gehad en het maakt niet uit hoe die fiets eruit ziet, maar ga eens kijken hoe vaak er in de zomer ergens in de duinen geland moet worden omdat iemand op zijn schedel is gevallen. En weet je het niet, de meldkamer brandweer/ambulance kan je die cijfers zo geven daar ze bijgehouden worden en anders kan de verkeerspolitie die cijfers wel geven zelfs als er een andere voertuig betrokken is en nog uitgesplitst ook.

      Deze 2 mensen doen iets Nobels voor anderen en dan klagen over die fietsen is misplaatst zeker als je de moeite neemt om te kijken naar andere fietsen waar van alles mee mis is en waar je houden aan verkeersregels tegenwoordig een zeldzaamheid is geworden. Als er bij Cronensteijn een bordje staat met 30 km, ga dan niet inhalen met 50 km zonder een fietsbel te gebruiken en enkel schreeuwend mensen doet schrikken of heb je de ervaring niet dat je je daar flink van schrikt als het al bijna naast je rijd in een kudde.

  1. Allert Goossens

    Deze fietsen zijn een sociale oplossing maar op de weg levensgevaarlijk. Smalle fietspaden worden geblokkeerd, ze steken gevaarlijk ver op de rijbaan op smalle wegen. Nederlandse wegen zijn er vaak ongeschikt voor!

  2. @ Allart vergat nog 1 ding, je noemt deze fietsen ongeschikt voor een kleine fietspad, sinds wanneer zijn ze dan wel geschikt voor racefietsen? Moet alles maar wijken voordat? Als je toch wil hard rijden, er zijn genoeg snelwegen met een parallelweg zoals langs de A13 en die zijn heel geschikt voor wielrenners en daar hebben ze de ruimte om naast elkaar te rijden en als je iets zoekt dichter bij huis, ga dan naar de A44 tussen de Akzo en Rijnsburg ruimte genoeg op de Vinkeweg.

    Je argument dat deze fietsen gevaarlijk zijn gaat niet op, het weggedrag van de mens is het probleem net alsof het hier in het land ieder voor zich is!!!!

    Rekening houden met elkaar doen we steeds minder en de vraag is wanneer we de bodem bereiken. Als je soms leest dat mensen weken en soms maanden dood in huis liggen zegt genoeg over ons als mensheid, we kijken niet eens meer om voorde ouderen buren. En voordat je denkt dat ik daar toe behoort, ik spreek als iemand die pas 54 jaar maar heb wel de leeftijd en fatsoen om verder te kijken dan enkel wat voor mij voor belang is, we weten beide datsnelheid geen grenzen kent als als je de volgende dag 1 seconde sneller kan zijn dan je beste tijd dan krijg je toch aardig de indruk waar wielrenners vooral aandenken.

Over de auteur

Robbert Beurse

Verslaggever en inwoner van Zoeterwoude. Maakt radio in de Leidse regio sinds 1995.

Je bent nu offline