Automobilisten in Leiden hebben het meest last van vertragingen op de weg in vergelijking met andere steden in Nederland. In de TomTom Traffic Index staat Leiden op de eerste plek, gevolgd door Den Haag, Haarlem, Nijmegen en Amsterdam.
Een gemiddelde autorit in Leiden duurde dertig procent langer. Dit betekent dat automobilisten negen minuten langer deden over een rit van een half uur. Vorig jaar stond Leiden nog op nummer drie met drie procent minder reistijd. In de Leidse spits liep de extra reistijd zelfs op tot bijna 18 minuten bij een rit van een half uur.
De redenen voor de stijging van de extra reistijd zijn mogelijk de werkzaamheden bij het stationsgebied, de werkzaamheden op de N44 van Leiden naar Den Haag in november en het onderhoud aan de Zijlbrug, de Spanjaardsbrug en de Leiderdorpsebrug in Leiden en Leiderdorp.
Ruim vijf dagen file
Automobilisten in Leiden stonden vorig jaar gemiddeld 135 uur (vijf dagen en 15 uur) langer stil in het verkeer tijdens de spits. Om te vergelijken: in 135 uur kun je 78 voetbalwedstrijden kijken. De belangrijkste knelpunten in de stad zijn: het kruispunt Herensingel / Zijlsingel, de Hooigracht, Sint Jorissteeg, het gebied rond de Rijnzichtbrug (Haagweg en Morsweg) en de Voorschoterweg tussen de Churchillaan en het Lammenschansplein.
Monsterfile na dodelijk ongeval
Op donderdag 28 november 2019 stond de automobilist in Leiden het langst in de file. Een autorit van een half uur duurde op die dag ruim 17 minuten langer. De reden hiervoor was een dodelijk ongeval op de Europaweg (N206) waardoor er een enorm verkeersinfarct ontstond in en rond Leiden.
Omroep West verslaggever Robbert van Cleef sprak met enkele automobilisten, VVD-raadslid Maarten Dirkse en GroenLinks wethouder Ashley North (bereikbaarheid).
Ringweg moet verlossing bieden
Leiden en de regio werken al jaren aan het oplossen van de verkeersproblemen in en om de stad. Daarbij wordt vol ingezet op het splitsen van doorgaand verkeer en bestemmingsverkeer. Nu rijden nog veel automobilisten door Leiden heen, terwijl ze niet in de stad hoeven te zijn. De Leidse Ring is het Leidse antwoord. Met financiële bijdragen van de regio, de provincie Zuid-Holland en ook de Rijksoverheid wordt hard gewerkt aan een ringweg rond Leiden en Leiderdorp. Ook de RijnlandRoute maakt deel uit van deze Leidse Ring. Net als de Leidse Ring Noord waarvan de Oude Spoorbaan in Leiderdorp ook deel uitmaakt.
Centrumroute
Naast de ringweg steekt Leiden ook vele miljoenen in de doorgaande route tussen de treinstations Leiden Lammenschans en Leiden Centraal. Deze Centrumroute wordt gefaseerd aangelegd. De Lammenschansweg is klaar, net als het tracédeel rond de Jan van Houtbrug. Momenteel wordt gewerkt aan de Hooigracht en Pelikaanstraat. Vanaf volgend jaar volgen de Langegracht en de Oude Herengracht waarover het Leidse college gisteren een besluit heeft genomen.
Robuust tracé
Als laatste wordt over enkele jaren met het Schuttersveld aangepakt. Dat is ook het moment dat ongeveer de helft van de bussen niet meer via de Breestraat zou moeten rijden, maar via het HoLa-tracé (Hooigracht-Langegracht) van de Centrumroute. De Centrumroute is net als de Leidse Ring (H)OV-proof en moet vooral de voorspelbaarheid van de reistijd fors verbeteren. Automobilisten en reizigers kunnen dan rekening houden met die reistijd zonder voor grote verrassingen komen te staan.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907