Kritiek op onderzoek naar buitenlandse financiering moskeeën

32

Het onderzoek van een Tweede Kamercommissie naar buitenlandse financiering van sommige moskeeën moet het salafisme niet in een hoek drijven. Met die kritiek nemen een aantal gematigde moslims het op voor hun meer orthodoxe geloofsgenoten. Een van die gematigde critici is Abdel Bouzzit van de Leidse Imam Malik Moskee. Hij is ook bestuurder van de regionale moskeekoepel en vindt dat kwade invloeden van buiten bestreden moeten worden. Maar de manier waarop de Kamercommissie nu te werk gaat vindt hij een gemiste kans.

Omroep West-verslaggever Robbert van Cleef in gesprek met moskeebestuurder Abdelhamid Bouzzit.

Bouzzit zegt het een kwalijke zaak te vinden dat het onderzoek zich vooral richt op de moslims en de islam. ‘Het onderzoek is wat mij betreft op een verkeerde manier gestart’, zegt Bouzzit. ‘Als er beïnvloeding van buitenaf is, dan is dat kwalijk. Maar het is even kwalijk als dat gebeurt bij andere geloofsstromingen of bij politieke organisaties. Daar zien we ook beïnvloeding.’

Daarmee ontkent hij niet dat er binnen het orthodox salafisme, waar het in het onderzoek veel over gaat, anti-democratisch gedachtegoed leeft. ‘Daar gaat het wat mij betreft mis, maar dat gedachtegoed kun je ook vinden bij andere moslims.’ Bouzzit pleit er dan ook vooral voor te kijken naar het gedrag van mensen en organisaties. En hij vindt dat een term als ‘salafisme’ eerst goed gedefinieerd moet worden. ‘Dan weten we in ieder geval waar we het over hebben als we in gesprek gaan met elkaar.’

Volgens Bouzzit is er in de Leidse regio en Den Haag geen reden voor bezorgdheid over buitenlandse financiering van moskeeën. ‘Ik heb heel veel contacten, maar ik merk op geen enkele manier dat hier invloed is gekocht door het buitenland.’ Dat komt volgens Bouzzit omdat de koepelorganisatie de laatste jaren stevig heeft ingezet op het professionaliseren en weerbaar maken moskeeën en hun imams. ‘In onze regio hebben we bestuursleden aan het roer die weten wat de gevaren zijn en die weten hoe je die buiten de deur houdt. Dat zien we helaas niet in heel Nederland, maar hier werken we er keihard aan.’

Delen

32 reacties

  1. Een Leids burger op

    ¨Bouzzit zegt het een kwalijke zaak te vinden dat het onderzoek zich vooral richt op de moslims en de islam. ¨

    .

    Kom op zeg, als je niets te verbergen hebt hoef je ook niet bang te zijn voor een onderzoek gericht op moslims en islam.

    • Waarom a lleen moskee waarom niet alle kerken synagoge temprls ect geert wilders wil de modkee controleren maar zelf geeft hij ook geen inzicht in de giften en financiering vd pvv

      • Een Leids burger op

        Omdat in kerken niet wordt geleerd zich tegen de Nederlandse (of westerse) samenleving af te zetten. Integendeel, in de bijbel staat zelfs dat men de overheid moet gehoorzamen.
        .

        Bovendien is het niet alleen Wilders maar de Tweede Kamer die vraagt om een onderzoek naar buitenlandse financiering van moskeeën. Dit met het doel om na te gaan in hoeverre ongewenste beinvloeding plaats zou vinden vanuit het buitenland.
        .

        ¨Gematigde moslims hebben in verschillende moskeeën in Nederland last van overheersing door orthodoxe geloofsgenoten en hun buitenlandse geldschieters. Dat blijkt uit verschillende verhoren door de Tweede Kamercommissie die ongewenste beïnvloeding van moskeeën onderzoekt.¨ en ¨Jongens en meisjes leren op sommige islamscholen om zich tegen de samenleving te keren.¨
        zie: https://nos.nl/artikel/2322702-moskeeverhoren-tweede-kamer-gematigde-moslims-overheerst-door-radicalen.html

  2. Bouzzit pleit er eigenlijk voor om binnen de gemeenschap zelf ‘kwade invloeden’ te bestrijden. Juist deze houding en acceptatie draagt bij aan de parallelle samenleving die ver weg staat van de Westerse beschaving.
    Bovendien bestaat er geen gematigde Islam. Dit is een term die door wegkijkers gebezigd wordt om in de discussie lekker deugend over te komen.

  3. Roel Lochmans

    Niets te “vrezen” in onze regio, Leiden en Den Haag ?? …. we zullen dit spoedig kunnen toetsen 😊 , maar voor Den Haag steek ik mijn hand zeker niet in het vuur … dat er niet naar andere “stromingen” wordt gekeken geeft hij aan dat hij de Hollandse traditie van het vingertjewijzen goed eigen heeft gemaakt 😉

    • Een Leids burger op

      Moslims kunnen sowieso zeer slecht tegen kritiek m.b.t. hun geloof is mijn ervaring.(en niet alleen de mijne…) Terechte kritiek wordt door hen vaak opgevat als een belediging.
      Ze zijn inderdaad zeer ¨goed¨ om toch vooral met hun vinger naar anderen te wijzen. Zo ¨goed¨ zelfs dat ze hun eigen onaangepastheid volledig door de vingers zien. 🙂

      https://www.encyclo.nl/begrip/Door_de_vingers_zien
      Wat meer zelfkritiek zou dus geen kwaad kunnen.

  4. Salafisten die ..zijn het gift van onze samenleving,hoe lang duurt het nog voordat die lapzwans van Rutte en deze flut regering eens wakker worden en iets er aan doen?Dit is al jaren aan de gang ..,haat immans die gewoon vrij spel hebben hier en gewoon het land uit gesodemieterd moeten worden!

  5. In het Westen heeft de scheiding van kerk en staat veel vrijheden opgeleverd en dat levert ook frictie met culturen waar dit niet het geval is en het geloof bepaalt wat hoort. Wanneer je de Bijbel,Thora of Koran letterlijk neemt i.p.v. het moraal uit de verhalen ziet dan hou je je vast aan een tijdsgeest terwijl die altijd zich ontwikkeld en verandert en dan wordt je orthodox. De moralen blijven gelden. Christenen en Katholieken mogen ook eigenlijk geen varkensvlees of paling eten maarja probeer dat maar in Volendam te zeggen. Daarbij komt ook nog dat Mohammed een krijgsheer was en dat was bijvoorbeeld Jezus niet, dat letterlijk(orthodox) overnemen kan gevaarlijk worden. Wij kunnen bijvoorbeeld naar de Matrix kijken, vol met fantasie en onmogelijke dingen maar het verhaal spreekt ons aan door waarheden in moralistische beslissingen die o.a. de hoofdrol speler maakt. Deze man heeft een punt dat het maar net is hoe je gelooft alleen is het Westen volgens de meeste moslim landen een broeinest van afvalligen en er zijn mensen die dit “probleem” willen “oplossen”.

    • Piet Pekelharing op

      Mohammed was een handelaar, geen krijgsheer.

      U bent wellicht de eerste ter wereld die de Matrix in een discussie omtrent religie betrekt.

      Oh, ja, ontwikkelt derde persoon enkelvoud is met een t.

      • Je hebt nauwelijks een argument, je hebt het fout. Mijn spelfout is niets vergeleken met jouw gebrek aan verstand . Je moet inhoudelijk lezen i.p.v. te trutten over een te snel getypte “d”. Je hebt gelijk hoor dat dat fout is, je zal je vast beter voelen nu . Als jij nou echt niet wil bedenken wat ik bedoelde met de vergelijking met die film dan zal je dat nooit (willen) begrijpen. Er zijn heel veel geleerden bezig met de kracht van het verhaal in religie, folklore, bijgeloof, film, boeken etc. Hoe dit mensen aangrijpt en hoe dit mensen helpt goede keuzes te maken in het leven. Dat jij een soortgelijke vergelijking voor het eerst hoort zegt meer over jou. Weet je wat, ga jij lekker stilstaan in je ontwikkeling en op spelfouten letten dan ga ik ook weer verder, Mazzel

  6. Ik sluit mij van harte aan bij MARTINE.
    Heeft zij ook een achternaam?
    ‘Er bestaat geen gematigde islam,’ reageert een ander.
    Verdiep je eens in deze materie, zou ik zeggen.

    Waarom staan hierboven reacties van lieden, die hun naam
    niet vermelden.
    CHRIS de WAARD, doe daar eens iets aan.

    • Een Leids burger op

      Omdat volgens de gedragscode van sleutelstad toegestaan om onder pseudoniem te reageren. Het dient vooral te gaan om WAT er gezegd wordt, niet zozeer om wie het zegt.

    • Cees, je wilt graag namen lezen. Ik snap prima waarom hoor. In het verleden kreeg ik de nodige scheldkanonnades per mail, telefoon etc. Vonden figuren het nodig om werkgever, familie en vrienden lastig te vallen. Puur omdat hetgeen geschreven stond niet in het eigen deugstraatje paste. Daarom nu uitsluitend (en volgens de geldende gedragsregels) een reactie onder een pseudoniem. Maar heer Mentink, blijf vooral uw hoofd in het zand steken.

    • Ja, verdiep je er eens in. Heeft u zich wel eens afgevraagd waarom er geen islamitisch land bestaat met de burgerlijke vrijheden zoals wij die wij in het westen kennen? Hoe zou dat toch komen? Het antwoord op die vraag heb ik niet paraat.

  7. Cees Mentink, ik zou willen dat iedereen hier zijn mening kan geven zonder persoonlijk te worden aangevallen. Ik ben in het verleden regelmatig telefonisch bedreigd. Ik werd dan anoniem gebeld met de mededeling “ik weet waar jouw kinderen naar school gaan. Als jij wilt dat die heel thuis komen, stop dan met jouw verzet”. Uiteraard gebeurde dat anoniem, ik had geen bewijs, ik kreeg geen persoonsbeveiliging. Dus vermeld ik mijn volledige naam niet meer, als ik op sociale media een mening geef. Ik denk dat ook jij voorzichtig moet zijn met reacties, vooral als die over geloofszaken gaan. Ik geef mijn mening met respect voor de mening van anderen, ik zal nooit iemand opzettelijk beledigen. Meer dan dat kan je niet doen.

  8. Met sommige mensen die reageren ben ik het eens, met sommige niet.
    Kom vooral uit voor je mening en probeer die te onderbouwen.
    Ik vind het van de gekke wanneer iemand wordt bedreigd of uitgescholden,
    omdat hij/zij een andere mening heeft en daarom een pseudoniem moet
    nemen.
    Wanneer het waar is wat EMILE schrijft (ik wil hem geloven), moeten
    de bedreigers een lesje in democratie krijgen.
    Ik sta pal voor de vrije meningsuiting en roep op dat met argumenten te doen.
    Niet met geschreeuw of erger.
    Nog een prettige zondag.

    • Een Leids burger op

      Maar van U hebben we nog geen argumenten gezien , heer Mentink, m.b.t. dit onderwerp.(roepen dat je het met iemand eens bent, is nog geen argument…)

  9. op alle vormen van georganiseerde religie valt veel aan te merken, omdat die mensen meer verdeelt dan dat mensen erdoor worden verenigd. Je hoort er immers bij, of je hoort er niet bij. In dat laatste geval ben je een heiden, afvallige, ongelovige, etc. Op het christelijke geloof valt veel aan te merken: het seksueel misbruik van kinderen in de katholieke kerk, de afwijzing van homoseksuele en lesbische gelovigen, de afwijzing van vaccinaties bij kinderen (de wil van god), ga zo maar door. Ik ben geen aanhanger van een religie, waarin je in een boek moet lezen wat je geloven moet. De apocriefe boeken van de oorspronkelijke bijbel laten zien dat er meer interpretaties zijn van wat er rond Jezus van Nazareth is gebeurd. (de bijbel was oorspronkelijk twee maal zo dik). De islam is in mijn ogen de meest vrouw-onvriendelijke religie die er bestaat. De voorschriften in de Sharia doen daar nog een schep bovenop. In die religie is er geen vergeving mogelijk.

    • Piet Pekelharing op

      “de bijbel was oorspronkelijk twee maal zo dik”

      Ja, ja, het heeft wel enige tijd geduurd, voordat onze Christelijke vrienden de keuzemogelijkheid ”tweezijdig printen” hadden ontdekt in de printerinstellingen.

      Bovenal blijf ik van mening dat de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden hersteld dient te worden (en liefst vandaag).

    • Een Leids burger op

      …sterker nog in de ISlam kent men zelfs vanuit de geloofsleer een Jihad.
      https://nl.wikipedia.org/wiki/Jihad#Uiterlijke_jihad
      De islam vormt bovendien een ernstige belemmering voor de integratie zeker met invloeden van buitenaf.
      .

      En over seksueel misbruik in de katholieke kerk is alreeds uitgebreid onderzoek verricht.
      .

      Maar hier gaat om een moskeebestuurder die met het vingertje naar anderen wijst, schijnbaar om zo de aandacht van de problematiek in ¨eigen geloof¨ af te leiden.
      Voor dit onderzoek was een aanleiding.

  10. Nee Piet, dat is niet de oorzaak dat de bijbel oorspronkelijk twee maal zo dik was. Uit het nieuwe testament zijn een flink aantal boeken geschrapt die niet in de kraam te pas kwamen van kardinalen, die daar tijdens een synode over beslist hebben. Die apocriefe boeken zijn nog steeds wel beschikbaar, maar vormen geen onderdeel meer van de officiële bijbel.

  11. Gewone burger in Leiden op

    Islam is het gif van onze samenleving. Tijd dat het OM daar eens art2:20 BW voor toepast, ipv alleen voor motorclubs. Er komt meer gevaar uit moskeeen vandaan, als het gaat om ontwrichting van deze samenleving, dan van wat voor motorclub dan ook. Alleen is deze ontwrichting “onzichtbaar” en pas op langere termijn structureel merkbaar. Dat is waarom deugers, de gutmensch, oogkleppen op heeft. Ieder gebaar dat de islam maar ook minimaal in een kwaad daglicht zet, wordt gelijk aangevallen en men deinst er niet voor, om als een wolf in schaapskleren de victim houding aan te nemen. Nu ook weer, als ik het artikel mag geloven. Wordt wakker mensen.

Laat een reactie achter

Over de auteur

Robbert van Cleef

Je bent nu offline