Zorgmedwerkers met klachten kunnen zich laten testen in de drive-in bij het Alrijne Ziekenhuis. (Foto: Rob van Dullemen).

Eerste resultaten test drive-in: 82 procent zorgpersoneel met klachten is coronavrij

De eerste resultaten van de coronatest drive-in zijn bekend. Van de tot 19 april 937 geteste zorgmedewerkers, zijn 167 personen positief getest, wat betekent dat zij corona hebben. De andere 770 medewerkers met klachten zijn negatief getest en kunnen in principe weer gewoon aan het werk. Zorgmedewerkers met klachten die passen bij corona kunnen zich sinds 6 april laten testen bij de speciale coronatest drive-in bij het Alrijne Ziekenhuis in Leiderdorp.

Niek Wille, manager GGD en verantwoordelijk voor de drive-in: “Zorgmedewerkers werken iedere dag met kwetsbare personen en zijn nu extra hard nodig. Daarom is het van groot belang dat zij getest worden en het duidelijkheid wordt of zij corona (COVID-19) hebben. Als het geen corona is, kunnen zij bijvoorbeeld met lichte klachten weer aan het werk.”

Uitbreiding van aantal testen
Wille benadrukt: “De groep zorgmedewerkers die getest kan worden breidt zich iedere week uit. In het testbeleid wordt uitgegaan van schaarste. Dit betekent dat wij met name in het begin slechts een beperkt aantal testen beschikbaar hadden en daardoor, op aanwijzing van VWS, moesten prioriteren wie er wel en niet getest kon worden. Nu wij steeds meer testkits tot onze beschikking krijgen, kunnen wij ook meer zorgmedewerkers testen. Op dit moment kunnen wij dagelijks 120 tot 150 personen testen.” Een actueel overzicht van de groepen zorgmedewerkers die getest kunnen worden is te vinden op www.ggdhm.nl.

Deze grafiek laat het percentage positieve tests zien m.b.t. zorgpersoneel in de test drive-in bij het Alrijne Ziekenhuis Leiderdorp.

De stijging in het aantal positieve testen na 9 april kan worden verklaard doordat enkele dagen na de start van de test drive-in, ook zorgpersoneel met koorts getest mocht worden. Koorts is een belangrijk symptoom van corona. Wille licht toe: “Het komt voor ons dan ook niet als verrassing dat met het toevoegen van deze groep, meer zorgpersoneel corona (COVID-19) blijkt te hebben.”

Telefonische bereikbaarheid verbeterd
In de eerste dagen heeft GGD problemen gehad met de telefonische bereikbaarheid van het callcenter waar medewerkers zich kunnen aanmelden. Hierdoor heeft zorgpersoneel dat getest wilde worden lang in de wacht gestaan. Dit is opgelost door het aanmeldproces te vereenvoudigen en de telefooncapaciteit uit te breiden. Afgelopen week stonden zorgmedewerkers hierdoor niet langer dan 3,5 minuut in de wacht. GGD werkt eraan de wachttijd nog verder te verkorten.

Aanmeldprocedure opnieuw onder de aandacht
De capaciteit van de coronatest drive-in wordt momenteel nog niet volledig benut door zorgmedewerkers. Daarom brengt GGD de mogelijkheid om personeel te laten testen en de uitleg over de aanmeldprocedure opnieuw onder de aandacht gebracht bij zorginstellingen.

Advertentie

Leiderdorp Maatschappij Regio Coronacrisis


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×