(Archieffoto: Reanne van Kleef).

Zomerpilot autoluwe binnenstad bevalt stadsbestuur goed

Auto’s lijken steeds minder welkom in de Leidse binnenstad. Afgelopen zomer is er geëxperimenteerd met het autoluw maken van sommige plekken in het centrum. Uit een evaluatie van het stadsbestuur blijken die maatregelen positief te zijn ontvangen. Het lijkt een voorbode voor het verder weren van auto’s uit de (binnen)stad.

In de maanden juni, juli en augustus waren auto’s tijdelijk niet welkom in de binnenstad. Zo ontstond er ruimte voor de voetganger en fietser en zou het makkelijker zijn om activiteiten in het centrum te organiseren. Het idee kwam uit het pamflet ‘De Leidse Zomer’ van D66, PvdA, GroenLinks, VVD, CDA en Partij Sleutelstad. Heel veel activiteiten kwamen er niet, maar auto’s waren er in de straten dus ook niet te vinden.

Chaos
Het stadsbestuur heeft de maatregelen van afgelopen zomer geëvalueerd en is positief gestemd. Zo reageert het overgrote deel van de respondenten ‘overwegend positief tot zeer positief (ruim 79 procent) op de uitgevoerde maatregelen’. Verder zijn betrokkenen (bewoners en ondernemers) ‘over het algemeen positief over het doel van de maatregelen’.

Input voor de evaluatie kwam van vier kanten. Zo was er een evaluatiegesprek met de ‘startgroep’. Die bestond uit bewoners en ondernemers. Verder kwam er input via een analyse van het Klant Contact Centrum. Ook werden ervaringen uit de eigen organisatie gebruikt en leverde een enquête op doemee.leiden.nl informatie op. Die enquête werd door 188 mensen ingevuld. De vraag over de zomermaatregelen had een respons van 145.

Verdwaald
Niet alles rondom de verkeerssituatie van afgelopen zomer is overigens positief. Zo slipte de straten rondom de Hooglandse Kerk dicht vanwege afsluitingen en werkzaamheden. Veel automobilisten raakten verdwaald en reden kris kras door de wijk heen.

De resultaten van de evaluatie neemt het stadsbestuur mee in een groter en meer permanent plan voor de autoluwe binnenstad. Uit de evaluatie blijkt dat daar groot draagvlak voor is, maar de gemeente noteert ook een aantal aandachtspunten. Zo moeten er onder meer alternatieve parkeerplekken komen, moeten bedrijven bereikbaar blijven voor de bevoorrading en moet niet alle vrijgekomen ruimte naar de horeca gaan.

Leenfiets
Het stadsbestuur mikt op januari 2021 voor de definitieve Agenda Autoluwe Binnenstad. Ondertussen wordt er ook al verder vooruit gekeken: tijdens de digitale bewonersavond ‘Leiden 2040’ ging het dinsdagavond ook over de rol van de auto in de stad.

De gedachte is namelijk om niet alleen het centrum van Leiden autoluw te maken, maar dat ook te laten gelden voor een aantal wijken en gebieden daar omheen, bijvoorbeeld het Bio Science Park. Wie in de toekomst toch met de auto naar de binnenstad wil komen, moet dat doen via zogenaamde ‘hubs’. Dat zijn plekken waar je je auto kwijt kunt om over te stappen op alternatief vervoer zoals een leenfiets, leenauto of het openbaar vervoer.

Autoluw komt terug
Het doel van de autoluwe stad is dat er meer ruimte komt voor groen, maar dat gaat gaat niet zonder slag of stoot. Zo wordt het lastig voor mensen die slecht ter been zijn en afhankelijk zijn van een auto. Daar zal nog over nagedacht moeten worden. Het is in ieder geval duidelijk dat de ‘tijdelijke’ autoluwe binnenstad van afgelopen zomer terugkomt, maar dan definitief.

Leiden Politiek Autoluwe Binnenstad


Studio Leiden
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

Studio Leiderdorp
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×