De Botermarkt en de Nieuwe Rijn worden afgesloten voor auto's. (Foto: Chris de Waard).

College werkt aan leefbaar Leiden: 'Stap voor stap naar autoluw'

Het stond al in het  Leidse coalitieakkoord: de stad moet leefbaarder en groener worden. Eén van de dingen die daaraan bij moet dragen is de agenda Autoluwe Binnenstad. Afgelopen week presenteerde het college een programma met daarin 34 maatregelen die de stad vitaler moeten maken. De bedoeling is om in 2021 snel aan de slag te gaan met de maatregelen, meldt het college.

In de agenda Autoluwe Binnenstad wordt ruimte gemaakt om langs het water te kunnen lopen en te genieten van de historische architectuur, om vrienden te ontmoeten op een zonnig terras of om zorgeloos met kinderen door de stad te fietsen, zo meldt het college. Vervoer dat weinig ruimte inneemt krijgt een hoofdrol. Voetgangers, fietsers, het openbaar vervoer en deelvervoer krijgen ruim baan.

Nieuws071-presentator Melle Tuik in gesprek met wethouder Ashley North over de autoluwe binnenstad.

Een leefbare binnenstad, daar gaat het college dus voor. “De binnenstad is de afgelopen jaren al flink verbeterd door onder andere de aanleg van het Singelpark, parkeergarages Garenmarkt en Lammermarkt en de Centrumroute, Met deze agenda zetten we de volgende stappen. Met een zorgvuldige en weloverwogen aanpak geven we de binnenstad de komende jaren een kwaliteitsimpuls. Niet alles kan tegelijk, we doen het stap voor stap. Want zoals Rome niet in één dag is gebouwd, zo is Leiden niet in één dag autoluw”, zegt wethouder Ashley North.

Stadsparkeerplan
Tijdens de presentatie van de plannen maakte het college ook bekend dat het Stadsparkeerplan, de locatie aan de Haagweg van Chris Verplancke, de komende tien jaar blijft bestaan. “Hier was lange tijd onduidelijkheid over, maar het is een enorm belangrijk platform. Uiteindelijk zoeken we naar een plek aan de rand van de stad waar bezoekers hun auto kunnen parkeren om van daaruit met een shuttledienst naar de stad te gaan. Zolang deze locatie er niet is, behouden we datgene wat belangrijk is”, zegt North.

Bezoekers moeten hun auto zoveel mogelijk in de relatief nieuwe parkeergarages op de Lammermarkt en Garenmarkt plaatsen legt North uit. Over de bewoners maakt de wethouder zich ook geen zorgen. “Heel veel bewoners zijn voor een autoluwe binnenstad. Er is veel draagvlak. Bijna tweederde vindt het prima als parkeerplaatsen verdwijnen. Driekwart zegt: doorgaand verkeer mag worden teruggedrongen. Iedereen vindt wel dat het stap voor stap moet.”

Proef
Leiden wil in 2021 snel aan de slag met de maatregelen. Afgelopen zomer was de proef met het vergroten van het voetgangersgebied rondom de Nieuwe Rijn succesvol. De maatregelen uit de proef worden in 2021 definitief. Daarbij wordt ook een uitbreiding van het voetgangersgebied naar het westelijke deel van de Oude Rijn tussen de Pelikaanstraat en Donkersteeg voorbereid. In deze smalle straat is de ruimte te beperkt om voetgangers, fietsers en (geparkeerde) auto’s een veilige en prettige plek te bieden.

Een andere maatregel die in 2021 ingevoerd kan worden is het weren van het doorgaand autoverkeer op de Langebrug, volgens de gemeente een wens van de omwonenden. Op het Steenschuur, het gedeelte tussen Breestraat en Garenmarkt, worden de parkeerplekken aan de noordzijde verwijderd om plaats te maken voor een invulling die in overleg met bewoners en winkeliers wordt bepaald.

Participatie
De Agenda Autoluwe Binnenstad is mede tot stand gekomen na een uitgebreid participatietraject. Alle maatregelen in de agenda worden volgens de gemeente opgepakt als project die in nauwe samenwerking met de stad worden uitgevoerd. Daarnaast komen veel maatregelen na deze uitwerking terug voor besluitvorming bij college en raad.

Duurzaamheid Leiden Autoluwe Binnenstad


Studio Leiden
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

Studio Leiderdorp
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×