Ondernemers van het bedrijventerrein aan de Rooseveltstraat in Leiden maken zich zorgen over een voorgestelde wijziging in de plannen van de RijnlandRoute. In het laatste ontwerp wordt de Trekvlietbrug verlaagd in plaats van verhoogd. Ondernemers zien met de gewijzigde plannen de aanvaarroute naar het bedrijventerrein afgesloten worden. Ze maken zich zorgen over de duurzaamheidsafspraken die zij met de gemeente maakten.
“In december is er een convenant getekend waarin we afspreken dat er in 2025 geen vrachtwagens met een verbrandingsmotor meer van en naar de stad rijden om de winkels te bevoorraden”, vertelt Gideon van den Bosch namens ondernemersvereniging Roosevelt & Trekvliet. “Distributie over het water vanaf de Rooseveltstraat naar het centrum vinden wij een goed idee, maar wij laten ook graag de aanlevering naar onze bedrijven over het water lopen. Dan verduurzaam je de hele keten”
De provincie Zuid-Holland heeft twee redenen om toch voor een lage brug te kiezen. Met het nieuwe plan verbetert de doorstroom van het verkeer vanaf het Lammenschansplein. Bovendien zorgt de aanwezigheid van een hoofdriool naast de brug voor problemen bij de bouw van een hoge brug.
Open brug
Volgens gemeente en provincie gaat de nieuwe Trekvlietbrug, ongeacht de hoogte, niet meer open voor vaarverkeer. Van den Bosch vindt dat niet realistisch: “Bij een verhoogde brug is dat geen probleem, daar passen de boten wel onderdoor. Met met een lage brug ligt dat anders.” Wanneer de brug verlaagd wordt moet deze, volgens de ondernemers, op gezette tijden toch geopend worden om vrachtschepen te laten passeren. “Niemand zit er op te wachten dat bruggen continu open staan in de spits. Maar toelevering van bulkmateriaal kan best buiten de spits.”
Goede hoop
De gemeente Leiden geeft aan de zorgen van de ondernemers te kennen en serieus te nemen. “Ook de gemeente wil in 2025 de binnenstad met ‘zero emissie’ bevoorraden. Als aanpassingen aan de brug van effect zijn op deze toekomstige stadslogistiek is dat voor ons een belangrijk punt. Wij willen een duurzame toelevering zoveel mogelijk faciliteren, en doen er alles aan om een geschikte situatie rond de Trekvlietbrug te realiseren”, laat een woordvoerder namens wethouder Ashley North weten.
Ook de ondernemers van de Rooseveltstraat hebben vertrouwen in een goede afloop. Van den Bosch: “Provincie, gemeente en ondernemers hebben wat huiswerk te doen. Maar de gesprekken lopen goed, dus ik verwacht dat we er samen uit komen.” De woordvoerder van de ondernemersvereniging waarschuwt de betrokken partijen om geen ondoordacht besluit te nemen: “Een brug vervang je pas weer over vijftig jaar. Als we dit nu niet goed aanpakken, is het vijftig jaar lang moeilijk om deze vorm van distributie goed aan te bieden.”
Leiden Zero Emissie StadsdistributieSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907