Het 85 jaar jonge Leidse familiebedrijf van Diemen breidt flink uit. Vanaf deze maand wordt het in 1936 opgerichte bedrijf niet meer alleen door Edwin van Diemen geleid, maar treedt met de komst van de twintigers Beau en Shakira van Diemen ook de vierde generatie aan. Daarnaast wordt het management van het sloop- en grondwerkbedrijf versterkt met twee vertrouwde gezichten uit de branche. Dat zijn Sander Klinkhamer en Richard Mieremet die eerder ook al bij Van Diemen hebben gewerkt.
“Natuurlijk hoop je dat je kinderen uiteindelijk binnen je bedrijf komen”, zegt een trotse Edwin van Diemen. “Maar we hebben ze daar helemaal vrij in gelaten. Ze werken al geruime tijd in de zaak, maar nu gaven ze aan dat ze eraan toe waren. Voor mij was dat ook het moment om ze een kans te bieden. Daarnaast is het het juiste moment om ook Sander en Richard erbij te betrekken. Ze hebben de juiste ervaring en instelling en brengen daarmee natuurlijk ook senioriteit binnen. Alle nieuwe managementteamleden zijn heel wat jonger dan ik. Ze barsten daarom van de ambitie en innovatiedrang, iets wat nodig is om het bedrijf verder te laten groeien.”
Met de vier extra teamleden wil Van Diemen de jongere generatie de kans bieden om het vak verder te leren onder de vleugels van een stabiel management en wil hij ook ruimte maken om verdere ambities waar te maken. “Binnen het bedrijf werken momenteel ongeveer 45 mensen. Niet heel veel meer dan in de vorige eeuw, maar er is wel veel veranderd. Veel werkzaamheden worden tegenwoordig uitgevoerd met zware machines. Het handwerk is teruggedrongen en de efficiëntie is flink verhoogd. Dat merken onze opdrachtgevers natuurlijk ook. De factor arbeid wordt daardoor een steeds kleinere post, waardoor we met hetzelfde aantal mensen veel meer werk kunnen uitvoeren.”
Circulariteit
Dat innovatie ook al onder het alleen-management van Edwin hoog op het prioriteitenlijstje stond, blijkt uit het feit dat het bedrijf al langer serieus werk maakt van recycling en circulariteit. “Nee, dat is niet hetzelfde”, lacht Van Diemen. “Bij recycling maak je van gebruikt materiaal nieuwe grondstoffen en kan je een nieuw product maken. Bij circulariteit is het het streven om gebruikte producten klaar te maken voor een hernieuwd leven. Recycling is zeker niet nieuw voor ons, maar circulariteit is een activiteit die we ook echt willen gaan uitbreiden en waar al initiatieven voor zijn gestart binnen de stad. Concreet zijn we hier al mee bezig via de Groene Loods, waar herbruikbare bouwmaterialen tegen schappelijke bedragen te koop zijn.”
Maatschappelijke verantwoordelijkheid
Kenmerkend aan Van Diemen is de maatschappelijke verantwoordelijkheid die het bedrijf elke keer neemt. Niet alleen is Van Diemen betrokken bij veel initiatieven binnen de stad, ook krijgen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op regelmatige basis een kans binnen het bedrijf. Langdurig werkelozen of deelnemers aan sociale trajecten zoals de Harde Leerschool kunnen aan het werk bij het bedrijf. Edwin: “Maar dan moeten ze wel echt willen. Daklozen die een eurootje aan me komen vragen, krijgen mijn business-kaartje met de mededeling dat ze zich de volgende ochtend kunnen komen melden voor werk. Soms zie je ze dan terug, dan hou ik me aan mijn woord. Iedereen verdient een tweede kans.”
Boerhaavelaan
Dat het bedrijf ambitieus en innovatief is blijkt uit het feit dat er recent een grote investering gedaan is in een high-reach kraan. Op dit moment wordt de kraan gespoten in de herkenbare van Diemen kleuren, hemelsblauw en geel. Daarna wordt de krachtpatser onder andere ingezet bij de sloop van de laatste en grootste universitaire flat aan de Boerhaavelaan. “Appartementengebouwen tot een verdieping of zes waren nooit een probleem voor ons, maar met deze kraan kunnen we makkelijk en heel gecontroleerd het dubbele aan. In de regio zijn we daarmee het enige zelfstandige bedrijf die dat kan.”
Studio Leiden
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
Studio Leiderdorp
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907