De coronacrisis heeft van veel mensen thuiswerkers gemaakt. Het is inmiddels alweer een jaar geleden sinds de WHO covid-19 tot een pandemie bestempelde en dat hebben studenten geweten ook. Om deze groep te stimuleren ondanks alles gezond te leven, kwamen vijf Leidse commerciële economie-studenten met inspiratiemagazine ‘Thuis Fit Blijven’ vol recepten en tips voor een gezonde lockdown-levensstijl.
Niels Zijdenbos is één van de studenten die dit initiatief lanceerden. “Het is ontzettend gaaf om zo’n magazine in elkaar te zetten en dat dan vervolgens op de markt te brengen”, vertelt hij. “Wij wilden graag iets positiefs doen voor de groep die noodgedwongen al een jaar thuis zit en daardoor moeilijker aan beweging en gevarieerde maaltijden toekomt.”
Nieuws071-presentator Gerry van Bakel in gesprek met studenten Iris Noordermeer en Niels Zijdenbos over hun magazine voor gezonde leefstijl in tijden van corona.
Het concept voor het magazine ontstond toen de vijf studenten marktonderzoek deden voor een studieopdracht over maatschappelijk verantwoorde bedrijfsoprichting. Met het oog op de coronacrisis en de obstakels die zij zelf tegenkwamen tijdens de lockdown, bedachten zij een inspiratieboek om jong en oud een voorstelling te geven van gezond leven in tijden van beperkingen en hen aan te moedigen om ook hun eigen ingevingen in actie om te zetten. “Thuis zitten betekent vaak dat thuiswerkers de hele dag stilzitten”, schetst Zijdenbos. “Die groep komt amper nog aan beweging toe en heeft vaak ook niet de faciliteiten om in een goede houding te werken. Daarnaast lijdt ook het eetpatroon onder de huidige omstandigheden, dus wij zagen in dit magazine een gat in de markt.”
Instapniveau
De initiatiefnemers waren zo enthousiast dat zij meteen begonnen met ontwerpen en het maken van een verkoopplan. Om hun magazine nog meer inhoud én glans te geven, klopten zij aan bij professionals. De recepten voor een hanteerbare gezonde levensstijl zijn geschreven op basis van de input van televisie-chefkok Ron Blaauw. “Wij zijn bij hem langs geweest voor een interview en hij heeft ons toen concrete tips en recepten gegeven voor in het magazine”, vertelt Zijdenbos. Meer gezonde eettips en bewegingsoefeningen werden uitgelegd door een sportdiëtiste. “Zij heeft ons oefeningen voor alle leeftijden met een laag instapniveau aangeraden, waarvoor je geen speciale faciliteiten of apparatuur nodig hebt. Zo kan je na een lange dag thuiswerken even lekker je hoofd leegmaken en makkelijke oefeningen doen in je eigen huis.”
Daarnaast kregen de studenten ook veel praktische hulp van de drukker om hun magazine in een aantrekkelijk jasje te steken. “Voor ons is dat vormgevingsaspect helemaal nieuw, dus die tips waren allemaal zeer welkom”, beaamt Zijdenbos. “Zij gaven dan aan wat bijvoorbeeld de gewenste marges en afdrukstanden zijn, erg handig.”
Stijgende trend
In eerste instantie verkochten de studenten het magazine aan directe vrienden en bekenden via Instagram en LinkedIn, maar inmiddels werken zij ook samen met verkoopplatform bol.com. “De eerste druk bedroeg honderd exemplaren en die vliegen de deur uit”, meldt Zijdebos. “Als het zo doorgaat, gaan we zeker kijken naar een tweede druk. Wij hebben een hele prettige samenwerking met de drukker. Die staat er heel flexibel in en we kunnen makkelijk opschalen.”
Het magazine is verkrijgbaar voor 14,95 euro inclusief verzendkosten. Wat er precies met de opbrengst gaat gebeuren, wil Zijdenbos nog niet helemaal verklappen. “We moeten kijken hoe het loopt. Misschien gaan we investeren in een volgende editie, afhankelijk van hoe lang we nog in deze lockdownsituatie zitten. We willen ook kijken hoe we nog meer succes kunnen krijgen.”
De opzet van deze studenten lijkt met vlag en wimpel te slagen, maar of zo’n bloeiend initiatief beloond wordt met een fraai cijfer? “Nou ja, dat hangt van meer factoren af, maar we hebben wel gehoord dat we voor dit project sowieso op een 7,5 zitten”, lacht Zijdenbos.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907