Leiden gaat de lucht in. Op vier plekken in de stad heeft de gemeente toestemming gegeven om woontorens van boven de zeventig meter te bouwen. Dat gebeurt op strategische locaties. Bij stations of snelwegen en goed passend in de omgeving. “We hebben niet veel ruimte en willen graag woningen bouwen. Hoogbouw is de enige oplossing”, zegt stedenbouwkundige Leon de Laat.
De hoogbouw van boven de zeventig meter komt met name in de buurt van het centraal station. Naast het bouwproject LEAD langs de Willem de Zwijgerlaan (zo’n 500 meter), zijn daar nog twee plekken aangewezen. Dat is niet zonder reden. “Het is een van de best bereikbare plekken. Als je minder verkeer wilt, dan moet je dichter op het openbaar vervoer en de werkplekken bouwen”, zegt De Laat.
Het brengt ook uitdagingen met zich mee. Zo ligt het station in Leiden vlakbij de historische binnenstad. “Dat is een dilemma”, zegt De Laat. “Als je in het centrum bent, wil je niet te veel merken van de hoogbouw. Daarom zijn we heel voorzichtig in het aanwijzen van plekken waar het hoger mag dan zeventig meter”, aldus de stedenbouwkundige.
Een vierde plek waar de gemeente Leiden hoogbouw van boven de zeventig meter wil toestaan, is bij de A44. Daar moet een volledige nieuwe wijk komen met afwisselend hoog- en laagbouw. “Je hebt hier relatief weinig omwonenden. Het is een van de laatste lege plekken van Leiden”, zegt De Laat.
Leidse Plint
Vanuit de politiek is er begrip voor de bouwopgave van de gemeente Leiden, maar het CDA heeft wel een paar voorwaarden. Zo wil de partij dat er voldoende draagvlak is, het past in de stad qua parkeren en ontsluiting en dat er voldoende voorzieningen omheen komen. “Als dat niet gebeurt, worden mensen heel boos”, zegt raadslid Josine Heijnen. Ze verwijst naar de situatie rondom LEAD, waar bewoners een referendum tegen het project probeerden af te dwingen. “Toen kwamen mensen bijna met fakkels en hooivorken naar het stadhuis”, aldus Heijnen.
Coalitiepartij D66 kijkt met meer enthousiasme naar het idee om de lucht in te gaan. “Het is hard nodig. En als we niet de polder of het groen in willen, dan moeten we de hoogte in”, zegt Sander van Diepen, raadslid van D66. Bij de komst van nieuwe woningen hoeven omwonenden zich wat hem betreft geen zorgen te maken over een overvloed aan auto’s. “We moeten naar een nieuw type wonen. Het is niet meer gebruikelijk om een auto te hebben als je dicht bij het station woont.” Verder wil hij graag dat hoogbouw er mooi uit komt te zien. “Dat kan door te toevoegen van accenten. Bijvoorbeeld een echte Leidse plint.”
Ver
In de ‘Week van de Leidse Hoogte’ ging de gemeente begin dit jaar in gesprek met de inwoners. Uit die stadsenquête kwam naar voren dat veel Leidenaren nog wel kritisch zijn. Dat bleek ook bij LEAD, waar bewoners een referendum probeerden af te dwingen. Daarom wil de gemeente een extra kwaliteitstoets bij hoogbouwprojecten. “Dat wil zeggen dat de buurt kan meepraten over hoe het eruit komt te zien. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met de bezonning en de lichtinval? Na de kwaliteitstoets kan de gemeente pas een vergunning afgeven”, zegt De Laat.
Van de vier hoogbouwprojecten is LEAD als enige in een ver gevorderd stadium. Daar komen drie torens van 65, 86 en 115 meter hoog met koop- en huurwoningen in verschillende segmenten. Voor de andere plekken moet de gemeenteraad eerst nog instemmen met de omgevingsvisie. Vervolgens moet er nog iemand komen die ook daadwerkelijk de hoogbouwprojecten wil gaan realiseren.
LeidenSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907