De Blauwe Tram die tussen Haarlem en Leiden reed is weer in zijn blauwe kleur te zien. (Foto's PR)

Bouwen aan die Blauwe Tram kan beginnen, in Haarlem

‘Bouwen die Blauwe’ onder dat motto werd dit weekeinde het eerste rijtuig van de Blauwe Tram de werkplaats in geduwd. In Haarlem wel te verstaan want de Blauwe Tram behoort niet alleen tot de Leidse geschiedenis. In Haarlem gaan ze de komende jaren ‘Bouwen aan die Blauwe’ zoals boven op het bewuste rijtuig prijkt.

Met een grote kraan werd het casco van tramrijtuig A619 dat arriveerde op een grote oplegger, de werkplaats van de Stichting De Nieuwe Blauwe Tram in gehesen. Zodra begin mei ook het tweede rijtuig A620 is gearriveerd gaan vrijwilligers de Blauwe Tram reconstrueren. Ze doen dat aan de hand van de originele bouwtekeningen van de Haarlemse firma Beijnes die zijn teruggevonden in het Spoorwegmuseum. Het is de bedoeling dat de tram in 2024 – honderd jaar na de introductie van de Blauwe Tram – gereed is.

Onder belangstelling van de media werd zaterdag het  eerste rijtuig van de Blauwe Tram de loods in Haarlem binnen geduwd.

Blauw geschilderd
Het rijtuig is recentelijk geschilderd in de bekende blauw-grijze tinten van de Blauwe Tram. Dat gebeurde, na de montage bij Peterse Las en Constructie bij de firma Castricum in Winkel .Daar werd het rijtuig gedeeltelijk van een beschermende zinklaag voorzien en afgewerkt met primer en lak in de kenmerkende kleuren.

Tramlijn Haarlem – Leiden
De Noord-Zuid-Hollandse Tramwegmaatschappij, kortweg NZH, bestelde de tweeling-trams van de serie A600 in 1932 voor de elektrische tramlijn Haarlem-Leiden via de bollenstreek. Toen deze lijn in 1949 werd gesloten, verhuisden de A600’en naar de lijnen rond Leiden en Den Haag, waar ze tot 1961 dienst hebben gedaan. Helaas zijn alle trams hierna gesloopt.

De tweeling-tramstellen van de NZH behoorden in hun tijd tot de modernste trams ter wereld. De Haarlemse tramfabriek J.J. Beijnes had de nieuwe trams als gelede rijtuigen ontworpen om hiermee te voldoen aan de eis van de gemeente Haarlem dat trams binnen de stadsgrenzen niet langer mochten zijn dan 10 meter. De twee rijtuigen waren vast aan elkaar gekoppeld, maar hadden wel een eigen rijtuignummer.

Meer informatie over het omvangrijke project is te vinden op www.denieuweblauwetram.nl.

Leiden Maatschappij Blauwe Tram


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×