(Archieffoto: Sleutelstad).

Reizigersvereniging bezorgd over busvrije toekomst Stationsweg

Reizigersvereniging Rover maakt zich zorgen over de ideeën voor een busluw centrum. In het kader van een autoluwe binnenstad is het stadsbestuur van plan om de Stationsweg en de Steenstraat busvrij te maken. Rover vreest dat daardoor minder mensen gebruik maken van het openbaar vervoer. Het stadsbestuur ontkent: “Leiden blijft altijd goed bereikbaar met de bus.”

Zowel in de plannen voor de autoluwe binnenstad als in de plannen voor het nieuwe stationsgebied is zijn de busluwe plannen terug te vinden. Bussen rijden straks niet meer via de Stationsweg de binnenstad in. Het moet ervoor zorgen dat ‘de poort naar de stad’ verkeersveiliger en groen wordt. Welke route de bussen wel gaan rijden, hangt af van nader onderzoek dat de gemeente nog moet starten.

De opties voor de nieuwe busroute lopen via de Langegracht en Hooigracht of over de Rijnzichtbrug en het Noordeinde. Volgens Rover moeten er nog wel de nodige investeringen worden gedaan voor deze alternatieve routes en tot die tijd zijn aanpassingen nog niet mogelijk. Het stadsbestuur laat weten dat de Stationsweg pas busvrij wordt gemaakt als er een geschikt alternatief gevonden is.

Museumbus
Rover denkt dat veel reizigers de dupe zijn van deze verandering. De belangenorganisatie weet dat de meeste reizigers gebruik maken van ‘de as Leiden Centraal – Breestraat – Korevaarstraat – Lammenschans’. “Bij zowel de Breestraat als de Korevaarstraat is vijfenvijftig procent van de uitstappers ingestapt bij één van de andere vier belangrijkste instaphaltes (Station Leiden Centraal, Station Leiden Centraal West, Station Lammenschans, Breestraat, Korevaarstraat red.).”

De reizigersvereniging denkt dat het laten omrijden van de bussen ervoor gaat zorgen dat er nog meer gelopen en gefietst moet worden. “Niet iedereen is daartoe in staat en dat zal betekenen dat er meer gebruik gemaakt wordt van de regiotaxi”, schrijft Rover. “Dat gaat de gemeente echter wel het nodige kosten aan geld uit het Sociale Domein.”

Elektrisch
Coalitiepartijen PvdA en GroenLinks vinden de brief van Rover ‘merkwaardig’ en bestempelen de zorgen als ‘onterecht’. “De Stationsweg wordt pas afgesloten voor bussen als we zeker weten dat de bussen via een andere route kunnen rijden. De bereikbaarheid van de Leidse stations en het Leidse centrum vanuit de wijken en vanuit regiogemeenten staat voorop in de plannen van deze coalitie”, zeggen de partijen.

De twee fracties benoemen daarnaast wat ze allemaal bereikt hebben voor het openbaar vervoer in Leiden. “Een intensievere treinverbinding met Utrecht (vanaf december vier keer per uur in de spits), het opknappen van het busstation bij Leiden Centraal (overdekt en direct verbonden met het treinstation) en de stadsbussen zijn duurzamer geworden (zij rijden elektrisch).”

Rendabel
Als oplossing stelt Rover voor om kleinere bussen die wel over de Stationsweg mogen rijden in gebruik te nemen. Dit is naar het idee van de museumbus, maar dat was geen succes. Eind 2019 werd die immers opgeheven. Het stadsbestuur ziet dat dan ook niet zitten. “Veel reizigers komen juist van buiten Leiden naar de binnenstad. Een centrumlijn is dan ook niet rendabel voor de vervoerder.”

Leiden Maatschappij


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×