Profvoetballers Luuk de Jong en Cody Gakpo figureren in een campagne om 20.000 stamceldonoren te werven. Nog steeds zijn er in Nederland te weinig –met name mannelijke– donoren ingeschreven voor stamceldonatie. Via de campagne ‘De Match van je Leven‘ zetten de beide Oranje Leeuwen zich in opdracht van de Stichting Matchis uit Leiden in om dit probleem aan te pakken.
Matchis werft continu mensen om zich te laten registreren als stamceldonor. Er is vooral behoefte aan jonge en mannelijke donoren tussen de 18 en 35 jaar. Onderzoek wijst namelijk uit dat stamcellen van deze groep patiënten een hogere kans op genezing bieden. Cruciaal voor de genezingskans is de match tussen cellen van patiënt en die van de donor. Zo’n match doet zich niet zo gauw voor. Daarom zijn er heel veel potentiële stamcelgevers nodig. De campagne is opgezet door het eveneens Leidse reclamebureau Hart Voor De Zaak dat daarvoor de samenwerking zocht met sportmarketingbureau Triple Double.
Cody Gakpo werkt mee aan de campagne om stamceldonoren te werven.
Echte match
Met het feit dat een goede match moeilijk is te vinden hebben zowel Cody Gakpo als Luuk de Jong persoonlijk ervaring. Bij Cody is sprake van een ernstige bloedziekte in zijn familie. Luuk de Jong kent het probleem door de acute leukemie, waarmee de perschef Thijs Slegers van zijn oude club, PSV, te maken kreeg. Juist nu zoveel mensen bij de Match van je Leven vooral denken aan prestaties in dienst van Oranje, wijzen zij naar de echte match van je leven. Die van een patiënt met een bloedziekte op het moment, dat er toch een passende donor is gevonden.
Leiden Maatschappij
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907