De voorgenomen verlaging van de Trekvlietbrug is een vergissing. Dat vindt Hein Griffioen, voorzitter van wijkvereniging Vlietpoort en lid van de ondernemersvereniging Roosevelt & Trekvliet. “De bedrijven aan de Rooseveltstraat willen hun bevoorrading graag over het water organiseren. Dat kan alleen als de brug hoog genoeg is.” Griffioen tekende zelf een alternatief plan voor de herinrichting van het Lammenschansplein.
De Trekvlietbrug is nu 2,5 meter hoog en kan open als er grote schepen onderdoor willen varen. In 2014 presenteerde de provincie Zuid-Holland een herinrichtingsplan waarbij de brug niet meer open zou kunnen, maar wel werd verhoogd naar 2,9 meter. Dat idee bleek echter onuitvoerbaar, omdat vlak naast de brug een belangrijke rioolbuis ligt. “Die kan nog wel vijftig jaar mee”, weet Griffioen. Vervanging kost vijf miljoen euro, dus dat is zonde van het geld.
Verslaggever Cor van der Velden in gesprek met Hein Griffioen over hoogte van de Trekvlietbrug.
Rijbaan schrappen
Om het riool te sparen, besloot de provincie begin dit jaar om de brug niet te verhogen, maar juist te verlagen naar 1,9 meter. “In dat nieuwe plan blijft het een brug die niet open kan. Dan kunnen er dus ineens veel minder schepen onderdoor”, moppert Griffioen. “Ik ben zelf eens gaan tekenen, en volgens mij kan de brug wel degelijk omhoog naar 2,9 meter. Om het riool te ontzien, hoeven we alleen een rijbaan te schrappen.”
(Tekst gaat verder onder de foto)
Trekvlietbrug. (Foto: Cor van der Velden).
Dat klinkt raar, geeft hij ook zelf toe. “Als we het stoplicht weghalen waar de Lammenschansweg zich voegt bij de Voorschoterweg, krijg je vanzelf een betere doorstroming. Dan is er ruimte om een rijbaan op de Trekvlietbrug te schrappen. Het zou kunnen dat het een net iets langere reistijd oplevert voor auto’s, maar dan hebben we in elk geval een mooie hoge brug voor de komende vijftig jaar.” Griffioen heeft zijn plan niet precies doorgerekend. “Ik ben geen verkeersdeskundige, maar wel een betrokken buurtbewoner die veel over de Trekvlietbrug rijdt.”
Hij heeft zijn plan eerder dit jaar ingediend bij de provincie, maar die had geen interesse. “Daarna begreep ik dat de ondernemersvereniging Roosevelt & Trekvliet wel oren had naar mijn ideeën. Toen heb ik ook eens een wethouder gepolst en inmiddels heb ik het idee dat niemand in de stad zit te wachten op een lagere brug.”
Als de Trekvlietbrug smaller en hoger wordt, scheelt dat waarschijnlijk een paar miljoen euro. “Dat geld kan je investeren in een extra fietspad op de Lammebrug.” Momenteel ligt aan beide kanten van de brug een fietspad. In de nieuwe situatie zou er nog maar één fietspad overblijven. Als je aan de andere kant moet zijn, moet je in een ruime cirkel terug onder de brug door, wat extra reistijd oplevert voor fietsers. “Ik vind dat niet fietsvriendelijk. Als we fietsgebruik willen stimuleren, is het echt een gemiste kans om een fietspad te schrappen.”
Griffioen heeft goede hoop dat er serieus naar zijn plan gekeken wordt. “Ik zou het al heel wat vinden als mijn ideeën worden nagerekend door verkeersdeskundigen. Hopelijk kunnen die er wat mee.”
Lammebrug
Leiden Maatschappij Regio Voorschoten ZoeterwoudeSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907